Hej alla. Vi har en samfällighet som har garagelängor med asfalt från 1979. Vi behöver toppa denna asfalt. Alltså lägga på ny asfalt på befintlig. Är det någon som har hum om kostnaden för 2200 m2, 182 garage. Etableringskostnaden är ju försumbar med denna storlek. Ingår i m2 alla andra kostnader. Eller har de tillägg som typ klistring och annat. Har två offerter, men de tycks vara dyra. Har sett här på denna sida att man 2011 fick för 80 kr/m2 toppning av 7000 m2 gokartbana. Vekrade vara pålitligt. Ett anbudsavtal i Borås kommun för 2018 var också förmånligt. Tacksam för svar. Gärna utförliga. Toppning bör ju vara avsevärt billigare än nyasfaltering eftersom ytan är redan bra. Som i våra garagelängor i Huddinge. Ganska få diskussioner om kostnader för toppning som det kallas.
länge var 100 kr/kvm ett bra riktvärde, men eftersom en stor del av kostnaden beror på bitumenpriset (som fluktuerar med oljepriset) har priset gått upp senaste tiden. Nu är det dyrare, jag har hört priser som ligger rund 150kr/kvm.
Så då landar ni rund 300 tkr
Så då landar ni rund 300 tkr
Jag fann på nätet en upphandling i Borås med 5-6 stora firmor som lämnade anbud 2018. Om jag förstod rätt att läsa de olika anbuden så varierade priset mellan 25-101 kr/m2 plus moms. Borås valde ett anbud på 75 kr/m2 inkl moms. För ytor större än 600 m2. Harry73s uppskattning på 150 kr/m2 ligger långt under mina offerter. Det är givet att en kommun får bättre avtal än privata och samfälligheter. Men en riktpunkt dock. Tack för svar! Uppskattas mycket.
Javisst. Vi har en sänka som behöver extra åtgärder och vid brunnar. Men dessa kommer ju utöver själva m2 priset. Men toppningen höjer ju marknivå med ca 3 cm så sänkorna försvinner automatiskt. Och givetvis vilken asfalttyp och så. Men garageinfarter är ju utsatta för lågt slitage. Jag tror det kallas för ABT asfalt som är den enklaste asfaltformen i offerterna.
Att bara lägga nytt på det gamla utan att fräsa är jag väldigt tveksam till om det kommer hålla så bra. Även med klister blir det inte en bra yta att fästa mot.
Man vill gärna ha en så ren asfaltsyta som möjligt och om nuvarande asfalt funnits där sen -79 så finns det nog rätt mycket organiskt material och annat mög som ligger på ytan och i ytliga sprickor.
Man vill gärna ha en så ren asfaltsyta som möjligt och om nuvarande asfalt funnits där sen -79 så finns det nog rätt mycket organiskt material och annat mög som ligger på ytan och i ytliga sprickor.
Prodigys, ja jag har läst om detta i massor. Tack för info., Kommuner brukar bara toppa utan fräsa på gator med låg trafik. Kollade jag på nätet. Här på denna sida nämns att det går bra på garageuppfarter där slitaget är lågt. Gokartbanan påstås kräva mycket god vidhäftning. Ändå toppade de i ett påstående på denna sida. Så jag vet inte. Fräsning är garanterat hållbarare, men kostar skjortan mer. I mina offerter är det bara toppning, men till synes mycket högt pris. Långt över 200 kr/m2 för 2200 m2.
Jag återkommer med bilder. G-83: Ja mellan garagelängor är det ca 5 meter. Längorna är sådär 10-20 meter långa. Men offertgivarna vet exakt hur det ser ut. Så det bör inte överraska. Vad menas med "läggare"? Jag är novis på området. Söker via detta forum spara samfälligheten på 100 000-200 000 kronor. Kommunen rekommenderar också fräsning. Massor med rötter mot natur försvinner väl med fräsning. Bulor kan planas ut. Men behövs det klister fortfarande med fräsning eller?
Mina offerter på toppning enbart med ena asfaltlager 20-40 mm och den andra asfalttoppning 35 mm ligger mellan 245 kr - 290 kr m2 inklusive moms. Extra tillägg kan förstås tillkomma. Är inte 20 mm för tunt, har jag lärt mig. 35-40 mm bör det vara enligt många. Den lägre offerten ämnar dessutom för samma pris fräsa 20%, dvs all kontakt mot natur. Den dyrare bara toppning. Och jag tror vi behöver fräsa allt. Fräsning kostar i offert 120 kr m2 inkl moms. Moms är för oss inte av intresse i en förening. Jag återkommer med bilder på hur det ser ut idag. Priset är förstås styrt av storleken. Vi har 2200 m2 garagelängor.
Om man har gammal asfalt där många sten i ytan börjar lossna, är det svårt att få bra vidhäftning med den nya asfalten. Man kan då få att asfalten släpper och det kommer in fukt mellan ny och gammal asfalt, och då får man hål i asfalten (efter vintern). Fräser man då bort den överste uttorkade asfalten, får man bättre vidhäftning. En annan anledning för fräsning är att fräsa bort ojämnheter och fräsa ner lite längs kanterna, så att asfalten ansluter fint till angränsande ytor.
Har man inte dessa problem, finns det inte något problem med att slippa fräsning.
Hur tjock asfalten bör vara beror på vilka problem du försöka lösa. Ett tunnare asfaltlager kan ibland vara bättre medan man i andra fall behöver mer asfalt.
En asfaltläggare är en maskin som sprider ut/fördelar asfalt över vägen och ser till att man får ett jämnt och homogent asfaltlager. Man kan lägga långa sträckor med den med en bredd upp till 4 m. Den är mindre lämpad för små hörn eller platser med begränsad höjd. Där fördelar man asfalten med en spade, kratta/raka och packar det med en padda.
Har man en asfaltläggare på plats, blir alla ytor där man behöver handlägga en extra kostnad. Det går långsammare, kräver mer personal och kvaliteten blir sämre.
Har man inte dessa problem, finns det inte något problem med att slippa fräsning.
Hur tjock asfalten bör vara beror på vilka problem du försöka lösa. Ett tunnare asfaltlager kan ibland vara bättre medan man i andra fall behöver mer asfalt.
En asfaltläggare är en maskin som sprider ut/fördelar asfalt över vägen och ser till att man får ett jämnt och homogent asfaltlager. Man kan lägga långa sträckor med den med en bredd upp till 4 m. Den är mindre lämpad för små hörn eller platser med begränsad höjd. Där fördelar man asfalten med en spade, kratta/raka och packar det med en padda.
Har man en asfaltläggare på plats, blir alla ytor där man behöver handlägga en extra kostnad. Det går långsammare, kräver mer personal och kvaliteten blir sämre.
Msn bör framförallt kunna köra in i, och rakt igenom ytan som skall läggas. Jag kan tänka mig att en garagelänga kan vara en återvändsgränd och då blir det manuell till en viss del.harry73 skrev:
Om man har gammal asfalt där många sten i ytan börjar lossna, är det svårt att få bra vidhäftning med den nya asfalten. Man kan då få att asfalten släpper och det kommer in fukt mellan ny och gammal asfalt, och då får man hål i asfalten (efter vintern). Fräser man då bort den överste uttorkade asfalten, får man bättre vidhäftning. En annan anledning för fräsning är att fräsa bort ojämnheter och fräsa ner lite längs kanterna, så att asfalten ansluter fint till angränsande ytor.