P
ppalm: Kanske lade tråden på fel ställe ??? denna ligger under VVS http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1113372113
0 svar · 2,6k läst
O
OlaF: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1108986926 Just detta ämne var på tapeten alldeles nyligen här.
2 svar · 3,8k läst
P
Per-Erik: 60-talet.. ! Skulle tro att det är kutterspån.. Torv var ju också vanligt förr men tror det var tidigare, har hört att Kol användes också men tror det också var tidigare... Tror iallafall inte att miniralull ännu hade kommit då... eller att det var så vanligt.. Finns säkert nån annan som kan ge ett rakt svar på det.. har du ingen ventelation på vinden? kan du inte se genom
1 svar · 1,5k läst
F
Fiander: Jag hade för mig att Isover gjorde rätt många olika typer av isolering med både glas och stenull. Var frågan ämnad som sten eller glasull? Eller har jag bommat något annat?
4 svar · 11,7k läst
ClasseClas
ClasseClas: Frågan är vad du har för taktemp i din matkällare. 16 grader? 18 grader? Det kan inte vara några anmärkningsvärda tempskillnade mellan källaren o golvet. Själv skulle jag inte köra ngn diffspärr utan hellre takisolera med 5-10 cm frigolit, gärna falsad, om utrymme finns. Det lär väl inte uppstå kondens i frigolit utan vidare, vilket kan ske i stenull.
3 svar · 2,9k läst
Y
Yondalar: [citat] .....det är ju det jag tror - och att tumma på just takisoleringen blir också dyrt i längden (skall kolla länkarna sen)
8 svar · 3,2k läst
C
Chief_Ryback: Läste att man sprutar in ett "sättningspåslag" på 10-30%. http://www.tryckisolering.se/index.htm#vind
3 svar · 5,6k läst
R
Rockas: [citat] Tack tack, jag sover alltid gott. Mår som man förtjänar, som en prins ;D
27 svar · 5,1k läst
Y
Yondalar: Skanska gjorde den revolutionerande upptäckten för något år sen, ang mögelhusen i Hammarby tror jag det var, att man måste täcka över när det regnar ....men det tåls en hel del vatten bara fukten kan ta sig ut sen ..hörde av en snickare att dom brukade köra morakniven i plasten så att vattnet ran ut innan besikningsmannen kom, men det var väl ändå i överkant .. men visst,
2 svar · 4,3k läst
J
JanneH: Tack för svaret. Det har vidarebefordrats till arkitekten ;-). Janne
2 svar · 3,2k läst
M
marial: Hejsan! Priset är naturligtvis betydligt högra än "vanlig" isolering men det får man ju ta när man vill ha en mer miljövänlig isolering. Som exempel kan tas att en 100mm skiva kostar 94:-/m2 exklusive moms och frakt. /Maria
8 svar · 3,9k läst
D
Don_Tom: Jag PM:ar Dig så vi inte förstör tråden.....
11 svar · 3,9k läst
D
Don_Tom: Antar att formeln för att beräkna energiförlust genom vägg inte är linjär, men var går gränsen för att det egentligen skall vara lönsamt att isolera tjockare? Ett normalt enplanshus på 150kvm (kvadratiskt till formen) med 290mm isolering har alltså en energiförlust / år på 2200kWh medan man med 170mm förlorar 3550kWh? I runda slängar förlorar man alltså 1350:-/år vilket borde
3 svar · 24,1k läst
Z
zankan: [citat] Det kan räcka men jag skulle personligen göra dubbelt golv om det finns pengar och utrymme.... Kostnaden för ett enkeltgolv med säg epdm gummi och spån+ klickgolv på detta kan ligga i trakterna 8-900 spänn kvadraten exkl. moms...nästa är dubbelt undergolv då drar det iväg mot 12-1500 kvadraten lagt å klart... Ett annat knep kan vara NIVELL golv vilket skall ha rätt bra
7 svar · 10,5k läst
P
ppalm: [citat] 15% vadå bra kanske normalt men just nu har vi det kallt och vinter. hög fukt kommer på sommaren i grunden då varm fuktig luft vandrar ned i en kall krund och trissar upp den relativa fukten mm... bara en synpunkt
6 svar · 4,6k läst
P
Per-Erik: I väggen alltså... Bäst är det nog att ta bort Spånet.. går inte det? och ersätta det med Gullfiber.. 7cm Gullfiber motsvarar 20 cm Spån.. :o Med andra ord Spån är dåligt riktigt dåligt.. Annars är det nog ingen större fara att blanda när det gäller bra 20 cm.. risken är ju att man hindrar fukt vandringen om man sätter dit plast eller likande.. = möggel risk.. skulle jag tro
1 svar · 4,3k läst
Andjon
Andjon: Perfekt, då kör jag på. Tack för snabbt svar.
