Grund & Markarbeten
Happy75smile: Jag skulle på något sätt fundera på bygga en trappor i betong form så kommer det inte rasa.
Chrille 123: Hej på er! Hade tänkt göra en utvändig öppning till min krypgrund. I nuläget så är öppningen till den inne i huset genom golvet, vilket jag tycker inte är det bästa. Jag kommer bifoga bilder så ni förstår, jag är inte den händigaste men har inte helt tummen i röven och vill utveckla mig och lära mig så mycket som möjligt! Så ge mig era tips! Kan jag bara ta bort de tre
useless: Det är väl egentligen tre frågor: Q: räcker det med att skicka in en bygganmälan för Attefall? A: Nej, ni får inte göra nånting förr än ni har fått startbesked. Q: Är det nån som vet huruvida man behöver söka ett speciellt lov för att få gräva? A: Om ni permanent ändrar markhöjden så behövs lov (med några undantag). Det borde ingå i attefallsanmälan i så fall och inget
Derbyboy: mm det låter som det bästa....brunn tycks inte fylla någon funktion alltså. Kanske tar ett fetare dräneringsrör
Tosse: Ska inte vara något problem med modernt tryckt virke. Det är 70-tals tryckimpregnerat som kan avge lukt.
Claes Sörmland: Betong innehåller ju kalciumhydroxid som löser sig i vattnet i stenen och bildar kalkvatten. När kalkvattnet rör sig till ytan av stenen p g a kapillärsugningen driven av avdunstning så träffar det på koldioxid och bildar kalciiumkarbonat (kalk/krita). Finns det dessutom sulfater i stenen så kan det vara gips.
Andreas_kalmar: Många poster men en maskin med förare runt 18 ton ligger på ca 1000 kr i timmen. Så bara maskinkostnaden lär ju bli runt 20-25k
noctum_carpe: Hej Jag har en fundering jag ska bygga ett staket på dels berg dels på grund ca 20-30cm jord innan berget. I berget har jag lyckats sätta Stolpskor utan prolem men hur gör jag i grund jord, jag har bara hittat stolpskor med ca 20 cm pinne när jag googlar (tänkte besöka en bygg butik imorgon men man vill ju ha lite koll innan.), finns det längre stolpskor? Eller ska jag gjuta fast en plint
KPLind: Tack för svar! Jag fyller nog upp med makadam/bärlager och toppar upp med gårdssingel.
Petter Forsen: Jag hade laggt 0-8 just under plattorna och pakat. Sedan haft det lite grävre runt.
Derbyboy: Jag kom över en KP 250 för 1100 kr med vippa. Tänkte det var värt att chansa.... Får se hur den lirar i mitt rör.... Eventuellt går det ju att tvinga vippan i körvägen och sen låta strömmen reglera on/off med hjälp av en extern sensor.
Johan222: Hej på er Har länge tänkt på det kommande projektet, en fristående tvättstuga som komplettering till torpet jag har. Jag blir inte helt klok på hur jag ska göra grunden på ett bra sätt, där önskar jag hjälp Marken är bara sand (grusås) och det blir vatten stående om man gräver ner till ca 70 cm. Jag vill bygga på plintar, det tycker jag verkar lätt och något annat sätt
noupe: Det skvätter, det kommer man inte undan. Använd antingen ovan föreslagna altanmunstycke eller gör hål i en 10 liters spann och sätt runt ditt vanliga munstycke som stänkskydd. Skillnaden är att altanmunstycket arbetar med lite mindre tryck normalt, eftersom det ska vara skonsamt mot trall etc. Men duger för att rengöra stenar också, till en viss gräns. Den ultimata lösningen om
justusandersson: [citat] Säkert. [citat] Allt annat hade förvånat mig.
Petter Forsen: Har just tittat på ett fritidshus med källare. Dräneringen behöver göras om, huset på 70kvm ligger insprängd på en berghylla och baksidan och nästan en av kortsidan ligger ca 80 cm från berget. Förmodat grävdjup ca 1,5m Någon som har erfarenhet av kostnaden för att dränera om liknade per meter.
