P
ppalm: [citat] 15% vadå bra kanske normalt men just nu har vi det kallt och vinter. hög fukt kommer på sommaren i grunden då varm fuktig luft vandrar ned i en kall krund och trissar upp den relativa fukten mm... bara en synpunkt
6 svar · 4,6k läst
P
Per-Erik: I väggen alltså... Bäst är det nog att ta bort Spånet.. går inte det? och ersätta det med Gullfiber.. 7cm Gullfiber motsvarar 20 cm Spån.. :o Med andra ord Spån är dåligt riktigt dåligt.. Annars är det nog ingen större fara att blanda när det gäller bra 20 cm.. risken är ju att man hindrar fukt vandringen om man sätter dit plast eller likande.. = möggel risk.. skulle jag tro
1 svar · 4,3k läst
Andjon
Andjon: Perfekt, då kör jag på. Tack för snabbt svar.
2 svar · 1,3k läst
Gearhead
Gearhead: På huset finns en balkong man byggt in och allt väl med det. Det jag undrar är vilka isolerskikt och i vilken ordning isolerskikten skall ligga då jag tänkt tilläggsisolera golvet på tillbyggnaden. Golvet på tillbyggnaden är betong och är samtidigt entréns tak och jag tänkte slutligen regla och slå på panel.  ???
0 svar · 2,1k läst
P
PeterF: Finns hustillverkare som kör med 45+170+45+28 45 längsgående Plast 170 regel 45 korslagt på utsida 28 spikregel/luftspalt Ser inget negativt med denna konstruktion, ev merjobb men den summan betalar igen sig snabbt tack vare den extra 45 på utsidan/insidan
4 svar · 9,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Hehe.. faktum är att det här är en metod - inte fusk. ;) "Stötfogsfri strängmurning" heter den. Fogen mellan skiften är inte heller fylld, den består av två strängar bruk. Denna lösning ska faktiskt ha något BÄTTRE isoleringsförmåga än traditionell murning, dessutom går det naturligtvis fortare och blir väl därför mer och mer populärt hos murarna. Vindtätheten uppnås genom
1 svar · 2,2k läst
Immobil
Immobil: Minst 300 mm, gärna mer. Över 500 mm blir knappast ekonomiskt försvarbart. ;)
1 svar · 1,7k läst
R
Rockas: Lägg dubbla 95or med ex. innersta lagret "liggande" och det yttersta "stående" så minimerar du köldbryggorna som uppstår i skarvarna. Jag håller på och isolerar snedtaket på vår oinredda vind från 1890. Där varierar djupet på takstolen pga en lite lustig lösning vid tillverkningen av luftspalten. Det blir ett pusslande med upp till tre olika tjocka skivor liggande åt olika håll
8 svar · 4,0k läst
P
piloten: Det är ju ett allmänt problem över allt att plastfolien punkteras. Brukar inte leda till några problem. Vill man förhindra det kan man ju täta skruvhålen. Det är dock viktigt att man är nogrann vid eldosor och dyligt. Här kan det läcka rejält. Skär plasten runt innerkanten på dosorna så att denna måste töjas ut för att klängas över kanten. Då blir det tätt :) Vill man vara
3 svar · 4,0k läst
Z
zankan: [citat] Norra Europas fetaste strukturtapet.... Säljes i välsorterade färgaffärer...
16 svar · 4,7k läst
Micke_1
Micke_1: Hej Vi ska bygga ett Lb-hus Ärlan 38 men oinredd övervåning. Ska man isolera yttertaket nu eller vänta med detta tills det är dags att börja att inredda? Kostnad för detta någon som vet? /Micke
0 svar · 3,1k läst
O
Omen: Kostar mer än vad det smakar.... Kommer att hålla värmen i alla fall. Tänkte endast isolera i hörnet och nere vid golvet för att undvika kalldrag därifrån. Har bytt tre timmerstockar och har nu istället reglar och isolering där. Tror därför att det kommer att behövas mer isolering mot golvet där för att annars är det risk att det blir kalldrag därifrån. Tack för förslagen som
4 svar · 3,8k läst
S
Sonander: Idag sitter det 175 mellan takstolarna med papp på utsidan, sedan plast. Anledningen till att använda 28*70 istället för 45*45 på de liggande var att det inte skulle bygga lika mycket inåt.
3 svar · 3,2k läst
cubix
cubix: Finns det inte tjäle i södra sverige menar du?
9 svar · 5,1k läst
Immobil
Immobil: [citat] Ja det tycker jag eftersom du har använt mineralull. Förhydringspappen är inte difftät därför behöver du plasten för att förhindra en fuktvandring in i isoleringen. ;)
1 svar · 5,0k läst
S
SittinDuck: Hej igen, behöver du ventilera golvet finns det färdiga lösningar att köpa. Sök på ventilerat golv här samt googla. Var det en läcka och inte återkommande fuktproblem funkar platonlösningen jag nämde. Hör gärna med flera för andra förslag, tex byggfirmor.
