Vi kollar hus och där vi letar är måna renoveringsobjekt. Vi kan ingenting om detta. Förstår att man behöver dränera. Kan det någonsin vara för sent för en dränering?

Hus byggt -39 med källare. Gillesstuga (har fönster), hobbyrum (har fönser), tvättstuga med dusch i ..

Huset ligger uppe på skånsk kulle.

Även när det har dränerats, tror man att det skulle gå att bo i källaren med eller är det inte lönt att ens tänka på det?

Kan man åka till månen så kan man göra en gammal källare beboelig :-)
Sistnämnda är dock mycket lättare och billigare.
Är nog inga problem alls med det utan gör en riktig dränering och renovering enligt konsten regler!

Den frågan är som att fråga vilken religion som egentligen har rätt ;)

Själv är jag uppvuxen i ett rum i en inredd källare i ett 40-talshus (alltså, jag fick gå ut också), dränerat av min pappa på 80-talet. Jag har inte fått några men av det vad jag vet, utan trivdes tvärtom utmärkt. Underbart svalt på sommaren var det.

Skulle man fråga en besiktningsman skulle det säkert vara självmord att ens sätta sin fot där.

Men allt beror ju såklart på hur det ser ut, har man byggt sitt hus i ett träsk är det kanske inte så lämpligt att tapetsera ytterväggarna i källaren... Kort sagt, det går absolut att bo i källaren, om förutsättningarna är rätt, eller det gick i alla fall bra för mig.

För sent är det nog aldrig, så länge huset inte har rasat ihop.

• Gilla
Dala12
  • Laddar…
Jag tror att det är på tok för många som dränerar utan att ha fuktproblem. Det verkar ibland vara prospektet som är syftet med dräneringen snarare än att det finns problem.

• Gilla
Dala12
  • Laddar…
Så är det verkligen. Jag ska själv precis dra igång med att dränera vårt suterränghus, anledningen är inte att vi har problem, tvärt om. Vi har fantastiskt bra mark och inte det minsta fuktgenomslag. Enda anledningen är att slippa ha med det i besiktningsprotokollet och därmed förenkla en ev framtida försäljning. Jag tror(hoppas) att den lilla investeringen är mindre än eventuellt minskad värdering om man inte gjorde det. :seenoevil:

• Gilla
witten
  • Laddar…
:crysmile:(y)

Staffans2000
Det skulle jag aldrig gjort!
Grundregel no:1 reparera aldrig något som redan fungerar. I bästa fall blir det som innan. I sämsta fall....?

Vi "dränerade" förra vintern våren men då inte så mycket för fukt risk utan för att i samma veva lägga igen en källartrapp och få dit isolering för ett varmare klimat i källaren. Och skulle nu det andra göras så åker ju det dit dränerande rör på samma gång såklart.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det skulle jag aldrig gjort!
Grundregel no:1 reparera aldrig något som redan fungerar. I bästa fall blir det som innan. I sämsta fall....?
Att lägga ner ett dräneringsrör som idag inte existerar ser jag inte att det skulle skapa några nya problem..?

Staffans2000
Uppenbarligen inte heller några förbättringar.

Mer än ekonomiska vid försäljning..

Staffans2000
Synnerligen tveksamt.

Jag tror helt enkelt att du kastat pengar i sjön.

Tyvärr så brukar besiktningmän överdriva dräneringsproblemet för att hålla ryggen fri.
Det kan stå
"villa m källare byggt 1971. Kallasfalt och dränering beräknas hålla 30 år."
Många presumtiva köpare adderar direkt ev framtida kostnad på priset.
Så jag tror inte det är helt bortkastade pengar.
Jag är själv i samma läge. Nu 47 år gammal "odränerad" källare med "biologiskt nedbruten" kallasfaltsfuktspärr (den är givetvis bra dränerad, bara sand utmed väggarna). Nu ska det bli uterum och nytt höjt altandäck utmed en hussida. Jag täcker fixa dränering och ny fuktspärr utmed denna sida för att det blir knepigt att komma åt i framtid, inte för det behövs nu .....

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
V valrossen och pingvinen skrev:
Vi kollar hus och där vi letar är måna renoveringsobjekt. Vi kan ingenting om detta. Förstår att man behöver dränera. Kan det någonsin vara för sent för en dränering?

Hus byggt -39 med källare. Gillesstuga (har fönster), hobbyrum (har fönser), tvättstuga med dusch i ..

Huset ligger uppe på skånsk kulle.

Även när det har dränerats, tror man att det skulle gå att bo i källaren med eller är det inte lönt att ens tänka på det?
Inte försent att förbättra dränering. Det går utmärkt att bo i källare. Mät radon först, så det inte är något problem. Ventilation måste finnas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.