J
jool08: [citat] Tack! Trots bästa möjliga ekonomiska kalkyl kommer plattan stå för stor del av byggets totala kostnad. 3 pålar kostar ca 40 000:- (varav häften är etablering/arbetstid och hälften är material). Betong inkl. pumpning verkar hamna runt 20 000:- och sen tillkommer isolering, armering, mm och arbetet kring detta. Hur är det med markarbetet vid pålad platta? Måste man schakta lika
6 svar · 1,4k läst
·
H
HenricLindholm: Har gjutit en betongplatta som i det stora hela blev bra men som blev lite för låg i mitten / bakkant så skulle behöva fylla upp med ca 120l för att få den i jämn nivå. Har primat den ytan som behöver fyllas upp (se mörkare grå yta på bilden) Fick tipset om betong 3 från combimix dock visade det sig att den inte alls flöt ut så som jag behöver att den ska göra utan den var mer
0 svar · 2,8k läst
·
HuskoSa
HuskoSa: [citat] Någon annan som söker svar på denna fråga i forumet kanske kan ha nytta av denna kloka svaret :-)
3 svar · 5,2k läst
T
Thomas808: [citat] Jag kanske skulle göra nån typ av brunn där markröret slutar :-). Allt vatten är bra eftersom vi har en grävd brunn.
8 svar · 3,2k läst
Skinnkeps
Skinnkeps: Haha allt gick åt helvete den dan. Just det när formen böjde sig så släppte även regeln som höll uppe stegen, så längst till höger så lutar ju stegen åt fel håll. Gör man något åt det eller skiter man bara i de?
13 svar · 35,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det beror bland annat på hur mycket tid man kan lägga på skötsel, hur mycket sol och ljus det är, vad det är för sorts jord (mycket mull, sand, lera) och vad för färger man vill ha osv.
3 svar · 5,5k läst
·
H
Hallerudsbo: Till den lilla utgrävningen, sett till transport kostnad och hyra av maskin så skulle jag tatt en liten maskin. A
5 svar · 7,0k läst
C
C.Lundin: [citat] Får du ordentlig förankring i berget så behövs det ej, men någon behöver i.s.f. räkna på det. Du kan även enkla formen utåt, och sen bygga en hängform med flytbrygga och låta det bli en naturlig sula på insidan. En helt annan lösning är ju att fylla med någonting betydligt lättare än makadam/jord för att minska på trycket betydligt.
5 svar · 2,8k läst
·
T
ToRy: Ah, kantbalk, jag missförstod å det grövsta och såg L-stöd framför mig. :rofl: Då borde det inte vara så komplicerat. Så länge du inte förstör något befintligt dike och inte lägger balken på grannens mark så kan jag inte se att det skulle vara några problem. Självfallet underrätta grannen om vad du tänker göra så de inte blir tagna på sängen och missförstånd/konflikt
4 svar · 1,1k läst
Byggglädje
Byggglädje: Våra är ca 3 år och ser likadana ut. De flesta i vårt område har liknade skador. Sen om man ska kalla det skador eller inte låter jag vara osagt. Jag har antagit att det är rent kosmetiskt som ej påverkar funktionen. Jag är inte orolig.
8 svar · 1,5k läst
·
harry73
harry73: Jag skulle dela upp höjdskillnaden i två. 0,5 - 1,0 m in på den lägre tomten bygger man en 0,5m hög stödmur som man fyller med planteringsjord. Precis på andra sidan tomtgränsen bygger och bekostar den högre tomren ännu en 0,5 m hög stödmur och därefter gör han som han vill. Nu har ni på ett praktiskt sätt fördelat ansvaret over höjdskillnaden. Ni behöver inget bygglov Ni får
30 svar · 7,6k läst
P
Pasi K: [citat] Tackar för ditt engagemang! Ja, ett svagt fall är nog bra att försöka få till.