1 svar · 1,9k läst
N
TN-Funkis: Kanske en rövare i detta ämne, har det funnits en innerdörr tidigare i din lägenhet direkt efter ytterdörren ? (kolla dörrfodret om det finns kvar gångjärn eller bleck för gamla dörrlåset). Om ja: ta mått och kolla vinden/källaren där folk slänger in sina gamla dörrar, och prova i så fall att hänga upp denna dörr igen och täta med tunn silikonlist. Hade detta problem i min
13 svar · 27,6k läst
S
Sven2: Här kommer en fråga rörande en "gammal" tråd men ett aktuellt ämne. Jag har ett 1½-planshus med en liten krypvind på toppen och två sidovindar på 2:a våning. Mellan toppvinden och sidovindarna löper en luftspalt, det är öppet ut vid takfoten och toppvinden är försedd med ventilationsgaller i kortsidorna. Jag funderar på att lägga 10cm cellplast på takpappen i samband med
10 svar · 2,8k läst
I
ingemar_o: jag bör nog göra det hela i sommar då jag inte gillar vad jag har sett på / i mitt tak :-[ ta ner ett tegeltak verkar inte vara så skoj , det blir nån form av plåttak sen
4 svar · 4,7k läst
P
Per-Erik: i våtrum är det speciella regler som gäller.. Du har ju redan en fuktspärr Och bör där med ej använda plast.. :) Dock så behöver man inte ha denna fuktspärren i taket (i våtrummet) . Så där bör du då ha plast.!
27 svar · 4,8k läst
P
Per-Erik: tja.. 5 cm isolering på taket, ingen i väggarna.. ingen under golvet.. i min villa har jag 15 cm på vinden (kutterspån).. ca 10 cm i väggarna.. Finns villor i dag som har typ 5-10 cm (kutterspån).. på vinden där det är viktigast att ha det.. Och dom räknas som varmbonat.. :o Sen i väggarna kan man nog räkna med noll..!efter som det ofta är kutterspån som sjunkar ihop med tiden.. Min
4 svar · 3,9k läst
P
Per-Erik: Kanske? http://www.genevads.com/extra/page/?action=page_show&id=18&module_instance=1 har ej varit i kontakt med det själv.. men verkar ganska vettigt i mina ögon.. :)
1 svar · 2,2k läst
S
styrman1: lägga dem korsvis är ännu bättre då du får mindre köldbryggor. min fasad är tilläggsisolerad så. Först en stående 45 regel med isolering och sen en liggande 45 regel med isolering. huvudsaken är att det blir snyggt och fint kapat så skivorna ligger tätt.
3 svar · 1,9k läst
F
ftender: Läst många trådar i ärendet och har nu en ide som jag skulle vilja testa på "panelen". Träbjälklag mellan gillestuga och vardagsrum, 220 mm trä som är tömt på gammalt spån (puh....). Parkett ovanpå som inte kan röras samt dålig höjd under ( ca 208 cm) gör att vi har vissa begränsningar. Nu till förslaget; Tänkte först täta med byggskum alla glipor mm runtom rummet upp mot
0 svar · 1,5k läst
ClasseClas
ClasseClas: Kolla denna byggbeskrivning för lite inspiration. http://www.rotrading.se/byggbeskrivning.pdf
1 svar · 7,4k läst
A
akby: Kolla det här testet hos Röd och Rån, där får ekofiber bäst mögelbeständighet av dom cellulosabaserade isoleringarna. http://www.radron.se/templates/test____2310.asp
2 svar · 2,9k läst
Fasting65
Fasting65: Råd och rön har sina tester på webben. www.radron.se. Testet som Lukas syftade på är förmodligen detta: http://www.radron.se/templates/test____2310.asp
7 svar · 7,3k läst
P
Per-Erik: nja.. http://www.isover.se/sw12528.asp det viktiga är att du lämnar en luft spalt mellan tak och isolering, annar finns risken för kondens. Man brukar slänga upp skivor "takstolsskivor" för detta. efter det att du har lagt på isoleringen splänger du på plast (fuktspärr) och sedan Gips vägg eller liknaden = klart.! :D
3 svar · 4,6k läst
A
abel48: Det är ett gammalt hus, byggt 1954. Men jag håller åxå på att tilläggsisolera utvädigt, med 45mm isolering. Har detta någon betydelse? MVH Anders
2 svar · 1,2k läst
S
sneckarn: Läs i produktblad från leca-sten tillv. Dom vet. Tänk på att det är alltid bättre att isolera på utsidan, annars så flyttar du in mötet mellan kallt o varmt. Det gäller särskilt i konstruktioner med relativt dålig isoleringsvärde, så som leca,timmer lr dyligt.
1 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.