Hej,
Jag renoverar ett kök, byggt -58 men vet inte hur mycket av köket som är orginal.
Tog prover för en plastmatta som låg på en spånskiva och skickade in för asbestanalys, även kakel, fix och fog från köket.
Inget av det visade tecken på asbest.
Jag tog en liten bit vid tröskeln, av både matta och spånskiva.
Vid rivning tog jag tag i hela spånskivan och kunde bryta loss stora block av golvet, så rivningen tog inte så lång tid.
Såg när jag kastade upp det på släpet att der fanns lim undertill.
Började noja och övertala mig själv att biten jag lämnat in inte fått med sig något lim på provbiten och har nu övertygat mig till att limmet innehåller asbest.
Det luktade inget speciellt vid rivning.
Jag använde munskydd i klass ffp3 hela tiden och täckte dörrar med plastskynke.
Har brutit stora block av golvet och inte tagit isär själva plastmattan från spånskivan, utan allt sitter ihop.
Hur orolig bör jag vara egentligen?
Överväger att skicka in en bit med lim på provtagning igen för att vara på den säkra sidan.