2 038 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Detaljplan och preskribering
Hej!
Jag är spekulant på ett fritidshus med inredd vind.
Enligt detaljplanen får vind ej inredas/bebos.
Jag har pratat med byggnadsnämnden på kommunen som säger att eftersom detta gjorts för mer än 10 år sedan så är ärendet preskriberat, och de varken kan eller orkar göra någonting åt det - "Du kan lugnt köpa huset."
Det är några personer, bla bygglovshandläggare som bollat detta internt och återkommit till mig.
Jag frågade även om man skulle behöva bevisa att det är mer än 10 år gammalt och dom sade Nej.
Låter kanon, men dom kan inte ge mig några papper på detta, och ord över telefonen är inte värda ett skvatt!
Min syster är ingenjör i lantmäteri och säger att de har fel. Hon säger att en detaljplan gäller tills en ny upprättas, och att för att huset ska vara 100% grönt måste ett bygglov sökas. Hon tillade dock "om det nu inte finns någon paragraf jag inte känner till..."
Är det någon som har kött på benen angående detta?
Tacksam för svar!
Jag är spekulant på ett fritidshus med inredd vind.
Enligt detaljplanen får vind ej inredas/bebos.
Jag har pratat med byggnadsnämnden på kommunen som säger att eftersom detta gjorts för mer än 10 år sedan så är ärendet preskriberat, och de varken kan eller orkar göra någonting åt det - "Du kan lugnt köpa huset."
Det är några personer, bla bygglovshandläggare som bollat detta internt och återkommit till mig.
Jag frågade även om man skulle behöva bevisa att det är mer än 10 år gammalt och dom sade Nej.
Låter kanon, men dom kan inte ge mig några papper på detta, och ord över telefonen är inte värda ett skvatt!
Min syster är ingenjör i lantmäteri och säger att de har fel. Hon säger att en detaljplan gäller tills en ny upprättas, och att för att huset ska vara 100% grönt måste ett bygglov sökas. Hon tillade dock "om det nu inte finns någon paragraf jag inte känner till..."
Är det någon som har kött på benen angående detta?
Tacksam för svar!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Efter 10år kan de inte ålägga dig att rätta till det, bevisbördan tror jag ligger på dem att det är nyare än 10år. De kommer dock inte ge ett godkännande för det.
Men! Du kan få problem med att få fler bygglov på fastigheten, det är det din syster påpekar.
Men! Du kan få problem med att få fler bygglov på fastigheten, det är det din syster påpekar.
Tack för svaret!13th Marine skrev:
Hittade detta
"Utgångspunkten är att byggnadsnämnden som tillsynsmyndighet måste visa att förutsättningarna för att ingripa är uppfyllda. Det innebär att nämnden måste utreda och visa att det inte förflutit mer än tio år sedan överträdelsen inträffade. Om sedan ägaren menar att det inte går att förelägga om rättelse eftersom preskription har inträffat, så är det rimligt att ägaren genom någon form av bevisning gör det troligt att det förflutit mer än tio år sedan åtgärden vidtogs. Det kan till exempel ske genom fakturor, kvitton, fotografier, intyg eller annan dokumentation. "
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/tillsyn/forelagganden/rattelseforelaggande/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Så först måste kommunen bevisa att det bör vara mindre än 10år sedan, sedan kan man försöka motbevisa detta.
Men som sagt kan det strula med att få ett bygglov för annat.
Men som sagt kan det strula med att få ett bygglov för annat.
Det finns mycket information ang avvikelser från bygglov och preskriberingen på 10 år, men jag hittar ingenting om avvikelser från detaljplanen.
Skulle verkligen vilja ha någon skrift ang det innan jag eventuellt köper, men hittar ingenting :/
Skulle verkligen vilja ha någon skrift ang det innan jag eventuellt köper, men hittar ingenting :/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Men problemet är i första hand inte att det strider mot DP, men att det inte finns bygglov för en inredd vind. Därmed är den inredda vinden ett svartbygge. Det går inte att söka bygglov för att reda in vinden pga detaljplan, så det går inte att rätta till det. Men eftersom åtgärden är mer än 10 år gammal kan kommunen inte kräva rättning eller sanktion.
Kommunen har bevisbördan, men kommer de med bevis som enligt dig er felaktigt, ska du såklart förklara (och helst bevisa) varför det är fel.
Sedan kan jag tänka mig att kommunen inte tycker att bestämmelsen är jätteviktigt och därför inte heller ser nån anledning att börja kontrollera vinden på alla hus i området.
Kommunen har bevisbördan, men kommer de med bevis som enligt dig er felaktigt, ska du såklart förklara (och helst bevisa) varför det är fel.
Sedan kan jag tänka mig att kommunen inte tycker att bestämmelsen är jätteviktigt och därför inte heller ser nån anledning att börja kontrollera vinden på alla hus i området.
Klicka här för att svara
