Hej.
Ska snart sätta igång med mitt garagebygge men har några frågor kring dränering, dagvatten och avlopp.
Som bilden förklarar så tänker jag dra alla 3 till samma stenkista.
Hur stor bör jag göra stenkistan och spelar det nån roll var rören kommer in i den?
Tänkte använda mig av en Dagvattenbrunn för avlastning och sandfång. var bör jag placera den? Nära garaget eller en bit ut?
Tar gärna emot andra tips!
/P
dranering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
K
Får du verkligen dra avlopp till stenkistan?

Kallebo skrev:
Får du verkligen dra avlopp till stenkistan?
Ja, Jag pratade med min kommun nu på morgonen och han tyckte att det var lika bra att dra det dit oxå..
Måste såklart ha en oljespärr i golvbrunnen.
Det gäller ju bara smältvatten och handtvätt typ..

Redigerat:
S
Fundera på vad som händer när stenkistan blir fylld av dagvatten under en period med stor nederbörd. Min teori är att allt vatten går ut i dräneringen.

Jag har två separata stenkistor för dessa system.

DanielF skrev:
Fundera på vad som händer när stenkistan blir fylld av dagvatten under en period med stor nederbörd. Min teori är att allt vatten går ut i dräneringen.

Jag har två separata stenkistor för dessa system.
Skulle kunna sätta in en backspärr på avloppet ifall det finns risk att kistan fylls..
Tydligen sandås här i backen och 4 meter ner till berget.. så det känns ganska bra med dom förutsättningarna..
Sen kommer vi att göra kistan lite större.. (litar på markbyggarnas kunskap kring storlek)

Alternativt att sätta 2st Dagvattenbrunnar och använda avloppet och dräneringen på en av dom och dagvattnet på den andra.. då ska ju den fyllas först innan det går upp i brunnen..?

Hur gjorde du till slut? Har din lösning fungerat bra?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.