5 682 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Var skall plasten sitta???
Vi håller som bäst på att få vårt hus byggt med planerad inflyttning till sommaren. Det är ett arkitektritat hus som byggs helt i lösvirke. Vi har nu haft en diskussion med snickarna angående placering av diffusionsspärr (plasten).
Konstruktionen är (utifrån och in) ytterpanel - utegips - dubbla stående regelverk med ca 22 cm tjock isolering (Isover) - liggande regelverk med ca 45 cm tjock isolering - råspont - gipsskivor - tapet!
Snickarna föreslår nu att plasten skall sättas mellan råsponten och gipsskivorna, för så brukar de göra. Själv är jag orolig att det blir för många hål i plasten då t ex för alla väggkontakter och strömbrytare för att inte nämna alla spikhål för tavlor och hyllor.
Var rekommenderar ni att man sätter plasten, mellan vilka skikt? När man nu ändå har två lager isolering är det inte bättre att sätta plasten mellan lager ett och två?
Konstruktionen är (utifrån och in) ytterpanel - utegips - dubbla stående regelverk med ca 22 cm tjock isolering (Isover) - liggande regelverk med ca 45 cm tjock isolering - råspont - gipsskivor - tapet!
Snickarna föreslår nu att plasten skall sättas mellan råsponten och gipsskivorna, för så brukar de göra. Själv är jag orolig att det blir för många hål i plasten då t ex för alla väggkontakter och strömbrytare för att inte nämna alla spikhål för tavlor och hyllor.
Var rekommenderar ni att man sätter plasten, mellan vilka skikt? När man nu ändå har två lager isolering är det inte bättre att sätta plasten mellan lager ett och två?
Plasten sitter mellan stående och liggande konstruktion. Och så e det med det!!Ellax skrev:Vi håller som bäst på att få vårt hus byggt med planerad inflyttning till sommaren. Det är ett arkitektritat hus som byggs helt i lösvirke. Vi har nu haft en diskussion med snickarna angående placering av diffusionsspärr (plasten).
Konstruktionen är (utifrån och in) ytterpanel - utegips - dubbla stående regelverk med ca 22 cm tjock isolering (Isover) - liggande regelverk med ca 45 cm tjock isolering - råspont - gipsskivor - tapet!
Snickarna föreslår nu att plasten skall sättas mellan råsponten och gipsskivorna, för så brukar de göra. Själv är jag orolig att det blir för många hål i plasten då t ex för alla väggkontakter och strömbrytare för att inte nämna alla spikhål för tavlor och hyllor.
Var rekommenderar ni att man sätter plasten, mellan vilka skikt? När man nu ändå har två lager isolering är det inte bättre att sätta plasten mellan lager ett och två?
Klicka här för att svara