2 948 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Ska det verkligen vara såhär?
Sida 1 av 2
Nu har jag och min sambo äntligen fått tillträde till vårt hus, en gammal Skånelänga i korsvirke/tegel från omkring 1830
så nu börjar renoveringsarbetet!
Den förre ägaren har haft bra ambitioner men hyrt in "folk" till att göra all renovering så allting är ganska dåligt/klantigt gjort för att uttrycka sig milt (detta får sin kulmen när man kommer upp på den oinredda vinden och ser att det på varje golvspånskiva i ett utrymme står "This side down"...jisses). HUrsomhelst, en sak som den förre ägaren lät göra var att tilläggsisloera stora delar av ytterväggarna, inifrån alltså. Detta har han gjort på följande sätt: Han har reglat upp med träreglar mot väggen, lagt dit nån typ av isloering (vet inte vilken typ än, har inte börjat riva i väggarna än, men gissar att det är nån typ av glas/sten-ull) och sedan satt upp plast/fuktspärr innan gipsskivorna. Nu till min fråga: SKa man verkligen sätta upp plast i den här typen av gamla hus? Jag vill minnas att jag hört att man inte alls ska göra det i så gamla hus; att risken blir att man stänger in fukt mellan innerväggen och ytterväggen, vet någon om detta stämmer?
/Kristian
Den förre ägaren har haft bra ambitioner men hyrt in "folk" till att göra all renovering så allting är ganska dåligt/klantigt gjort för att uttrycka sig milt (detta får sin kulmen när man kommer upp på den oinredda vinden och ser att det på varje golvspånskiva i ett utrymme står "This side down"...jisses). HUrsomhelst, en sak som den förre ägaren lät göra var att tilläggsisloera stora delar av ytterväggarna, inifrån alltså. Detta har han gjort på följande sätt: Han har reglat upp med träreglar mot väggen, lagt dit nån typ av isloering (vet inte vilken typ än, har inte börjat riva i väggarna än, men gissar att det är nån typ av glas/sten-ull) och sedan satt upp plast/fuktspärr innan gipsskivorna. Nu till min fråga: SKa man verkligen sätta upp plast i den här typen av gamla hus? Jag vill minnas att jag hört att man inte alls ska göra det i så gamla hus; att risken blir att man stänger in fukt mellan innerväggen och ytterväggen, vet någon om detta stämmer?
/Kristian
Nej då, du behöver nog inte vara orolig för att fukt stängs inne i väggen. Om diffusionsspärren är rätt utförd så kommer det inte in någon fukt i väggen. Om man nu prompt ska tilläggsisolera sitt hus (med mineral- /glasull) så ska man ha diffusionsspärr (plast) mot det varma utrymmet.
Tack för svaren!
Det är bara ett par år sedan detta utfördes (förre ägaren köpte huset 1999 så det är inte äldre än det, troligen yngre).
Min farhåga, och här får ni rätta mig om jag har fel, är inte att det skulle bli problem med fukt som sipprar ut till ytterväggen inifrån, utan att fukt som kommer in utifrån, eller diret från marken och så att säga sugs upp av ytterväggarna, stannar inne i väggen mellan diffusionsspärren och ytterväggen och därmed skapar problem. Innan man tilläggsisolerade så måste ju ytterväggen värmts upp inifrån och på så sätt varit mindre fuktig än den är nu (mindre kall) eller är jag helt ute och cyklar?
Det är bara ett par år sedan detta utfördes (förre ägaren köpte huset 1999 så det är inte äldre än det, troligen yngre).
Min farhåga, och här får ni rätta mig om jag har fel, är inte att det skulle bli problem med fukt som sipprar ut till ytterväggen inifrån, utan att fukt som kommer in utifrån, eller diret från marken och så att säga sugs upp av ytterväggarna, stannar inne i väggen mellan diffusionsspärren och ytterväggen och därmed skapar problem. Innan man tilläggsisolerade så måste ju ytterväggen värmts upp inifrån och på så sätt varit mindre fuktig än den är nu (mindre kall) eller är jag helt ute och cyklar?
att man har plast är att man vill hindra fuktig innomhus luft att kondenseras i väggen.
Fukten kommer från Bad/kök/djur/växter/människor.
Det är det som är faran.
Att fukt kommer utifrån och in kan givetvis också förekomma men det är nog mycket ovanligt, då står nog ytterväggen direkt på marken och vatten rinner ned på marken..
Fukten kommer från Bad/kök/djur/växter/människor.
Det är det som är faran.
Att fukt kommer utifrån och in kan givetvis också förekomma men det är nog mycket ovanligt, då står nog ytterväggen direkt på marken och vatten rinner ned på marken..
Varm luft har normalt sett en högre ånghalt än kall luft, och fukten strävar i princip själv efter att utjämna denna "obalans" (fysikalisk regel). Varm luft kan dessutom bära mer fukt en kall luft, vilket innebär att när den varma (och fuktiga) luften kyls ner klarar den kalla luften inte av att bära samma mängd fukt och vi får kondens, dvs i detta fall när det handlar om fukt i väggar, Problem.
Diffusion är den "process" som försöker utjämna ånghalten, som nämndes ovan, och plasten, den så kallade diffusionsspärren, det som förhindrar att obalansen utjämnas.
Diffusion är den "process" som försöker utjämna ånghalten, som nämndes ovan, och plasten, den så kallade diffusionsspärren, det som förhindrar att obalansen utjämnas.
Var lugn, en diffusionsspärr i form av plast är såvitt jag vet inget som skall oroa din nattsömn. Den ska som sagt finnas för att fuktvandring inte skall kunna ske.
Om fukten kommer utifrån så försvinner den igen bara solen värmer och vinden blåsercy_berg skrev:Min farhåga, och här får ni rätta mig om jag har fel, är inte att det skulle bli problem med fukt som sipprar ut till ytterväggen inifrån, utan att fukt som kommer in utifrån, eller diret från marken och så att säga sugs upp av ytterväggarna, stannar inne i väggen mellan diffusionsspärren och ytterväggen och därmed skapar problem.
gaia
Hm...det jag är mest rädd för är att fukt ska sugas upp från marken upp i väggarna, och att det så skapar problem. Om man inte har tilläggsisolerat hålls väggarna någorlunda varma av värmen i huset och då borde en del av fukten torka ut, vilket den inte gör om man har tilläggsisolerat. Jag vill INTE att korsvirket ska ruttna inifrån bara för att man har tilläggsisolerat, och det är det jag har läst/hört att man kan få problem med om man tilläggsisolerar gamla hus. Klurigt!
Låter helt lugnt. Dock kan det juh vara svårt att få plasten tät när man sätter dit den i efterhand. Alla vinklar och vrår du vet.
Försök öppna upp på något ställe och se om isoleringen har ett mörkare skikt. Om du har "ingen" eller "otät" ångspärr tar det inte många år för den svarta ytan att uppträda.
Försök öppna upp på något ställe och se om isoleringen har ett mörkare skikt. Om du har "ingen" eller "otät" ångspärr tar det inte många år för den svarta ytan att uppträda.