Byggahus.se

Last på flytspackel

1. I
    Medlem · 2 inlägg
    Jag ska bygga ett uterum (Willab Garden WG 62eco med glastak) och det ska stå på en gjuten betongplatta. Jag planerar just nu för gjutningen av plattan och har några funderingar på hur jag ska göra.

Plattan gör jag som brukligt: markduk, makadam, grundelement, armering och betong. Ovanpå betongen tänkte jag ha flytspackel med el-golvvärme och klinker.

Min första tanke var att fästa uterumspartierna direkt på betongplattan, och sedan flytspackla och lägga klinker innanför uterumspartierna. Men då el-golvvärme ofta kräver >15 mm flytspackel så blir det tillsammans med klinkers en stor höjdskillnad mot uterumspartierna.

Min andra tanke var då att flytspackla först hela vägen ut till kanten av betongplattan och fästa uterumspartierna i flytspacklet istället. Men då vi ska ha glastak blir punktbelastningen på de bärande stolparna stor och jag är osäker på hur stora laster flytspackel klarar.

Så jag har två funderingar:
    - Hur mycket mindre last klarar ett 20 mm lager flytspackel jämfört med betongplattan? Tror ni att det skulle fungera att göra så i mitt fall?
    - Om man flytspacklar hela vägen till kanten av betongplattan, hur gör man längst ute vid kanten? Finns det "kantelement" eller liknande för flytspackel?

2. H
    Medlem · 6 400 inlägg
    Kan inte något om belastningen på flytspackel men min gissningsvis tror jag inte det är rnågra problem. Dock ett problem du kommer få är en köldbrygga som kommer läcka värme konstant.

• Laddar…
  3. Bästa svaret

V
    Medlem · 3 988 inlägg
    Varför krångla med flytspackel? Gjut in golvvärmen och var noggrann vid gjutningen.
    När jag gjuter små plattor som ex till uterum gjuter jag med SKB (vibbfri betong) som jag bara slodar av.
    Är man noggrann så är det bara på med klinkern när plattan är torr. Dvs några månader.

• Laddar…
  4. I
    Medlem · 2 inlägg
    Tack för svaren!

Anledningen till att jag funderade på flytspackel var för att jag tänkt att bara ha underhållsvärme i el-golvvärmen under vinterhalvåret och bara höja värmen vid behov. Jag läste någonstans att det kan ta flera dagar att få upp temperaturen i uterummet om man gjuter in el-slingorna i betongplattan medan det går betydligt snabbare om man lägger dem i flytspackel närmare ytan.

Men jag lutar nog mot att göra som du säger, verktygsgurun, och kanske komplettera med ett el-element för att få upp värmen snabbare.