1 397 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Snigla ett hål
Tror de kan vara svårt, de expanderar ju så vart skall volymen ta vägen? Normalt e de ju vid en sida/kant man spreker berg o sten å där så finns det ju utrymme att expandera
Nu e jag inte någon stengubbe utan det här e mina tankar och tolkningar av naturlagar
Nu e jag inte någon stengubbe utan det här e mina tankar och tolkningar av naturlagar
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Fungerar inte som du beskrivit. Börja med sneda hål så du spräcker ur en kil så berget kan expandera uppåt, sedan vertikala hål.
Du kan också prova göra alla hål direkt och spräcka allt samtidigt. Men berget måste kunna expandera åt något håll.
Du kan också prova göra alla hål direkt och spräcka allt samtidigt. Men berget måste kunna expandera åt något håll.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Du kan ju borra några större hål i centrum, så kallade rymmarhål. Vilket ger berget plats att expandera. Så borrar man normalt vid tunnel/drifterborrning.
Men jag är novis på borrplaner.
Men jag är novis på borrplaner.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jag skulle göra flera hål med olika lutning. Tror nog 45 grader räcker till att börja med, men du måste borra lutande hål hela vägen ner till botten. Dvs flera olika lutningar och borra djupare än du vill ha hålet. Berget spricker gärna högre upp och då försvinner trycket (minsta motståndet lag)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Måste det vara fyrkantigt?
Jag tipsar om kärnborr, men kanske är lite jobbigt med 64 cm.....
Men kärnborra i hörnen och snigla resten.
Protte
Jag tipsar om kärnborr, men kanske är lite jobbigt med 64 cm.....
Men kärnborra i hörnen och snigla resten.
Protte
Klicka här för att svara