O
olofh: håller på att gräva ner markrör för el och har då grävt upp längst med ena gaveln. Stötte på ett gammal tegelrör som jag gissar är tänkt som dränering. Kommer lägga markröret ovanför detta men vad ska jag fylla igen diket med? Det jag grävt upp är ganska kompakt jord med mkt lera. Tror inte tegelröret är inkopplat mot brunnen så dess funktion är jag osäker på [bild]
0 svar · 2,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Men om du har berg så ligger väl tomten lite högre i terrängen? Då brukar avvattningen lösa sig genom marken/bergets lutning utan särskild ledningsdragning. Det enda att att undvika är lokala gropar i berget vis huset, då får man spränga/spräcka berget så att vattnet tar sig vidare.
2 svar · 1,3k läst
J
Jocke Best: [citat] Tror GRU redan tagit sig an TS i så fall, för han försvann sedan...
30 svar · 12,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: Materialåtgång En säck med grovbetong ger cirka 13 liter färdigt bruk.
2 svar · 674 läst
M
Mathnil: Hej, Har rivit mitt gamla garage och kommer bredda samt förlänga den gamla plattan. Tanken är att jag ska mura 4 lager lättbetongblock som ska putsas och sedan fortsätta med träpanel. Den gamla platta är lutar åt diverse håll, 5-10cm skiljer det mellan olika sidor. Tanken är att jag ska flytspackla invändigt och lägga klinker när väl garaget är byggt. Frågan är hur jag bäst gör
0 svar · 1,0k läst
D
Derbyboy: Ska jag inte stryka klacken till rännan med flytande membran istället för kallasfalt?
75 svar · 8,5k läst
·
Tantelsie
Tantelsie: [citat] TACK! Då har jag mer koll på läget,
16 svar · 1,9k läst
Dowser4711
Dowser4711: Första alternativet bör vara en bortskänkes-annons på den lokala köp&sälj gruppen på Facebook. Det finns många som är ute efter fyllnadsmassor. Nästa fråga är väl hur illa det ligger till. Finns det möjlighet att komma i närheten med lastbil med kran/skopa? Svårt att avgöra på bilden.
4 svar · 4,1k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Jag hade tänkt hålla det som separata byggnader med separata plattor, vägar och tak. Ifall det nya sätter sig. Jag är mest orolig vad jag ska göra med huset på framsidan där det ska vara en carport och ingen angränsande platta...
2 svar · 2,3k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Eller också, skippa golvvärmen. Mattor av olika slag gör underverk. Själv hade jag aldrig dränerat om en fungerande dränering.
17 svar · 3,5k läst
·
S
sarkvik: Ja jo, det bor ju en hel del spindlar där nere.. Men hur flyttar sig luften om jag inte har någon till- och frånluft? Den kanske inte behöver det? Skulle inte förvåna mig om det är lite fuktigt där, hur gör man då? Jag menar, hur dåligt är det om det hela tiden får torka upp?
2 svar · 841 läst
T
term: Kladda på lite ny puts (eller husfix, om du vill ha det ännu enklare) är lätt gjort, om det är ojämt under!
6 svar · 1,4k läst
·
E
Eric Hjelte: [citat] Direkt el och luftvärmepump
4 svar · 1,6k läst
·
W
whiterabbit: Hej på er. Vi köpte ett litet hus byggt typ 1947 med ett garage och ett litet uterum övanpå. Dagvattnet från uterummets tak har dock aldrig tagits hand om ordentligt. Som konsekvens har vi nu fått problem på insidan garageväggen (puts som lossnas). Jag började nu ett arbetet med tanken att koppla dagvattnet till befintliga dagvattenrör på baksidan huset. Det visar sig att baksidan
0 svar · 683 läst
·
nino
nino: Det tråkiga svaret är nog nej... Prova att få bort så mycket färg som möjligt
1 svar · 6,9k läst
·
I
iAtBh: Tack för svaren! Anledningen till att jag funderade på flytspackel var för att jag tänkt att bara ha underhållsvärme i el-golvvärmen under vinterhalvåret och bara höja värmen vid behov. Jag läste någonstans att det kan ta flera dagar att få upp temperaturen i uterummet om man gjuter in el-slingorna i betongplattan medan det går betydligt snabbare om man lägger dem i flytspackel
3 svar · 4,1k läst
Bemmin Byggare
Bemmin Byggare: Tanken med duk och 8-16 eller 16-32 makadam runt husgrunden är att det inte ska kunna suga upp vatten i materialet som det gör i sandiga material men det betyder ju inte att det blir garanterat torrt, precis som du säger så kan det bli bassäng om man inte leder bort vattnet med dräneringsrör eller liknande som det är tänkt att man ska.
