Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Inte i limmet men möjligen på baksidan av mattan om den är av kartongtyp. Att asbest förbjöds ett visst år hindrade inte golvfirmorna från att avsluta sina lager av äldre mattor. Skicka in en bit på analys om du undrar.
I ditt fall blir det inger problem hur du än gör. Så strunta i det och sätt igång. Normal försiktighet i form av munskydd om det dammar rejält är naturligtvis aldrig fel oberoende av om det finns asbest eller inte. Liksom hörselskydd och skyddsglasögon. Allt efter behov.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Du känner dig väldigt säker, vad baserar du det på?Intet skrev:
Erfarenhet. Jag har sannolikt andats in tusenfallt mer asbest än du någonsin kommer att göra under hela ditt liv.O owaysis skrev:
Likaså har mina gamla kollegor. Ingrid av oss har blivit sjuka.
En förutsättning för att drabbas är att man vaneröker, något som sällan nämns i statistiken.
Här har du ett program som borde lugna din omotiverade oro regält.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/asbestdoden
Tack! Men jag menade snarare hur du visste att det inte är asbest i mattan eller limmetIntet skrev:
Erfarenhet. Jag har sannolikt andats in tusenfallt mer asbest än du någonsin kommer att göra under hela ditt liv.
Likaså har mina gamla kollegor. Ingrid av oss har blivit sjuka.
En förutsättning för att drabbas är att man vaneröker, något som sällan nämns i statistiken.
Här har du ett program som borde lugna din omotiverade oro regält.
[länk]
Om du vill vara orolig så kan ingen hindra dig.O owaysis skrev:
Men annars är det låg risk och med grundläggande skyddsåtgärder ingen hälsorisk alls.
Lägg din energi på annat, risken att du dör av asbest i det här scenariot är miljoner ggr lägre än att du drunknar i en vattenpöl (vilket faktiskt händer).
Du kan ju skicka in prov och få det testat. Kostat några hundra. Det kan tvärt det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden