Jag tycker inte det låter som det är fel på din isolering. De måtten du angav duger gott i Blekinge. ;)

Däremot är jag nyfiken på vilken typ av uppvärmning du har? Är den rätt inställd? Fungerar den optimalt?

/ också Bleking :D

Jag håller med föregående talare.

Iofs så är jag en förespråkare av god till extremt god isolering av hus, men i ditt fall så tycker jag att det kostar mer än det smakar.
Satsa pengarna på ett bra uppvärmningssystem, om du nu inte redan har ett.

MVH
Johan

Jag har svårt att tro att du har tillbaka något på att tilläggsisolera ditt hus. Absolut inte väggarna. Taket är tveksamt i dina trakter.

Fönster byter du efterhand som det krävs. De duger fint 10 år till (minst).

Lägg hellre pengarna på VP av något slag. Luft/vatten eller jord/bergvärme. Ersätt frånluftvärmepumpen med en FTX.

Hej igen,
Jag körde ditt hus genom mitt isoleringsprogram och fick fram följande svar.

Genom taket försvinner 2685 Kw/h per år.
Med en tillägsisolering på 150 mm mineralull så hamnar du på ca 1600 Kw/h per år.

Dina fönster är med största sannorlikhet en glas-kassett utan någon gasfyllning och energiglas.
U värde ca 2,0, ett bra fönster i dag ligger på ca 1,2

Det betyder att där du bor så har du med dina fönster idag en energiförlust på ca 205 Kw/h per år och m2 fönsteryta (inklusive karm)

Och genom att byta ut fönstren mot nya skulle du få ca 123 Kw/h per år och m2

Så det är bara att räkna efter.

Det finns inga "töntiga" frågor, dom enda som är töntiga är dom som skaffar hus och plötsligt tror sig veta precis allting, så fråga på du bara.

MVH
Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.