6 svar · 3,6k läst
·
T
torparn2: Hej Någon som vet någon som asfalterar i kalmarlän till vettiga priser? Någon som nyligen har gjort asfaltsjobb runt kalmar? pris? MVH Jocke
0 svar · 1,0k läst
C
C.Lundin: [citat] Har du ej köpt distanser än så skulle jag övervägt att köpa linjaler istället, då kan du även lägga den så och dra mattorna på dem. Det går även att lyfta 8150-mattor själv, men man vill undvika att göra det någon längre sträcka..
9 svar · 5,8k läst
·
C
C.Lundin: Vet att du fått 2x svar, men vill även stämma in och säga att det är helt lugnt. Det är till 99% plastiska sprickor och beror helt enkelt på att plattan torkat för snabbt. Inget att göra åt nu, men är helt ofarligt och endast estetiskt. Ska du ha annat ytskikt så kan du glömma bort "problemet".
9 svar · 3,5k läst
·
N
Niklaspe: Ja precis, beijers hade betongtäckmatta men den va ännu dyrare.. tänkte om det fanns något billigare alternativ.
2 svar · 2,7k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Grundregeln är att du inte behöver marklov för schakt utanför detaljplanerat område. Men sen kan kommunen ha tagit beslut om områdesbestämmelser som gäller utanför detaljplan. Så jag håller med föregående inlägg, kolla med kommunen för säkerhets skull.
2 svar · 6,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Båda bilderna visar felaktigt utföranden. Villabyglarna har två funktioner, viktigast är att de tar upp vridkrafter i kantbalken om lasten på balken inte är centrerad, t.ex. att väggen inte står centrerad på balken utan i ytterkant (är så normalt) eller att en bil kör in i garaget över balken. Men då ska villabyglarna gå längre in på plattan än bild 1. Den andra
26 svar · 55,7k läst
·
J
justusandersson: [citat] Ja, precis. Det var ganska vanligt förr innan flytspacklets tid när man ville ha ett underlag för klinker etc. Det förekommer idag också i samband med användningen av KL-trä (korslimmat trä) till kontor och flerbostadshus.
12 svar · 5,5k läst
·
gbak
gbak: Har fått in en offert på 27’ och entreprenören har goda vitsord från tidigare jobb. Kommer att välja den entrepenören och då blir kostnaden typ 1000:- /m2 ink allt!
6 svar · 2,1k läst
L
larsson r: [citat] Ca 2 kubik singel
4 svar · 1,3k läst
L
Lenza: Om jag hade varit tvungen att leja bort jobbet hade jag hellre satsat på en ny mur. Om man grejjar själv kunde tänka sig någon billigare variant. Sannolikt har både konstruktör och byggare rätt. Om man är noggrann vid jobbets utförande och muren slutar glida lär det vara möjligt att renovera. Men byggarna som vet hur det brukar bli insåg att det är en chansning som inte kommer hålla
1 svar · 1,8k läst
·
G-83
G-83: Kapar med tigersåg(enhands naturligtvis), fasar och gradar med kniv. Är det släta rör större än 200mm kör jag med vinkelslip och flapdisc.
19 svar · 4,4k läst
Sthlm1891
Sthlm1891: [citat] Hoppas han gjorde det för 14 år sedan då han skrev frågan ;)
5 svar · 7,0k läst
A
anewaise: [citat] Den får lasta det problemet är att den inte får framföras på allmän väg.
49 svar · 85,3k läst
·
J
justusandersson: Absolut!
1 svar · 1,3k läst
B
bossespecial: Lite förenklat kan man säga att om man håller sig lika långt från muren som muren är hög så blir trycket inte så stort. Tror nog att du skulle klara dig på 150mm. Armeringsjärnen i murens sida mot trycket borrar du ner ordentligt i berget.
5 svar · 1,1k läst
B
bakterie: Här är en artikel från förra året om samma problem i Uppsala: https://mobil.unt.se/nyheter/uppsala/uppsala-sjunker-och-det-ar-lerans-fel-5013923.aspx
25 svar · 8,7k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Vad då? det är ju bara att såga av ett rör eller fortsätt med ett utan muff.
4 svar · 4,1k läst
·
DaErkiman
DaErkiman: [citat] Ja, självklart, så måste det vara.
3 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.