Highscore: Jag undrar lite om en mindre utgrävning av källare, vi har endast ett rum i huset som är under mark (tidigare använts som förråd av tidigare ägare) där det ligger lösa stenar som sedan har murats dit och byggt en liten halvvägg ovanför i lättbetong. Jag undrar om dessa förhoppningsvis går att bara ta bort och öppna upp hålet för att sedan ha ett skrivbord/kontor i detta utrymme.
Peter2400: [citat] Du kan ju använda isoleringsplugg, då har du nåt att skruva i, https://www.hornbach.se/shop/TOX-Isoleringsplugg-Thermo-Plus-55-50-st/8229652/artikel-detaljer.html
Nötegårdsgubben: Konstigt med ett stallgolv som inte går att spola av. Piassavakvast skulle jag ta till för att borsta ut vattnet men som sagt, det måste ju rimligen finnas någonstans där det går/gått att mocka ur stallet.
Oldboy: Det ser ut som att vatten samlas i en liten dalsänka bara. Det borde gå att lösa genom att bara fylla upp där. Om det mot förmodan inte går att få takvattnet att rinna bort från huset så är det nog den viktigaste biten att ordna och leda bort. Annars är dränering aldrig fel såklart. Det enda med gamla hus är att huset kan sätta sig om vattennivån ändras, (och därmed markens
gbak: Plattorna ligger i halvförband och jag tänkte göra en liten trattliknande ramp ner till plattorna då de ligger 10 cm lägre än gräsmattan. Smalaste passagen är 1.2m och ledarna måste ju vara minst 25 cm från kanterna så det blir en smal gång från ena gräsmattan till den andra. Det borde kunna funka, men det vet man ju inte förrän jag testar. Köpte fö en Worx M500
Dvillan: [citat] Jag har övervägt L-stöd men precis som du skriver så är jag lite tveksam till att om det går lägga dessa på grund av grannens garage och uppfart. Har därför börjat jämföra vanliga ”betongblock” med mursten som låses med glasfiberstavar. Vill ju såklart inte lägga en halv förmögenhet på muren men vill inte heller bygga för klen som ger vika efter några år. Kan man
frefre99: Jag tänkte be om era råd i samband med att jag skall bygga ett enklare förråd (utan VA) på 24m2 som skall hålla 10-12 graders värme (95mm regel/isolering). Totalhöjd 3 meter. Vi vill ha betonggolv för enklare att rulla in mopeder och annat, dessutom är marken helt plan och består av grus idag, så det är minimalt med förarbete. Vi skall dessutom höja marken runt med 30cm. Jag läste
Happy75smile: Det som bruka göras är man gräver 3dm djup område för hela friggebod Sedan gör man hål i det i gropen i gropen lägger man ned ställbar plint som i ditt fall och lägger man markduk runt om och häller på med makadam och padda det så det blir hård packad och då är typ grunden färdig. [citat]
MiguelDelRey: Håller på och ska lägga marksten längs huset, och marknivån ligger precis där grundens ventilationsblock sitter. Det är ganska vanligt att man sätter tex en takpanna för att skydda mot att löv och jord/sten hamnar i eller över ventilationen, men det ser ganska icke-vackert ut med pannor och tegelsten. Så jag efterlyser lite tips på andra material man kan sätta runt blocken som
kettu: Marken lutar från huset. Men jyst där kalkutfällning kommer så är sanden lite lägre än gräset. Så sockeln utsätts väll för mera fukt. Vi har kommunal dagvatten, men endast 2/5 är anslutna. Så kommer att hur som helst att gräva runt sockeln i sommar. Så blir att lägga platon på samma gång, just in case. Och singel kanse 15cm neråt från markytan. Om sanden isolerar lite
lordi: Spolbrunnar för avlopp och dagvatten troligtvis. Den stora kan vara en samlingsbrunn.
Brok30: [citat] Hej! Råder dig att kontakta föreningen Robust Fiber. Googla!
Bwise: Hej! Tusen tack för svar, ja dokumentation finns det till förbannelse nästan... Det är kommunens geo som de gjorde innan de gjorde detaljplanen för området, har säkert 2x50sidor här hemma! Försöker sålla fram vad jag tror det är du frågar efter så får vi se om jag hittat rätt Den första visar det kompressibla lagrets tjocklek och min fastighet är den inritade rutan. [bild]