D
jag behöver lite tips om hur jag ska fixa grundmuren.

Såhär ser muren ut idag:

Grundmur av en byggnad med synlig fuktskada och avskalad färg, delvis upptäckt för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad grundmur på ett hus med synliga sprickor och fukt, nära en grävd grop och en skyffel.
Skapa konto

Grundmur på en byggnad med synliga slitage och fuktfläckar nära grunden och fönster.
Skapa konto

Bild av en grundmur till ett hus med synliga slitagespår, en trädgårdsslang och högt belägen terräng i bakgrunden.
Skapa konto

Behöver den fixas på något vis innan jag sätter upp pordrän?

Jag ska ha trall runt hela huset så för syns skulle behöver inget göras.

Casaloco
Ser ut att stå på berg. Se till att i sånt fall ha lutning ut från väggen och täta enlig anvisningarna, se utdrag ur isodräns instruktioner.

• Diagram som visar grundering och isolering av byggnad på berg med ISODRÄN-systemet och tätningsinstruktioner.
    Skapa konto
  • Gilla
Nyttanvändarnamn4321
  • Laddar…
D
Absolut det håller på att fixas men frågan är om ytskiktet på grundmuren behöver fixas, typ målas eller liknande.

Mvh

Casaloco
Nej det tycket jag inte behövs efter vad som syns på bilderna. Ska du köra enligt anvisningen ska det vara frilaggd puts/betong bakom skivorna och ingen färg, asfalt eller liknande

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Absolut det håller på att fixas men frågan är om ytskiktet på grundmuren behöver fixas, typ målas eller liknande.

Mvh
Svar Nej.
Funktionen med POR/ISO-drän är att dom isolerar mot kyla samtidigt släpper igenom fukt och även vatten.
Grundmuren skall vara ren utan färg eller asfalt! Det som sker är att temperaturen ökar i källaren ett par grader och källaremuren kommer att torka utåt då fukt vandrar mot kallare yta och kondenseras där. Mark har beroende på årstid 7-10˚C .

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
D
Ok, tack!

Som tidigare talare säger är bara att köra. Du har otur och ha berg, men tur och inte ha sockel som sticker ut.
Går fort som attan att montera Isodrän och spar en hel del kvm.

D
Om jag nu vill laga typ sådana här skador vad gör jag då?

Närbild på skadad puts på en vägg, med sprickor och avflagning.
Skapa konto

Staffans2000
Det hade jag inte brytt mig om det minsta.

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
D
kan jag sätta pordrän upp över den där svarta färgen (sockelfärg) eller ska jag ta bort den innan jag limmar upp pordränskivorna/isodrän?

Skulle fundera på om det inte är värt att spränga för att få lutningen från väggen. Svartkrut torde funka i detta läge

D
L-E, inte riktigt frågan.....

Jag har sågat rännor i berget för avledning av vattnet till en pumpgrop....

Frågan var om man kan sätta pordrän/isodrän mot sockelfärgen....

Staffans2000
Visst!
Dränering är inte någon hjärnkirurgi precis.

D
Men asfalt ska man ta bort till 50 procent men det behöver man inte göra med sockelfärg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.