1 svar · 1,8k läst
·
Z
Zodde: [citat] Off topic men rätt mycket osakligheter här. 2 av de självklaraste är: Ingen får asyl i nåt annat Europeiskt land för att ha flytt från Norge! Inga barn blir väckta mitt i natten med pistol mot sitt huvud. NRK om polske konsuln: " Tidligere mandag opplyste Utenriksdepartementet at Polens konsul Slawomir Kowalski er uønsket som diplomat i Norge – Dette skjer fordi hans
33 svar · 12,9k läst
·
D
Davion: [citat] Det gör dem - jag hade en kamrat vars yrke är arbetsledare inom VVS som kikade på det och konstaterade att det var plastbeklädda rör av sort metall.
10 svar · 4,8k läst
·
D
Derbyboy: Nej nej...behöver inte vara fyrkantigt. pumpgropen är rund så det fungerar ju nästan bättre...... Kärnborra med vilken diameter?
10 svar · 1,4k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Nä, bara där inte är vassa saker. Jag gjorde misstaget att använda sand och grus som redan fanns under huset men den luktade lite unket och det tog månader innan den försvann, därför färsk sand som inte innehåller humus.
7 svar · 7,4k läst
D
Derbyboy: Förhoppningsvis. Ganska stora ytor som limmad ihop i förhållande till vikt även om fibercementskivan väger 6 kg. Tror dock bara att jag ska ha 1/2 eller 3/4 av en skiva. Har jag förstått det rätt så är det inte bra att ha frilagd isolerskiva typ isodrän. Så där jag inte vill återfylla (för att jag ska ha trädäck) sätter jag en fibercementskiva. Hur har du gjort med fiberduken?
15 svar · 5,4k läst
T
TheCed: [citat] Tack för svar, så mycket som 5cm tror jag inte att det är.
2 svar · 3,3k läst
·
hnnie
hnnie: [citat] Det är katter, innan vi la för hålen provisoriskt ropade vi och ut kom en katt som slapp bli instängd ;)
4 svar · 2,3k läst
N
nybyggarn3: Nu har jag ånat ett motorspett (pionjär). Så fort sista tjälen gett sig ska stolparna ner. Hade många hårda duster med pionjären tidigare under markarbetet då vi behövde spränga en hel del. Hade hoppats att slippa återförenas så snart.
6 svar · 2,3k läst
L
largab: [citat] Inte försent att förbättra dränering. Det går utmärkt att bo i källare. Mät radon först, så det inte är något problem. Ventilation måste finnas.
13 svar · 2,1k läst
R
rsa: Hur gjorde du till slut? Har din lösning fungerat bra?
5 svar · 8,2k läst
·
T
tobiast: 90 graders u-bult eller bult med plattjärn är kanske ett bättre alternativ kom jag att tänka på nu.
18 svar · 2,4k läst
·
W
Winsa: [citat] [citat] Såhär säger Stockholm om vägbeläggning. Men det är ju som Harry73 säger, beroende på vilket slitlager man lägger. Stockholms Stad Trafikkontoret Teknisk handbok, 30 mm är minimum på lågtrafikerade gator. Tunnare mot särskilt tillstånd. file:///C:/Users/User/Downloads/TH%20Del%202%20Anl%C3%A4ggning%20(2).pdf
29 svar · 11,3k läst
·
Happy75smile
Happy75smile: Jag kan bara säga att vi hade ganska djupa markskruvar för vårt staket för vårt staket går mot skolan med massa barn och de har tendes att springa till vår gräns och stå där luta sig mot staket:) Detta köpte vi in https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340619/#tab02 Och det var jättejobb att skruva ned det. Rekommendera dig inskaffa jordborr.
1 svar · 13,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.