4 574 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Isolera kallförråd?
Hej!
Jag tänker ta upp en lucka i väggen till ett outnyttjat kallutrymme i min bostadsrätt. Problemet är att jag tydligen kommer att paja fuktspärren då, enligt styrelsen i BRF. De säger dock att det är OK, så länge jag gör en bra isolering. Dvs isolerar kallutrymmet så att jag flyttar fuktspärren från väggen där jag ska ta upp luckan.
Borde man inte kunna isolera bara kring luckan för att ta hand om fuktspärren? Om inte det går (som alltså styrensen hävdar) undrar jag om ngn har tips på hur man isolerar så att man klarar de regler och förordningar som gäller för fuktspärr? Alt. någon bra länk?
Mvh
pelig
Jag tänker ta upp en lucka i väggen till ett outnyttjat kallutrymme i min bostadsrätt. Problemet är att jag tydligen kommer att paja fuktspärren då, enligt styrelsen i BRF. De säger dock att det är OK, så länge jag gör en bra isolering. Dvs isolerar kallutrymmet så att jag flyttar fuktspärren från väggen där jag ska ta upp luckan.
Borde man inte kunna isolera bara kring luckan för att ta hand om fuktspärren? Om inte det går (som alltså styrensen hävdar) undrar jag om ngn har tips på hur man isolerar så att man klarar de regler och förordningar som gäller för fuktspärr? Alt. någon bra länk?
Mvh
pelig
En fundering ang styrelsens resonemang.
Är inte varje öppning i ytterväggar en punktering av fuktspärren, jag tänkte då på fönster och dörrar.
Om luckan i övrigt är ok och fackmässigt monterad borde det inte vara någon fara.
Är inte varje öppning i ytterväggar en punktering av fuktspärren, jag tänkte då på fönster och dörrar.
Om luckan i övrigt är ok och fackmässigt monterad borde det inte vara någon fara.
Jo, det tycker jag också, men styrelsen hävdar att övriga öppningar är "gjorda från början och då på ett korrekt sätt". Slutsatsen blir att det i princip inte går att fixa fuktspärren om man tar upp en lucka!? Konstigt...
Nåväl, jag kan möjligen stå ut med det; förrådet blir ju trevligare om man sätter riktiga väggar. Det är därför jag undrade om tips på korrekt isolering i vägg och mot yttertak (snedtak).
Mvh
pelig
Nåväl, jag kan möjligen stå ut med det; förrådet blir ju trevligare om man sätter riktiga väggar. Det är därför jag undrade om tips på korrekt isolering i vägg och mot yttertak (snedtak).
Mvh
pelig
nja..
http://www.isover.se/sw12528.asp
det viktiga är att du lämnar en luft spalt mellan tak och isolering, annar finns risken för kondens.
Man brukar slänga upp skivor "takstolsskivor" för detta.
efter det att du har lagt på isoleringen splänger du på plast (fuktspärr) och sedan Gips vägg eller liknaden = klart.!
http://www.isover.se/sw12528.asp
det viktiga är att du lämnar en luft spalt mellan tak och isolering, annar finns risken för kondens.
Man brukar slänga upp skivor "takstolsskivor" för detta.
efter det att du har lagt på isoleringen splänger du på plast (fuktspärr) och sedan Gips vägg eller liknaden = klart.!
Klicka här för att svara