Hej på er. Vi köpte ett litet hus byggt typ 1947 med ett garage och ett litet uterum övanpå. Dagvattnet från uterummets tak har dock aldrig tagits hand om ordentligt. Som konsekvens har vi nu fått problem på insidan garageväggen (puts som lossnas).
Jag började nu ett arbetet med tanken att koppla dagvattnet till befintliga dagvattenrör på baksidan huset. Det visar sig att baksidan garaget gjordes på ett sätt som jag aldrig sätt förut:
1) precis vid övre kanten satte tjocke träbalkar med något mellanrum till väggen. De var så klart väldig ruttna och just där satte väldig mycket fukt.
2) Utsidan verkar har en ytterst tunt asfaltskikt som enda isolering
Min fundering är nu: Kan det vara tillräckligt att leda bort dagvattnet för att få garageväggen i bättre skick? Eller behöver jag bita i sura äpplet och isolerar hela väggen?
Marken är i övrig väldig mycket sand och sten, ingen lera alls. Skulle jag behöver schakta hela vägen ner (typ 2,5m) så behöver jag stödja väggen (rasrisk). Dessutom ligger huset mer eller mindre direkt mot berget, ingen plats för större grävmaskin.