Jag har 1-planare byggd 1978 utan källare. Gjuten platta på mark uppe i Norrbotten, golvet reglat direkt på plattan samt isolerat (100mm iso). Enligt ungstermometer, se bild, så har jag 18 grader på betongen mitt i huset. Är det normalt eller kryper värmen från huset ner mot plattan?
Går det kanske ngn träregel under väggen/tröskeln som isolerar lite sämre, ev med glipa mot isoleringen, och därför såpass hög temperatur?
Kanske är noggrannheten på en ugnstermometer inte så stor vid såpass låga temperaturer...
Temperaturen bör ligga runt 16 C om innetemperaturen är ca 20 C.
Ja, det är värmen inifrån som går ner i plattan och ger en värmekudde. Fungerar bra om det finns markisolering runt huset.
Kanske är noggrannheten på en ugnstermometer inte så stor vid såpass låga temperaturer...
Temperaturen bör ligga runt 16 C om innetemperaturen är ca 20 C.
Ja, det är värmen inifrån som går ner i plattan och ger en värmekudde. Fungerar bra om det finns markisolering runt huset.
Bockar och tackar för svaret, vi håller runt 23 inne. Jag trodde plattan skulle vara kallare, men om tempen stämmer så där så är jag nöjd.Oldboy skrev:
Går det kanske ngn träregel under väggen/tröskeln som isolerar lite sämre, ev med glipa mot isoleringen, och därför såpass hög temperatur?
Kanske är noggrannheten på en ugnstermometer inte så stor vid såpass låga temperaturer...
Temperaturen bör ligga runt 16 C om innetemperaturen är ca 20 C.
Ja, det är värmen inifrån som går ner i plattan och ger en värmekudde. Fungerar bra om det finns markisolering runt huset.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vad har du för framledningstemp?
Klicka här för att svara
