P
polaris78: Jo det är väl så att i byggbranschen så har man varit väldigt bortskämd med att kunna fakturera som kråkor och traditionellt sett så har det varit väldigt "fult" att ifrågasätta när arbetet inte specats bättre än "målning 95.5 timmar" eller arbetstimmar 123 å 500kr. I många andra branscher så hade man blivit hängd för liknande fakturor. Man ser även många offerter som är
39 svar · 7,1k läst
·
harry73
harry73: [citat] Ja tänk att vi skulle bli lika bra som t ex Spanien. De har nästan aldrig dessa problem :D
28 svar · 20,0k läst
·
A
AG A: Börja med att kontakta en annan stensättare och fråga vad det skulle kosta att få problemen åtgärdade. Att gå till tingsrätten skulle sannolikt alla förlora på. Felet skulle sannolikt inte bedömas vara så allvarligt att hantverkaren fick stå för att både åtgärda felet samt att stå för rättegångskostnader. Det skulle istället dömas till jämkning, och ni fick dela på
29 svar · 13,8k läst
S
shadowfire: Angående platonmatta så kan det mycket väl finnas, då man på en del lösningar har snålmonterat den enbart nere vid klacken för att säkra att ett dränkt dränrör ska hålla vattnet borta från grunden precis där. Galet enligt mig, men det framgår inget i säljarens utlåtande som pekar på exakt hur den är monterad. Uppgifterna om dräneringsarbetet är för få från den
86 svar · 21,2k läst
G
gammelboning: Tack alla för tips! Jag ska kontakta en jurist, vi är enkla människor som vill hitta en så enkel lösning som möjligt. :)
12 svar · 2,0k läst
M
Maledictus: Vid utflytt så sägs avtalet alltid upp och ingen extrakostnad för det drabbar kunden.
5 svar · 2,0k läst
Sandvik40
Sandvik40: Okay ja det har jag pratat med Markagarna om att vi kan satt som ny agare till Huset.
6 svar · 944 läst
B
billy_baver: I princip ska skattemyndigheten debitera fastighetsavgift även för utrikes bosatt ägare. I praktiken sker inte alltid detta.
8 svar · 1,9k läst
R
Räknenisse: [citat] Om det är större vägar utanför detaljplan så gäller vägrätt. En egen lagstiftning som ger rätt till ett ganska stort utrymme för diken, plogvallar, siktröjning osv. Fastställs i något beslut hur stort det ska vara när vägen byggs, tror jag. Inte ett servitut, men ungefär liknande att Vägverket eller kommunen disponerar över marken istället för ägaren
9 svar · 2,0k läst
S
sanamon: Jonatan träffar huvudet på spiken där. Min erfarenhet är att orsaken till en av dessa ideella fiberföreningars största huvudbry är de medlemmar som anser föreningen vara leverantör och de själva konsument. Av någon anledning/okunskap/ignorans klarar en del inte förstå att leverantören är summan av konsumenterna, dvs de är själva leverantör. Det är lätt att underskatta hur
39 svar · 13,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har en egen infartsväg, ca 225-250m lång anlagd 2005. Inte är det mycket pengar vi lagt på den efter anläggningen. Vägen tål lastbilstrafik. (och vi hade minst 100 lastbilar när vi byggde våra hus.,) Det enda vi gjort är att slänga på lite grus. Förstår att ni har mycket mer trafik, men det kan inte vara stora pengar. Håller med tidigare inlägg som förespråkar att ni ska dela
16 svar · 3,5k läst
D
DMOL: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6792199
40 svar · 6,8k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: :rofl: Som jag var inne på redan i mitt första svar, den stora fördelen med privat huvudmannaskap är väl att det kan bli av. Nu verkar det väl ha varit si och så med det om det tagit tio år att ta tag i det här problemet, men ändå.
10 svar · 1,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: I dagens tider där allt fler brev inte når mottagaren pga postens slarv undrar man vad som händer om man inte får kallelsen? Räknas man även då som betalningsansvarig?
