Jag började riva ut plastmattan i mitt hus från 1982 innan det slog mig att det kanske finns asbest i limmet.

Vad tror ni? Limmet är ju vitt vilket bör vara bättre?
 
  • IMG_1752.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Ganska osannolikt eftersom asbest totalförbjöd -82.
 
  • Gilla
Carpe Thermia och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Och innan dess var förbjudet ett antal år i produkter där det fanns alternativa material, som i t.ex. lim och plastmatta.
 
  • Gilla
newbee och 1 till
  • Laddar…
Inte i limmet men möjligen på baksidan av mattan om den är av kartongtyp. Att asbest förbjöds ett visst år hindrade inte golvfirmorna från att avsluta sina lager av äldre mattor. Skicka in en bit på analys om du undrar.
 
  • Gilla
owaysis
  • Laddar…
Ja jag förstår :) Sen är det väl främst när man slipar som det kan bli ett problem?

Jag tänkte bara skrapa bort det mesta av limmet och sen bara lägga papp sen parkett på det.
 
I ditt fall blir det inger problem hur du än gör. Så strunta i det och sätt igång. Normal försiktighet i form av munskydd om det dammar rejält är naturligtvis aldrig fel oberoende av om det finns asbest eller inte. Liksom hörselskydd och skyddsglasögon. Allt efter behov.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
I ditt fall blir det inger problem hur du än gör. Så strunta i det och sätt igång. Normal försiktighet i form av munskydd om det dammar rejält är naturligtvis aldrig fel oberoende av om det finns asbest eller inte. Liksom hörselskydd och skyddsglasögon. Allt efter behov.
Du känner dig väldigt säker, vad baserar du det på?
 
O owaysis skrev:
Du känner dig väldigt säker, vad baserar du det på?
Erfarenhet. Jag har sannolikt andats in tusenfallt mer asbest än du någonsin kommer att göra under hela ditt liv.
Likaså har mina gamla kollegor. Ingrid av oss har blivit sjuka.
En förutsättning för att drabbas är att man vaneröker, något som sällan nämns i statistiken.

Här har du ett program som borde lugna din omotiverade oro regält.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/asbestdoden
 
  • Gilla
Gewan och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Erfarenhet. Jag har sannolikt andats in tusenfallt mer asbest än du någonsin kommer att göra under hela ditt liv.
Likaså har mina gamla kollegor. Ingrid av oss har blivit sjuka.
En förutsättning för att drabbas är att man vaneröker, något som sällan nämns i statistiken.

Här har du ett program som borde lugna din omotiverade oro regält.

[länk]
Tack! Men jag menade snarare hur du visste att det inte är asbest i mattan eller limmet
 
O owaysis skrev:
Tack! Men jag menade snarare hur du visste att det inte är asbest i mattan eller limmet
Om du vill vara orolig så kan ingen hindra dig.

Men annars är det låg risk och med grundläggande skyddsåtgärder ingen hälsorisk alls.

Lägg din energi på annat, risken att du dör av asbest i det här scenariot är miljoner ggr lägre än att du drunknar i en vattenpöl (vilket faktiskt händer).
 
  • Gilla
owaysis
  • Laddar…
O owaysis skrev:
Tack! Men jag menade snarare hur du visste att det inte är asbest i mattan eller limmet
Aha. Nej, det vet jag inte. Men det spelar ingen större roll.
 
  • Gilla
owaysis
  • Laddar…
Du kan ju skicka in prov och få det testat. Kostat några hundra. Det kan tvärt det.
 
Hej,


Kan säga att jag skickade in ett prov och fick svar tillbaka att det inte var någon asbest i mattan eller limmet.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.