Grund & Markarbeten
Nyhamn1: Tack. Då börjar jag förstå. På ritningen jag gjorde är sulan väldigt djup, över 50 cm. Men på innerväggarna är den bara 10-120 cm. Vågar jag göra samma sak hör utan att riskera hållfastheten?
pingflood: Ska du ha parkett kan du t.ex. lägga 70mm Nivell (med isolering), 22mm spårad golvspånskiva (för värmerör), 14-15mm parkett. Ett par cm luftspalt underst så¨är du uppe i nivå med det gamla. Dyrt men bra.
Modig: Har du lyckats hitta några svar Fredrik? Vi går i samma tankar, har en grusgång där vi vill lägga skiffersten. Gruset är väl packat, så vi tänker att det borde räcka att vi gräver ur några centimeter (=stenarnas tjocklek), lägger stengången, fyller i fogarna. Men ... vet inte om det räcker.
Claes Sörmland: Från propositionen ( http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/en-enklare-plan--och-bygglag_GX03170/html ): "Ett interimistiskt slutbesked får ges om en brist som inte är försumbar behöver avhjälpas eller på grund av att en kontroll behöver göras i ett senare skede. När bristen är avhjälpt eller kontrollen är gjord ska nämnden slutligt pröva frågan om
Apple68: Hej Fred, Hur gick det med dina källarprojekt? Tid? Kostnad? Resultat?
ErAr: Tack för era svar. Yes, planen är att lägga en 90mm dränering i bakkant under murens lägsta del och motfylla bakom muren med makadam. Borde funka.
olofh: Vi skulle vilja putsa (tror jag?) grundmuren och få den vitaktig så undrar hur jag ska få tillväga? Funkar det att köra murbruk b och dra av med en stålskånska följt av att filta den och sen måla med något? Grundmuren är till ett växthus och det finns inga krav på att överjobba det.. För att fästa växthuset i något tänker jag lägga en tryckt bräda ovanpå muren. Några
dyckert06: [citat] Tyvärr inte, huset har även en ngt nyare tillbyggnad, den nya krypgrunden är ”torr”, mäter temp o luftfuktighet i båda, så i den gamla är det vatteninträngning, skall kolla hur dagvatten egentligen fungerar, om det adderar
JanneJanne123: En snickare är fullt kapabel för denna typ av jobb, men då det är ett ganska litet jobb kan det vara svårt att hitta någon som vill åta sig det. En pensionärspool hade jag kontaktat om jag var du, typiskt litet och avgränsat jobb som de klarar av fint.
Mats i Malmö: [citat] Jag kollade på Combideck (Plannja) nu och det är nog troligt att det är den lösningen. Det står att den går att använda till kall ventilerad krypgrund. Då gjuter man på plåten och lägger cellplasten ovanpå.
Alexander Anoii: Hur djupt ska man gräva samt vilket bärlager lämpar sig bäst ?
hempularen: Jag har handlat duk på bauhaus, de säljer som metervara.
Lärospånet: [citat] Ja det hade ju varit mumma! Räcker tyvärr inte så långt ... om jag inte gräver upp de gamla trädgårdsgångarna så klart - ser ut att vara samma tegel där .. eldfast verkar även vara frostsäkert.
Bemmin Byggare: Sett vid nåt tillfälle att man lagt en plast/gummimembran under grusgång intill huset och lett bort vattnet till en sluttning i närheten.
justusandersson: Ett sätt att få reda på lite mer om markförhållandena på platsen är att gå in på SGU:s hemsida. (SGU = Sveriges geologiska undersökningar) Där kan du skapa (gratis) en egen jordartskarta, som du får hemmailad. Lös lera är inte optimalt, men eftersom det inte rör sig om ett hus bör det vara möjligt att fördela ut krafterna på en större yta. Det kräver hjälp av en konstruktör.
Derbyboy: Finns det inte markör med diametern typ 40-50cm med färdiga hål som man kan använda till en pumpgrop?
torptorp: [citat] Tack för tips! Lyfta hela boden känns ju lagom satsigt, men man kanske tar en cm i taget runtom? Gillar tanken med offerbräda, då slipper man ju byta all panel... [citat] Snyggt! Detta får fungera som målbild :)
maxtor: Fukten kommer väl fortfarande att gå upp i väggen. Som jag tolkar det så ligger dräneringen för grunt. Den ska ligga lägre än grunden.
Schmolsson: Hej! Vi ska göra en tillbyggnad på ett hus med torpargrund och är fundersamma på valet av grund i tillbyggnaden. Och om man väljer att göra en torpargrund, ska man då "öppna upp" det befintliga husets grund för att även tillbyggnaden ska få ta del av spillvärmen från kamin och murstock eller förstör man då den fungerande befintliga cirkulation i den gamla delen då? Har ni några
Schmolsson: Hej! Vi står inför samma dilemma. Hur gjorde ni och vilka råd fick ni? Mvh Anna
C.Lundin: Något som ska tilläggas är att oftast toppar man med finare material just under kantelementen, typ singel. Däremot är det inte lika noga under skivorna "mitt i", då används makadam. Skulle nog vilja påstå att det är absolut vanligast.
Snigla: [citat] Får fundera lite och kolla på andra rör/slangar (material). Tack för svar/input i min tråd - perfekt (y)(y)(y)
Huggabuggaa: De [citat] Det är endast trampad jordkällare, den förra ägaren mumlade något om att dom tog vatten därifrån för bevattning, men att den inte funkade längre därför dom hade lagt över duk, om jag nu uppfattade han rätt. Men vi skulle ju vilja ta bort den, men vet inte om denna utbyggnad stöttar upp grunden till huset
Vill lägga plattor mot mot rabatt och gräskant utan kantsten. Problem att plattorna glider mot kant?
Bemmin Byggare: Ja det får du nog räkna med särskilt om det är vid en infart? Jag hade lagt det enligt konstens alla vis och sedan motgjutit med armering om möjligt! Lycka till!
Bemmin Byggare: Du är ganska nära! Jag tycker att om du ska sätta ett så beständigt och vackert material så ska du definitivt få det att hålla länge! Därför tycker jag att du kan satsa på 15 cm packad eller stampad makadam (16-32 el. lite mer)som bärlager (med duk under och upp mot det du ska motfylla) och ovanpå detta blandar du till "jordfuktad" betong alltså lite lätt och jämnt blandad
corre: Du kanske kan montera nya rasskydd av fibercement utanpå, och använda plåtregel eller likande tåligt för att hålla dem på plats. Då undviker du att ta loss de gamla och raset av mtrl.
Mercruiser: Hej, känns som du har besvarat från själv. Önskas ett bra hus, men kostnad är "ledande i området". Statusen som du beskriver i flera delar, avskräcker i alla fall mig, i förhållande till prisnivå. En mycket mer omfattande undersökning, kompletterat med åtgärdsförslag och kostnad är det minsta jag skulle vilja ha för att överhuvudtaget fundera på affär. Vilket dessutom borde
Steadybeat: Hej alla, Jag ska bygga om min carport till ett garage. Jag ska därför gjuta en platta på mark. Min idé är att göra det så pass enkelt och ekonomiskt som möjligt. Jag kommer därför att bygga formen själv och alltså inte använda L-block. Detta pga pris men framförallt pga hur utrymmet ser ut som gränsar mot förråd och husgrund. Jag har tänkt att lägga 10 cm cellplastisolering