Jag har 1-planare byggd 1978 utan källare. Gjuten platta på mark uppe i Norrbotten, golvet reglat direkt på plattan samt isolerat (100mm iso). Enligt ungstermometer, se bild, så har jag 18 grader på betongen mitt i huset. Är det normalt eller kryper värmen från huset ner mot plattan?
 
  • Digital termometer visar 18 grader på en trägolv belägen i ett hus från 1978.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det kanske ngn träregel under väggen/tröskeln som isolerar lite sämre, ev med glipa mot isoleringen, och därför såpass hög temperatur?
Kanske är noggrannheten på en ugnstermometer inte så stor vid såpass låga temperaturer...

Temperaturen bör ligga runt 16 C om innetemperaturen är ca 20 C.

Ja, det är värmen inifrån som går ner i plattan och ger en värmekudde. Fungerar bra om det finns markisolering runt huset.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Går det kanske ngn träregel under väggen/tröskeln som isolerar lite sämre, ev med glipa mot isoleringen, och därför såpass hög temperatur?
Kanske är noggrannheten på en ugnstermometer inte så stor vid såpass låga temperaturer...

Temperaturen bör ligga runt 16 C om innetemperaturen är ca 20 C.

Ja, det är värmen inifrån som går ner i plattan och ger en värmekudde. Fungerar bra om det finns markisolering runt huset.
Bockar och tackar för svaret, vi håller runt 23 inne. Jag trodde plattan skulle vara kallare, men om tempen stämmer så där så är jag nöjd.
 
Vad har du för framledningstemp?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad har du för framledningstemp?
Direkt el och luftvärmepump
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.