P
ppalm: [citat] Nope sidiplattor om jag inte minns fel, e ju född 1979
12 svar · 4,5k läst
S
spacebot: Husen i lindås utanför Göteborg har dokumenterat positiva erfarenheter av "nollenergibyggande". Boende är mycket nöjda. Däremot har byggarna varit skeptiska under hela processen, bla har det varit svårt att skapa förstëlse för att hsuen måste vara mycket täta. Här är några länkar Först Göteborgspostens dokumentation: http://www.gp.se/gp/articles/84100-84199/84192/ Därefter lite
6 svar · 4,8k läst
D
Draven: Hmm! Om jag nu får ett tillräckligt lågt värde på enbart isoleca blocken så behöver man ju inte lägga pengar på ytterligare isolering på den nedre våningen eller ? Så viktigt tycker nog jag att detta är. Sen o andra sidan om vi isolerar med inneväggar på blocken så behöver man ju inte putsa innerväggarna samt för kabeldragning och ljudisolering är det ju bättre med reglar och
4 svar · 3,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Aha, nu gick det upp ett ljus. Tack för svaret, Mr Z! KoW
8 svar · 4,3k läst
J
JohanM: Hej Steff, Gjorde följande beräkningar. Förutsättningar 20 grader innomhus temperatur Hus i Stockholm Energiförbrukning Nuvarande vägg ca 46 kw/h per kvadrat och år + 95 mm extra isolering 24 kw/h kvadrat/år +195 mm isolering 16 kw/h kvadrat/år Så det är bara att räkna efter på hur mycket man betalar för uppvärmning kontra byggkostnad. Rummet blir ju också mindre ju mer du bygger
4 svar · 1,4k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8) Det var så lite så. Vi är mest glada för att slippa jobbet. ;D
4 svar · 7,7k läst
B
Benny_Steen: Jag hade samma fundering på samma husmodell. Jag slopade det dock pga kändes som för mycket jobb. Det är tillräckligt ändå. Du behöver sätta nya ventiler i taknocken istället för dom som sitter på gavlarna Lämna någon decimeter eller två fritt längst upp så luften kan ventilera ut. Takstolarna behöver ju kläs in på något smyggt sätt så inte spikplattorna osv syns. I övrigt
1 svar · 2,6k läst
S
sfinxen: silikonlim ä helt ok. tätar bra och sitter som fa........ :P
4 svar · 8,5k läst
S
Storm: Är det stor skillnad i tätheten mellan gipsskivor och tapet/färg och 2,5 cm tjock träpanel som det var innan? I den gamla väggen var det stenvägg - mellanrum - träreglar & isolering - 2,5 cm tjock timmerpanel.
12 svar · 6,3k läst
P
pleximaster: Nej inte personligen, men jag sett ett antal misslyckade operationer där alla föll på fördålig ventilation. Installera ett FTX system eller liknande. Bastu och bad genererar mycket fukt som annars kan komma upp i huset och ställa till med saker. Angående isolering så är det bästa att gräva upp och isolera utifrån. mvh plexi
1 svar · 2,5k läst
Z
zankan: Isolerar du invändigt kan du få bekymmer med daggpunkten på fel ställe i väggen.
1 svar · 2,8k läst
cubix
cubix: Vår källarmur är uppbyggd med betonghålsten 27.5 cm, och jag har svårt att tro att det fanns de som byggde väggar som var 50 cm, såvida de inte "kommit över" ett antal större stenar. Har du kollat i ventilen?
2 svar · 2,9k läst
K
Kruger: Bra sagt Major! Tycker man ofta överdimensionerar vad det gäller isoleringstjocklek. Det skadar ju aldrig med mycket isolering men blir det ju på bekostnad av annat. Priset för ett 400mm tjockt ryggåstak tar nog ett bra tag att tjäna in... (Bygger själv 220mm tjockt). Förlorad golvyta&takhöjd skall man väl också beakta? Men visst, har man utrymmet tomt så är det ju en annan sak!
25 svar · 7,9k läst
N
Nix: Tjenixen Vi har en jättstor blomlåda ;) Vi fyllde vår grund med ca 70 cm lecakulor. Köptes på lösvikt på 1,7 kbmsäckar. Minns inte vad det kostade, men det var inte speciellt billigt... Men vi hade inte torpargrund, utan mullbänksgrund, så frågan är vad som händer med grunden om du täpper till ventilationen???