13 svar · 2,4k läst
B
billy_baver: [citat] Ja, och ska man vara noga är inskrivningen ett separat myndighetsansvar, som tidigare bars av tingsrätterna
9 svar · 4,9k läst
·
O
Odjuret: [citat] Då läste jag fel. Ber om ursäkt för det!
18 svar · 2,4k läst
useless
useless: [citat] Det känns som att det är lite öppet för olika tolkningar ändå.
17 svar · 3,6k läst
R
Räknenisse: Menas det inte att de ska dela lika på arvet - sett till värdet. Och att inom ramen för det så ska TS tillskiftas stugan (med kompletterande betalning för att kompensera överskjutande värde.) I vart fall verkar de ju överens om att tolka det så?
22 svar · 8,7k läst
M
Martin_355: [citat] Han tyckte också att stensättningen skulle ske i år pga att garaget finns där. Var i kontakt med honom idag o han sa att det gör han gratis. Det är inte första gången han dränerar. Han har dränerat åt en bekant. Han var och fixade stenarna gratis året efter.
14 svar · 8,0k läst
B
billy_baver: Kan bara tillägga att utökning av en tomt genom fastighetsreglering kan utlösa VA-avgift i kraft av den ökade tomtytan. Stora tomter kostar mer att VA-ansluta än små. Dessa anslutningsavgifter påverkar abonnenterna inte bara när husen första gången får sin servis, utan också vid fastighetsförändringar i efterskott. Den ( dumsnåle ? ) som - trots allt - vill utöka tomten bör
10 svar · 4,8k läst
E
etompau: Liten. Inget som hörde något om när vi hade OVK. Det är ju i princip du själv som blir (negativt) påverkad av en icke fungerande ventilation.
11 svar · 9,4k läst
H
hempularen: Nu var det ju avtalat löpande räkning, alltså inte ett fast pris för hela arbetet. Då är hantverkaren enl. konsumenttjänstlagen skyldig att på anmodan presentera en specificerad räkning. Men nu är ju frågan om skyldigheten gäller även retroaktivt för redan betalade delfakturor. Jag vet inte. Men konsumenttjänstlagen säger ju att hantverkaren måste specificera räkningen på ett
4 svar · 1,8k läst
B
b_hasse: Om du hade gjort en "normal" uppställning för bodelningen kunde du enkelt tagit med hennes förlorade pension som en minuspost vid beräkning av hennes tillgångar. Då hade det automatiskt blivit så som jag tycker är rätt, vilket blir samma sak som att du "i efterhand" ger henne hälften av den förlorade pensionen.
6 svar · 14,1k läst
Saabgubben
Saabgubben: Huset vi köpte är 20 min från lägenheten vilket gör att vi inte kan skylla på att det e en övernattnings lägenheten. Vet någon om dom stora hyresvärderna kollar upp sina hyresgäster? Eller gör dom det enbart när problem dyker upp från hyresgästens sida? Jag kommer givetvis skriva över kontraktet på min mor. Men är lite nojig
6 svar · 8,1k läst
P
Anonymiserad 154842: Vi kör fullt avdrag på allting i köket där kvitton finns, det är ett dödsbo finns inte riktigt energi att dra i allting. Från skatteverket [citat]
6 svar · 3,1k läst
L
Lutande: Nu har vi lagt om golvet i utbyggnaden som hade klinkergolv. Detta bilades ut och under finner vi ett till klinkergolv av samma sort som lutar ordentligt. Ca 7-8cm på 4 meter. Känns väldigt mkt som någon försökt dölja detta. Sprickan i väggen har även den gått isär mera. Är nu glipa på 1mm efter 2 år i huset.
16 svar · 10,1k läst
Bart
Bart: [citat] Nja, var inte den drivande frågan om det stred mot gällande byggpraxis eller inte vid tiden för uppförandet? MH menade att eftersom det inte uttryckligen var fel att använda enstegstätade fasader vid tiden för uppförandet var det inte ett byggfel. Eller kommer jag ihåg helt fel? Dock kan jag hålla med om att MH har en tendens att vilja köra över konsumenter. Jag har själv
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.