Hade helt klart nöjt mig med trall.... att få in grus där är ju ett helv**e, du kommer få ett fantastiskt utrymme för förvaring! Sågar, hammare och dylikt hade jag dock inte förvarat där... det kommer rosta om du inte bygger det isolerat. Men krattor, spadar, skottkärra, gräsklippare och kanske cyklar funkar ju fint!

Ok tack för tips kanon

T
P Pettan1979 skrev:
Tack , Klart det vore det mest logiska men som ny husägare och ett antal nedlagda kronor på verktyg svets vore ju grymt men mycket annat går före. Men om du svetsar kanske du kan svara på lite hållfastlära är det riskabelt om jag bara borrar upp stålet drar balkarna med bult eller borrar in balkskor ?
Känner du att du måste borra kan du gänga i stolpen så slipper du borra igenom båda ändar. Då blir det också tätare än med genomgående bult och med lite gängtätning /loctite.

Om du inte borrar / svetsar har du ju lite utrymme kvar på plintarna som ser ut att kunna rymma en tvåtums / tretums regel (så mycket som får plats). Jag hade ställt såna på plintarna intill stolparna och slagit några kraftiga hålband eller liknande runt. Dels kan du spika hålbandet / spikplattan i regeln och dels spänna det runt stolpen med bult och mutter, samtidigt vilar den på plinten. Då har du att fästa en bärlina i som sedan bär upp golvbjälkarna. En längre spikplatta kan också funka som bockas och får en krage att dras ihop med bult o mutter. Den kan också senare punktsvetsas i stolpen om du får tag på en svets men det ska inte behövas om det är bra gjort.

Men innan jag hade gjort något hade jag försäkrat mig om att inte vatten kommit / kommer in i stolparna och sen gjort i ordning metallkonstruktionen, blästrat och rostskyddsmålat.

Redigerat:
T
90 graders u-bult eller bult med plattjärn är kanske ett bättre alternativ kom jag att tänka på nu.

• Gilla
Pettan1979
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.