D
kan man snigla ett hål på ett berg?

Om jag borrar 8 x 8 hål var 8:e cm i en fyrkant kan jag då med hjälp av snigeldynamit få ett hål på ca 64 x 64 cm rakt ner i berget?

Mvh

Tror de kan vara svårt, de expanderar ju så vart skall volymen ta vägen? Normalt e de ju vid en sida/kant man spreker berg o sten å där så finns det ju utrymme att expandera
Nu e jag inte någon stengubbe utan det här e mina tankar och tolkningar av naturlagar

D
Om jag bara fyller vartannat hål med snigel så borde de fyllda hålen expandera mot de som inte är fyllda.

Fungerar inte som du beskrivit. Börja med sneda hål så du spräcker ur en kil så berget kan expandera uppåt, sedan vertikala hål.

Du kan också prova göra alla hål direkt och spräcka allt samtidigt. Men berget måste kunna expandera åt något håll.

D
hur sneda hål behöver jag?

Räcker det att borra 45 grader?

richardtenggren
Du kan ju borra några större hål i centrum, så kallade rymmarhål. Vilket ger berget plats att expandera. Så borrar man normalt vid tunnel/drifterborrning.
Men jag är novis på borrplaner.

D
Det där med större hål är jobbigt. Min borr klarar visserligen upp till 40-45mm men jävlar va dyra de är i inköp.

Jag skulle göra flera hål med olika lutning. Tror nog 45 grader räcker till att börja med, men du måste borra lutande hål hela vägen ner till botten. Dvs flera olika lutningar och borra djupare än du vill ha hålet. Berget spricker gärna högre upp och då försvinner trycket (minsta motståndet lag)

D
kanske bara ska ta motorkapen och såga istället....

kan ju alltid såga en ränna och sen snigla mot den

Måste det vara fyrkantigt?
Jag tipsar om kärnborr, men kanske är lite jobbigt med 64 cm.....
Men kärnborra i hörnen och snigla resten.

Protte

D
Nej nej...behöver inte vara fyrkantigt. pumpgropen är rund så det fungerar ju nästan bättre......

Kärnborra med vilken diameter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.