Hej!
Har ett fristående garage på ca 30 m2 (+vindsdel på garaget), där jag nu hittat råttskit på lite olika ställen.
En påse med gräsfrö gillade de tydligen mycket, för där fanns det ganska mycket råttskit.

Vad är det effektivaste sättet att bli av med dessa (förrutom att givetvis försöka täta garaget bättre)?

Har satt ut diverse råttfällor som nu apterats med jordnötssmör - men ingen fångts... ;-(

För några år sedan hade vi katt, och det var mycket effektivt mot möss & råttor - men katterna har gått trafikdöden och nu passar det inte att ha katt.

Har kontaktat Länsförsäkringar (som vi har som hemförsäkring), men tydligen gäller inte skadedjur i dess stora hemförsäkring när garaget är ett fristående garage... ;-(

Vad är effektivaste sättet (förutom att skaffa ny katt) att blir av med detta problemet?
Vilka fällor och beten är effektiva?
Gift är jag lite emot att lägga ut ifall de går och lägger sig och dör & luktar.
Typ "Repello" (ljudskrämma), funkar det? Har läst lite både och om ljudskrämmor (även om nu "Repello" skryter att de funkar jättebra...)..

Jag är ganska säker på att det måste vara råttor och inte bara möss (för skiten de lämnar efter sig är som pellets i längden av min lillfingernagel).

Mvh
/Makusi

M Makusi skrev:
Vad är effektivaste sättet (förutom att skaffa ny katt) att blir av med detta problemet?
Dansk svensk gårdshund är nog det bästa.
(Gyttorps röda fungerar oxå)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.