Isolering
Per-Erik: Hejsan.. låter ju riktigt bra för dig tycker jag.. Kolla med Ekofiber, du kan kasnke låna/hyra en sug/blås av dom.. om du ändå ska byta.. dom brukar ju blåsa ut lösullen då borde dom också kunna suga ut spånet tycker jag.. När jag kommer att tillägsisolera min vind så kommer jag nog också använda Ekofiber.. Glöm inte att ha skorstenen varm bara.. Det är nyckeln i det hela..
Immobil: Favorit i repris: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1097500349 ;)
Eld: Läs den här tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1088500989;start=8
zerre: Vet inte om epscement kan vara något i ditt fall? Det är cellplastkulor blandade med cement. Kanske kan ringa och höra... http://www.epscement.com
ClasseClas: Jag köpte också ngt junk på Byggmax. Det där med lukten är intressant; Min åsikt är att Gullfiber luktar muspiss, Rockwool luktar inget speciellt men kliar utav h-vitte! Jag har för mig att Gulliber har/hade en FAQ där de förklarade varför Gullfiber luktar skunk...
super_sam: Under rummet är det en oinredd källare med tvättrum, pannrum och "vanligt källarutrymme. Isoleringen ligger mellan bjälklaget på gles och gips. Syllen ligger på betonggrunden så där kommer även en del isolering att ligga. Ska lägga golvvärme och är lite orolig att det ska bli kondens mot syllen!
zankan: nope inte någon utav dem faktiskt.. Säkerligen lika bra båda 2 iofs är jag DOS fientlig så jag vet inte hura jag skall ställa mig. Har hört att G-kond skall vara lite tricksy säger ryktet..
Fasting65: Tackar... Jag rekommenderar att du ringer Maxit, FinjaBetong och Sto. Dessa tre har duktiga tekniker som kan ge dej råd för hur du bör göra. Vad jag förstår så är en frigolitskiva inte helt bra att sätta på ett gammat hus då det saknas diffspärr i kåken. Frigoliten kan göra huset för tätt. Så resonerade iallafall Optiroc/Maxit när jag diskuterade med dem. I ren materialkostnad
cubix: Prova något recycling-företag eller varför inte blocket.se
kardil: Hej, Vi har nu färdigställt vår dränering och påbörjat renovering av tvättstugan. Just nu slår vi bort löstsittande puts på väggarna (beskriver nu insidan av tvättstuge väggen) och märkte då att den delen av källarväggen som ligger ovan mark (c:a 60-80 cm) är beklädd med 1 cm tjock kork under putsen. Korken har torkat något, men utgör ju annars en bra isolering av denna
Eld: Från fråga experten: [citat] Siffrorna han nämner är värmekonduktiviteten (lamda) och enheten är W/m och grad, (inte kvadratmeter). U värdet för tex en vägg med tex tre olika material i lika många lager kan räknas ut med formeln: 1/U = 1/alfainv + delta/lambda1 + delta2/lambda2 + delta3/lambda3 + 1/alfautv, där delta är materialets tjocklek och lambda dess värmekonduktivitet. Alfa
cubix: Jag har varit i samma situation som dig, dvs med enbart spån som isolering. Jag följde Gullfibers rekomendation om att jämna till spånet och sedan fylla på med 20 cm glasull. Det fanns ingen takfotsventilation , men däremot ordentliga ventiler i gavlarna. Efter 15 år kan jag konstatera att det inte finns tillstymmelse till mögel och elförbrukningen sjönk direkt. Spån är inte alltid
tiggre: [citat] tycker det är lite att sticka fram hakan, men bara mina 0,02... undviker personligen plast som pesten i min renovering, får se om jag hade rätt eller fel om en 5-10år... skulle jag dock bygga ett HELT nytt hus tror jag att jag skulle satsa på plast (övertygad om det)...
marcus133: Måste du köra ut lösullen då? Jag har precis rensat min inredningsbara vind från överflödig lösull. Lät 220 mm ligga kvar mellan takstolarna för stegisolering. Sedan skuffade jag undan resten mot ena sidan utanför stödbenen där det ända inte skall vara inrett. Nemas problemas, ca: 100 kvm. Kanske har du inte dessa förutsättningar?
Immobil: Diffspärr ska du ha om du har för avsikt att ha det uppvärmt. ;)
marja: Hej, Har inga direkta värden att komma med, men vi bygger också just nu i 6 tum timmerhus, och sökte bygglov för fritidsboende. Då ställer kommunen inga krav på isolering. Det finns en bra tidning som heter "bygga och bo i timmerhus" för 65,- den är värd var enda krona, hittade några artiklar om just isolering, där folk med erfarenhet lämnat sina synpunkter för och nackdelar. Vi har
jorwes: Visst borde man kunna göra ett test med en påtejpad flastfilm på samma sätt som då man kollar fukten i en betongplatta? Om det bildas fukt och kondens bakom plasten vet du att väggen transporterar fukt. Annars så är det niog klokt att bygga med ventilerande spalt. Behöver du verkligen isoera väggarna? Leca isolerar ju ganska hyffsat och under mark blir det ju inte minusgrader på
bladhis: 28 golvbrädor 195 plank/170 iso trossbottenskivor, 9 mm masonit Avstånd trossbotten till mark varierar mellan 20 cm till ca 90 cm. Huset är ett normalt nybyggt trähus som jag håller på att bygga. Men har hört olika historier om plast i golv och orkar inte ta fram tabellerna och räkna själv! :) Men mest logiskt tycker jag ju att det borde ligga plast även här. /Bladh
Verona: Jag var också intresserad av Zapp´s isolering men eftersom de gått i konkurs så blev det linisolering (Isolina) på rulle från Claessons trätjära istället.
mini_cooper_s: [citat] Jodå, 2st (orginalet alltså och inte någon ny Tysk kopia :) )
tommiz: Hej, jag bor i södra dalarna och har ett hus med torpargrund. Jag drog min inkommande vattenledning igenom ett 150mm plintrör mellan marken och trossbotten. I röret borrade jag ett antal hål. Sedan fyllde jag röret med fogskum. Sedan dess har jag inte behövt krypa ned i grunden med hårtorken en enda gång ;D Mvh Tommy
Per-Erik: [citat] Jo för att Vinden bli kallare. Förut så torkade vinden efter som värmen läckte upp o torkade ut. om man isolerar så blir det inte lika varmt = torkar inte lika fort om det torkar överhuvudtaget... + att risken för kondesn (varmt möter kallt) kan hammla på den nya isoleringen i eller ovan på.. för hopningsvis så kan man ventelera bort den ev fuktiga luften.. eller så kommer
co: Men om man struntar i cellplasten och lägger golvspån utan på det gamla plankgolvet och sedan nytt trägolv riskerar man fortfarande fuktproblem? Om man ser till att hålla grunden varm på annat sätt än genom golvdrag t ex genom att elda regelbundet i eldstäder minskar det fuktproblemet?
Stringfellow: När det gäller en vind är den sk diffusionsspärren mer till för att förhindra konvektion, till skillnad från diffusion kan stora fuktmängder tranporteras och orsaka enorma problem. Se till att få det tätt, riktigt tätt!
Tjosan: Denna kanske? http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q535q139&CampPath=&NoCache=11/24/2004%204:15:50%20PM&IsCampaign=N&SelectedWAG=13711&COSID=0991884D7AEC4B069666578CF3A08302286617 En ir termometer för 800:- Funderar på en sådan själv o sen springa runt kåken o skjuta hej vilt :) ett litet tips bara.