3 873 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Varmbonat eller inte??.
Hej funderar på det här med varmbonat eller inte. Hur ska ett hus vara isolerat,uppvärmning,vatten mm?,för att räknas som varmbonat. Har ett fritidshus som jag ska deklarera för nu för första gången. Isoleringen ser ut så här golv 25cm,vägg 15cm, tak 30cm. Eget vatten med elslinga,direktel + braskamin. Borde räknas som varmbonat tycker jag,men frågar man inte får man inte veta./jojje
Hej tack för svar. En fråga till hur ska ett hus vara byggt för att inte vara vinterbonat?. Konstig fråga kanske,men grannen tycker att hans hus inte är vinterbonat. Och våra hus är lika byggda,förutom att jag har braskamin./jojje
tja.. 5 cm isolering på taket, ingen i väggarna.. ingen under golvet..
i min villa har jag 15 cm på vinden (kutterspån).. ca 10 cm i väggarna..
Finns villor i dag som har typ 5-10 cm (kutterspån).. på vinden där det är viktigast att ha det.. Och dom räknas som varmbonat..
Sen i väggarna kan man nog räkna med noll..!efter som det ofta är kutterspån som sjunkar ihop med tiden..
Min granne bytte fönster på sin kåk och såg inte ett spår av någon isolering i väggen..
Om det inte ska vara varmbonat så ska man väll inte kunna bo där på vintern.. dvs inget rinnande vatten, kallt o djävligt.. tror att det är ganska friskt tolkat.
finns kanske regler för detta på boverkets sida.. http://www.boverket.se/
i min villa har jag 15 cm på vinden (kutterspån).. ca 10 cm i väggarna..
Finns villor i dag som har typ 5-10 cm (kutterspån).. på vinden där det är viktigast att ha det.. Och dom räknas som varmbonat..
Sen i väggarna kan man nog räkna med noll..!efter som det ofta är kutterspån som sjunkar ihop med tiden..
Min granne bytte fönster på sin kåk och såg inte ett spår av någon isolering i väggen..
Om det inte ska vara varmbonat så ska man väll inte kunna bo där på vintern.. dvs inget rinnande vatten, kallt o djävligt.. tror att det är ganska friskt tolkat.
finns kanske regler för detta på boverkets sida.. http://www.boverket.se/
Klicka här för att svara