2 svar · 7,8k läst
Z
zankan: 80 mm är bra djup....räkna baklänges dubbel gips 26 mm + 45 mm regel är 71 mm och 9 mm luftspalt det ger en ljudreduktion rent teoretiskt på 25dB vilket torde vara hyffsat.....Se vidare i isoleringsforumet här för mer ljudkurser:-) http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1106164208
1 svar · 2,6k läst
M
major: En kollega till mig köpte ett gammalt hus där man bara sparkat omkring ett tjockt lager isolering uppe på vindsgolvet. Inga luftspalter eller ångspärrar där inte och så hade det varit i åratal utan problem. Tror att farhågorna kan gå lite till överdrift ibland.
3 svar · 5,0k läst
G
goeh: Hej, jag funderar på att göra om halva altanen till uterum (20 m2). Altanen är nybyggd med tryckimpregnerat och konstruktionen är rejäl. Under den finns ordentlig dränering, ovanpå det fiberduk och 10-20cm grovt singel. Avståndet mellan singel och altan är i dag 30-50 cm och jag undrar vad som är bästa sättet att isolera på. Eftersom det är svårt att krypa under så undrade jag om
0 svar · 2,5k läst
Jesca_j
Jesca_j: Vi kommer att köra med 300mm isolering och den kostar 60:-/kvm inklusive moms för 100mm tjocklek.
2 svar · 2,1k läst
G
Grunt: Eftersom marken har en stor massa så avkyls den långsamt och värms upp långsamt. Därför när det går från sommar till vinter så håller marken värme och hjälper till att värma upp kryputrymmet. På samma sätt när det går från vinter till sommar så håller marken kyla och kyler ned kryputrymmet under sommaren. Om man isolerar marken så får man ett klimat som närmar sig
5 svar · 3,4k läst
P
Per-Erik: nja.. lösull kan man kratta ut om man vill.. Så omöjligt är det inte.. Sen hittade jag en firma som hyrde ut sprutmasikn om man samtidigt köpte isoleringen av dom.. kommer dock inte ihåg vad firman heter.. jag ska leta reda på det o lägga upp länken här.. Men firman fanns i allafall i 08-området..
6 svar · 1,9k läst
P
Per-Erik: Jag tycker det låter välldigt intressant i allafall.. :D men som sagt var pris vore inte helt fel..
2 svar · 2,8k läst
P
Per-Erik: sprut isolering ??? menar du att dom sprutar ut lösull? mot vanlig isolering? (dvs mattor eller skivor) naktdelen med Skivor/mattor är att det alltid blir skarvar där värmen läcker ut = svagaste punkten. Samt att det tar lite mera tid. Lösull. Naktdelen är väll att det kan blåsa omkring o hamla i kartonger eller annat man har uppe på vinden. Detta kan man ju hindra genom att lägga ett
0 svar · 7,3k läst
D
davidandersson: Tack för svaret! Nu tänkte jag ju ha heltäckningsmatta för att få en lite mysigare och varmare atmosfär. Kan man lägga det på foam också? Hur ska jag annars göra?
2 svar · 3,7k läst
P
Per-Erik: Yepp.. så tätt som möjligt tror det är vettigt.. Då fuktvandring nedåt inte är så vanligt det brukar väll vilja röra sig uppåt (in i huset) så att få tätt där är nog bara bra..
3 svar · 7,3k läst
I
ingemar_o: så det verkar som att den inre tjär pappen är min fukt spärr å nu när jag har läst på länkarna så kommer jag nog att tillägsisolera med 100 mm
8 svar · 3,2k läst
E
egge: Jag har själv ingen kunskap om detta (ännu ;-) ) men den besiktningsman som kikade på vårt hus (med kutterspån på vinden) innan vi slog till tyckte vi skulle behålla det och fylla på så det återigen täcker takstolarna ordentligt för att minska köldbryggorna. Enligt honom är det det bästa för denna typ av hus i längden, och att den något högre driftkostnaden är värt det i det
11 svar · 4,4k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8) Japp! ;) Detta har diskuterats tidigare, kolla här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1067341339 Å jag håller med K12! ;D
4 svar · 4,5k läst
G
geisha: Om man isolerar på insidan kommer timmret att bli nästan lika kallt som utetemperaturen och man får ingen nytta av timmret. Isolerar man på utsidan kommer timmret att fungera som värmeaccumulator och spara värme (jämnare inomhustemperatur) speciellt om man eldar i en kamin med hög effekt.
3 svar · 3,6k läst
W
WilmaKasper: Vi har ett Hjältevadshus 1 ½ plans som vi nu tänkt isolera och börja inreda övervåningen på. Någon som har några tips/erfarenhet av detta? Kostnader, tillvägagångssätt osv?
0 svar · 2,4k läst
G
geisha: [citat] Reglarna ligger väll ovanpå ett ryggåstak, och då bygger det bara utåt. Så man behöver inte offra någon rums(volym).
6 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.