Hej

Får tillgång till hus och påbörjar totalrenovering i sommar, Ett Götenehus från 1970 om det spelar in. Vet att det enklaste sättet för mig att få svar på detta är att vänta tills tillträde och sedan ta ett prov. Men vill ändå höra mig runt för att skapa en bild åt vilket håll det lutar.

Övriga köket är utbytt de senaste 25 åren, men jag tycker mattan ser original ut och misstänker att det inte är pågrund av dess skönhet utan snarare att tidigare ägare misstänkt just asbest.

Bifogar en halvdålig inzoomad bild så får ni gärna bara skriva ett ja/nej. Och om mod finner tråden puckad är de bara plocka bort.

Allt gott☀️

• IMG_3269.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mattan ser ut att vara från sent 70 eller tidigt 80-tal, av något PVC-material. Inget tyder på att där skulle finnas asbest i detta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vid den tiden var väl Forshaga störst med sina Novilonmattor med kakelmönster, från i alla fall 1975 och troligen betydligt tidigare än så var mattorna av mjukgjord PVC med akryllateximpregnerad glasfiber som baksida för att kunna läggas direkt på betonggolv.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om golvet är från byggår skulle jag definitivt gissa att det ÄR asbestpapp på undersidan. Är det inlagt 1976 eller senare så sannolikt inte (men då kan det vara äldre golv eller golvrester kvar under).

Magnus E K
B Bitterhetsakademin skrev:
Vid den tiden var väl Forshaga störst med sina Novilonmattor med kakelmönster, från i alla fall 1975 och troligen betydligt tidigare än så var mattorna av mjukgjord PVC med akryllateximpregnerad glasfiber som baksida för att kunna läggas direkt på betonggolv.
Baksidan var asbestpapp innan och gjordes om till det du beskriver när man kom överens om att sluta använda asbest i byggmaterial. Så det går inte att säga från utseendet på ovansidan.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Baksidan var asbestpapp innan och gjordes om till det du beskriver när man kom överens om att sluta använda asbest i byggmaterial. Så det går inte att säga från utseendet på ovansidan.
Jag sitter med Forshagakatalogen från 75 och då var hela sortimentet asbestfritt men jag kan inte säga när de gick över till glasfiber.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Då har jag ännu lite mer på fötterna, tack hörni

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.