Jag har nyligen flyttat in i en villa från 1930 som också har en utbyggnad från 1970. Rören som går i taket i källaren och runt den gamla oljepannan är skadade och jag är väldigt orolig att det är asbest. Det var inget besiktningsmannen pratade om men jag skickade in prover igårkväll. kan någon stilla min oro fram till dess jag fått svar, är det okej att vara där nere eller bör jag undvika att vistas där alls?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 151 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 151 inlägg
Gasbindan döljer den äldre isoleringen i din källare. På raksträckorna är det med stor sannolikhet stenull. I krökarna är det med stor sannolikhet asbestpulver. Det är ingen fara så länge du låter det sitta kvar. Om du vill byta ut isoleringen i krökarna blöter du ner den, skär loss den och lägger i försluten påse. Använd andningsskydd och våttorka ordentligt efteråt.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Ah tack, det hjälpte verkligen! Men vad skulle du säga om isoleringen kring oljepannan?Düsseldorff skrev:
Gasbindan döljer den äldre isoleringen i din källare. På raksträckorna är det med stor sannolikhet stenull. I krökarna är det med stor sannolikhet asbestpulver. Det är ingen fara så länge du låter det sitta kvar. Om du vill byta ut isoleringen i krökarna blöter du ner den, skär loss den och lägger i försluten påse. Använd andningsskydd och våttorka ordentligt efteråt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 043 inlägg
Skippa rädslan för asbest. Tänk istället på hur mycket finare det skulle bli att åtgärda allt det där och montera dit ny och fin isolering. Tänk dock på att inget företag kommer att demontera det där utan intyg på att det är sanerat så väck inte den björn som sover. Jag ser väldigt få ställen det egentligen kan finnas nån förekomst av asbest. Det var ju mest i böjar på gammal isolering. Riva bort gammal isolering gör man bättre själv.
Längesedan du postade detta, men vad visade proverna? Ser väldigt likt ut det som sitter i vår källare med byggår 1934M Mamh skrev:Jag har nyligen flyttat in i en villa från 1930 som också har en utbyggnad från 1970. Rören som går i taket i källaren och runt den gamla oljepannan är skadade och jag är väldigt orolig att det är asbest. Det var inget besiktningsmannen pratade om men jag skickade in prover igårkväll. kan någon stilla min oro fram till dess jag fått svar, är det okej att vara där nere eller bör jag undvika att vistas där alls?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 741 inlägg
Det är så slarvigt isolerat att ingen ens brytt sig om att snygga till böjarna med asbest/gurmassa. Möjligen har det suttit i t-kopplingarna tidigare, men där är ju skarvat med gängtejp på senare år och då har man tagit bort den gamla isoleringen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden