Tazken92 Tazken92 skrev:
Har du fått någon information från båda aktörerna hur de ska gå tillväga med saneringen? Det finns ju några sätt att sanera rörböjar på och det är ju helt upp till dig om rören ska vara kvar eller inte.
20 rörböjar tar en man lätt på en dag om det ska kapas till exempelt. Då plastar man in rörböjen o tejpar tätt o så kapar man ca 10 centimeter ifrån på vardera sida. Förutsatt att vattnet är avstängt då vill säga. Behövs ingen luftrenare.
Eller så sanerar man böjarna i så kallade glovebag. Då sätter man upp en påse med inbyggda handskar, kopplar in en dammsugare i påsen som skapar ett undertryck (samma princip som i en asbestsanering i ett rum), sen tar man väck isoleringen, borstar och tvättar rent röret, påsen och verktygen och sen sluter man påsen tätt med tex buntband innan man tar väck dammsugarslangen och skär ned påsen i en sopsäck som man oxå försluter. Behövs inte heller en luftrenare till. Arbetstiden där beror helt på hur nära varandra rörböjarna sitter. Ju närmare desto fler rörböjar få rum i en o samma påse och därmed går det åt färre påsar. Sitter dom utspritt behöver man sätta upp fler påsar och beroende på hur jävligt det är att sätta upp påsarna o få det tätt kan det oxå ta längre tid. Minimum så är det räknat minst ca 8 påsar om dan för en gubbe. Men sitter böjarna två och två lär man ju ta det på 10 påsar.
Sista alternativet är ju att man skapar ett undertryck i hela utrymmet genom att plasta igen alla öppningar och all ventilation där man sätter sluss och luftrenare och sen skära ned all isolering med kniv eller tigersåg. Vilket innebär skitigare jobb, som i sin tur innebär mer städning som tar mer tid, mer jobb och mer utrustning.
Prismässigt sätt så tycker jag att 20 000 låter rimligt.
Saneringen är klar, det tog en dag med glovebags, sen 15 h luftrenare över natten 😊
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Det är då du skulle prutat på fakturan. En bekant till mig hade en vvs-firma till att byta värmesystem. Han visste att det var asbestböjar på rören till värmepumpen. När arbetet var klart var det borta, saneringen stod inte med på fakturan och priset var orimligt högt så han gick in på firman och frågade hur de hade gjort med asbestsaneringen. Rörmokarn svarade dylikt med att ”nää men de var la ingen asbest där”.
O min bekante sa att ”jodu, det satt si o så många asbestböjar där, jag vet för jag driver ett saneringsföretag. Så ta du och räkna om och skicka en ny faktura”
Håller med. Sådana firmor skall belönas. Ny faktura med tillägg för borttagning av isolering.
Inte lite konstigt att asbestsaneringsfirmans chef Inte fixade det själv.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
L Lillsnigel skrev:
Saneringen är klar, det tog en dag med glovebags, sen 15 h luftrenare över natten 😊
Är du nöjd så är ju allt frid och fröjd. Då är det dags att sätta dit ny isolering. Ett jobb de allra flesta kan göra själva med mycket gott resultat.
 
L Lillsnigel skrev:
Saneringen är klar, det tog en dag med glovebags, sen 15 h luftrenare över natten 😊
Härligt! Bara av ren nyfikenhet, var det 1 eller 2 gubbar som utförde jobbet? 🙂
 
Intet Intet skrev:
Håller med. Sådana firmor skall belönas. Ny faktura med tillägg för borttagning av isolering.
Inte lite konstigt att asbestsaneringsfirmans chef Inte fixade det själv.
Det handlar nog mer om att det inte är lika roligt att jobba i sitt egna hem😂 vissa arbetsmoment jag själv gör på mitt jobb lejer jag bort till andra i mitt egna hus bara för att jag vet hur jävla rövigt o tråkigt jag tycker det är😂 hemma ska man släppa jobbet o slappna av😉
 
Tazken92 Tazken92 skrev:
Härligt! Bara av ren nyfikenhet, var det 1 eller 2 gubbar som utförde jobbet? 🙂
Det var två gubbar, de rev även bort all icke-asbestisolering, så nu är källaren full av svarta, obehagliga kopparrör istället 😅
 
L Lillsnigel skrev:
Det var två gubbar, de rev även bort all icke-asbestisolering, så nu är källaren full av svarta, obehagliga kopparrör istället 😅
Kanske något att kontemplera över inför nästa destruktiva tilltag😀.
 
Intet Intet skrev:
Kanske något att kontemplera över inför nästa destruktiva tilltag😀.
Det var ingen direkt överraskning att rören skulle synas. Och agree to disagree att det var ett "destruktivt tilltag"... suck.
 
L Lillsnigel skrev:
Det var ingen direkt överraskning att rören skulle synas. Och agree to disagree att det var ett "destruktivt tilltag"... suck.
Jag vet att vi är överens om att inte vara överens om det, för nu måste du ju betala en gång till för att återställa det du betalade för att ta bort. I min värld som rörläggare i ungdomen, då jag och mina kollegor rev asbestisolering precis som din, så det stod härliga till utan någon som helst skyddsutrustning. Nu är vi ett gäng välmående pensionärer som sannolikt blivit utsatta för milliontals gånger högre mängd asbest än var du skulle blivit under hela din livstid i den källaren.
Kollade lite och fann fem olika trådar där du är orolig för asbest och lite mögel. Då tänkte jag att -din oro kan bli hur dyr som helst!
Att inte utsatta sig för faror är klokt. Till en viss gräns. Understiger man den gränsen riskerar man att svälta ihjäl. Är man för dumdristig är risken stor att lejonen äter upp en. Så det gäller att leva sitt liv lite mittimellan. Vilket jag försöker att få dig att göra.😀
 
Intet Intet skrev:
Att inte utsatta sig för faror är klokt. Till en viss gräns.
Problemet här är, som jag ser det, att TS åtgärd kommer att leda till att TS exponeras för mer asbest än om ingen åtgärd alls gjorts.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet här är, som jag ser det, att TS åtgärd kommer att leda till att TS exponeras för mer asbest än om ingen åtgärd alls gjorts.
Självklart. Därför påpekade jag det för TS. Binda ris åt egen rygg.
 
Tazken92 Tazken92 skrev:
Det handlar nog mer om att det inte är lika roligt att jobba i sitt egna hem😂 vissa arbetsmoment jag själv gör på mitt jobb lejer jag bort till andra i mitt egna hus bara för att jag vet hur jävla rövigt o tråkigt jag tycker det är😂 hemma ska man släppa jobbet o slappna av😉
Då får dene jobba minst tre timmar borta för att slippa jobba en timme hemma. Helt ohållbart i längden.
Det kanske var så att asbestborttagarfirmans chef var medveten om att rörläggaren skulle ta bort isoleringen själv, men brydde sig inte alls annat än att kunna använda det som utpressning?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.