2 svar · 1,3k läst
Gearhead
Gearhead: På huset finns en balkong man byggt in och allt väl med det. Det jag undrar är vilka isolerskikt och i vilken ordning isolerskikten skall ligga då jag tänkt tilläggsisolera golvet på tillbyggnaden. Golvet på tillbyggnaden är betong och är samtidigt entréns tak och jag tänkte slutligen regla och slå på panel.  ???
0 svar · 2,1k läst
P
PeterF: Finns hustillverkare som kör med 45+170+45+28 45 längsgående Plast 170 regel 45 korslagt på utsida 28 spikregel/luftspalt Ser inget negativt med denna konstruktion, ev merjobb men den summan betalar igen sig snabbt tack vare den extra 45 på utsidan/insidan
4 svar · 9,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Hehe.. faktum är att det här är en metod - inte fusk. ;) "Stötfogsfri strängmurning" heter den. Fogen mellan skiften är inte heller fylld, den består av två strängar bruk. Denna lösning ska faktiskt ha något BÄTTRE isoleringsförmåga än traditionell murning, dessutom går det naturligtvis fortare och blir väl därför mer och mer populärt hos murarna. Vindtätheten uppnås genom
1 svar · 2,2k läst
Immobil
Immobil: Minst 300 mm, gärna mer. Över 500 mm blir knappast ekonomiskt försvarbart. ;)
1 svar · 1,7k läst
R
Rockas: Lägg dubbla 95or med ex. innersta lagret "liggande" och det yttersta "stående" så minimerar du köldbryggorna som uppstår i skarvarna. Jag håller på och isolerar snedtaket på vår oinredda vind från 1890. Där varierar djupet på takstolen pga en lite lustig lösning vid tillverkningen av luftspalten. Det blir ett pusslande med upp till tre olika tjocka skivor liggande åt olika håll
8 svar · 4,0k läst
P
piloten: Det är ju ett allmänt problem över allt att plastfolien punkteras. Brukar inte leda till några problem. Vill man förhindra det kan man ju täta skruvhålen. Det är dock viktigt att man är nogrann vid eldosor och dyligt. Här kan det läcka rejält. Skär plasten runt innerkanten på dosorna så att denna måste töjas ut för att klängas över kanten. Då blir det tätt :) Vill man vara
3 svar · 4,0k läst
Z
zankan: [citat] Norra Europas fetaste strukturtapet.... Säljes i välsorterade färgaffärer...
16 svar · 4,7k läst
Micke_1
Micke_1: Hej Vi ska bygga ett Lb-hus Ärlan 38 men oinredd övervåning. Ska man isolera yttertaket nu eller vänta med detta tills det är dags att börja att inredda? Kostnad för detta någon som vet? /Micke
0 svar · 3,1k läst
O
Omen: Kostar mer än vad det smakar.... Kommer att hålla värmen i alla fall. Tänkte endast isolera i hörnet och nere vid golvet för att undvika kalldrag därifrån. Har bytt tre timmerstockar och har nu istället reglar och isolering där. Tror därför att det kommer att behövas mer isolering mot golvet där för att annars är det risk att det blir kalldrag därifrån. Tack för förslagen som
4 svar · 3,8k läst
S
Sonander: Idag sitter det 175 mellan takstolarna med papp på utsidan, sedan plast. Anledningen till att använda 28*70 istället för 45*45 på de liggande var att det inte skulle bygga lika mycket inåt.
3 svar · 3,2k läst
cubix
cubix: Finns det inte tjäle i södra sverige menar du?
9 svar · 5,1k läst
Immobil
Immobil: [citat] Ja det tycker jag eftersom du har använt mineralull. Förhydringspappen är inte difftät därför behöver du plasten för att förhindra en fuktvandring in i isoleringen. ;)
1 svar · 5,0k läst
S
SittinDuck: Hej igen, behöver du ventilera golvet finns det färdiga lösningar att köpa. Sök på ventilerat golv här samt googla. Var det en läcka och inte återkommande fuktproblem funkar platonlösningen jag nämde. Hör gärna med flera för andra förslag, tex byggfirmor.
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.