S
Hej allihopa,

Har letat och frågat runt men får konstant olika svar. Så med risk att bli ännu mer förvirrad chansar jag ändå och frågar här också.

Kort sammanfattning av min situation;

-Blivit husägare nu i jan 2019
-Huset dränerat och isolerat utvändigt 2010.
-Tidigare ägare har byggt innerväggar och isolerat ena rummet i källaren 2015.
-Besiktningsmanen sa att han var förvånad över att det var så torrt bakom väggen.
-Då vi har fyra barn behöver vi använda det som sovrum.
-Men när jag upptäckte att det var träreglar i väggen blev jag skraj och rev ut allt.

Till min lättnad verkade det ändå vara rätt schysst gjort, dom hade lagt ut kärrpapp mellan golv och syll samt ett mellanrum till yttervägg på ca 2 cm. Allt virke och isolering var snustorrt nu när jag rev ut det.

Min första tanke var att bara måla om betongväggen, lägga in heltäckningsmatta och sätta ventilerad sockel.
Men eftersom rummet ligger bredvid ett tillbyggt garage med gjuten platta, har jag väldigt svårt att se att det är dränerat och isolerat just där. Kommer säkert bli en riktigt kall vägg på vintern.

Så nu till min första fråga, Kan man regla upp väggen igen (med stålreglar denna gång). Och ventilera utrymmet mellan väggarna med hjälp av två stycken ventilgaller(storleksmässigt kanske 400x60 mm). Ett nere vid golv och ett upp mot tak diagonalt från varann?

Är ni med på hur jag tänker?

En fråga till, man ser att källarväggen varit/är fuktpåverkad, frågan är om det är nytt eller gammalt? Hur vet man det? Kan man låta det vara om man ser till att det är ventilerat?

Gör ett fukttest, tejpa upp en plastbit tätt mot vägg och golv och vänta och se om du får kondens, ju längre desto bättre. Om det står ett garage ovanpå marken utanför så borde det väl inte komma till så fruktansvärt mycket vatten förhoppningsvis. Annars så låter det väl som en bra plan. Vet inte hur det blir med ventilerna men det låter som en riktigt obehaglig spindelgömma och jag hade inte velat sova brevid dem ventilerna:worried:

S
Ja jo, det bor ju en hel del spindlar där nere.. Men hur flyttar sig luften om jag inte har någon till- och frånluft? Den kanske inte behöver det?

Skulle inte förvåna mig om det är lite fuktigt där, hur gör man då? Jag menar, hur dåligt är det om det hela tiden får torka upp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.