Jag skadade en kabel som jag inte vet vad det är för något igår kväll när jag grävde runt på tomten lite. Kunde inte lista ut vad det var för kabel. Förra ägaren till huset sa att telekabeln till en större ö utanför staden går där och att det var det jag grävt sönder men jag är tveksam...

Kabeln låg ca:30cm ner i marken och hade en upp och nervänd "betongränna" I form av ett upp och nervänd "U" som kabelskydd. Kabeln är ca 4-5cm i diameter. Kabeln har ett plasthölje sedan ser det ut som en aluminium mantel sedan någon form av skum eller papp och innanför det tror jag det går koppar i någon form av uppsättning då ni på den nedersta bilden kan se lite koppar sticka fram om man tittar noga.

Som ni ser låg det två kablar bredvid varandra, de ser inte helt lika men snarlika och var förlagda med samma grävskydd.

Hur ska jag gå tillväga för att veta om kabeln är i bruk, Vilken kan vara nätägare?

Borde kanske ha använt mig av någon utsättningstjänst, hoppas det inte blir allt för dyrt. :)

• Skadade underjordiska kablar med synliga koppartrådar och skydd i betong, grävda cirka 30 cm ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad underjordisk kabel med exponerad aluminiummantel och eventuell koppartråd synlig under betongrännskydd.
    Skapa konto
  • Skadad underjordisk kabel med synlig koppartråd och skyddande betongränna.
    Skapa konto
harry73
Vad finns det för servitut och ledningsrätt på din tomt?
Visste du eller borde du vets att ledningen fanns när du köpte fastigheten ?
Hur kunde du skada kabeln trots skyddet. Hade du grävmaskin?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag har precis köps fastigheten för någon vecka sedan. Jag försökte komma åt min fastighet men fastigheten har inte lagts in ännu. Det är väldigt stenigt i maken och jag grävde med maskin. Det fanns inga färgglada band eller liknande som varnade för kabeln kabelrännan i betong såg först bara ut som en vanlig sten när jag drog med maskinen.

Det skulle också kunna vara något från försvaret, tror inte de märker ut sina kablar.

Mikael_L
Ser verkligen inte ut som någon starkströmkabel, så jag sätter nästan att äta upp min hatt på att det är någon slags telekabel eller annan svagströms.

A Avle skrev:
par i någon form av uppsättning då ni på den nedersta bilden kan se lite koppar sticka fram om man tittar noga.
skicka din adress till mig i PM så kan jag kolla om det är en telekabel :)

• Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
S
Uppgrävd telekabel avslöjad i grusig jord, med synlig skarvbox och skadad isolering.
Skapa konto

Satte spaden 2013 i denna telekabel.
I år grävde jag upp kabeln med grävmaskin så den drogs ur sin skarvbox där de lagat den sist.
Slapp betala båda gångerna, gäller att lägga skulden på nätfirman istället.
Argument som att kabeln låg för grunt och utanför ledningskartan med mera fungerade fint. Vilket faktiskt är sant.

Det där ser ut precis som den 100-pars kabel jag grävde upp för ca tio år sedan. Jag hade begärt utsättning, men utsättaren hade missat att kabeln gick i ett Z. I samma veva grävde en granne av samma kabel då de vid utsättningen missat att kabeln låg i en ögla.

Kabeln är troligen oskadad internt, men den har ett vakuum som du nu skadat. I mitt fall kom de och lagade den två år efteråt då det inte fanns några signalfel efter min skada. Då skickade de in en radioaktiv gas för att hitta skadan, trots att den var rapporterad två år tidigare.

Edit: Kan tillägga att det inte fanns några varningsnät och ej heller något annat skydd hos oss.

Jag känner inte till någon kabel som har vakum/undertryck, däremot vet jag att man övertrycksätter en del ”blymantlade pappisolerade” kablar (har för mig att det trycksätts med kvävgas) för att hålla papperet torrt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
”blymantlade pappisolerade” kablar
Precis, dessa gamla telekablar var/är väldigt ofta trycksatta. Dessa är nämligen ytterst känsliga för minsta lilla inträngande fukt som direkt sugs upp av pappret och orsakar diverse problem såsom dämpning, överhörning osv.

Hur det är med de plastisolerade som senare är jag inte helt bekant med, kanske de ibland kan vara trycksatta.
Jag kan fråga farsan som är gammal televerkare.

harry73
Vad fick du för info vid kontraktskrivning. Oftast får man info om servitut och ledningsrätt i hemnet annonsen men i allafall vid kontraktskrivning

Eftersom det verkar vara en/två telekablar som går till en större ö och med tanke på hur kabeln ser ut att vara uppbyggd så tror jag att det är en vaselinfylld kabel.

Här är produktblad med ganska tydlig bild på hur EUALEV-kabeln är uppbyggd,
https://archive.ericsson.net/service/internet/picov/get?DocNo=101/28701-FGC1010468&Lang=SV&rev=C

PS. Efter Gudrun så var jag med och lagade bla ”blymantlade pappersisolerade” kablar, EUALEV, ELLY, EUALCEV, ”tuka”, mm. DS.

Vandrade runt lite i området och hittade denna stolpen. Står ju Televerket klart och tydligt

• Gammal Televerket-stolpe med märkning och bakgrund av höstlöv och ved.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.