Hej, vi har köpt ett hus från 1936. Jag tänkte jag var duktig som kollat trappan och väggarna efter gammalt lim som skulle kunna innehålla asbest.
Idag så sågade jag ner ett par gamla rör som VVSaren sagt åt mig att jag kunde ta ner. Körde med tigersåg och det dammade något fruktansvärt. Först efter insåg jag att jag kanske gjort något väldigt dumt. Jag började läsa på byggahus om asbest I rör och särskilt vid rörböjar.
Gjort är ju gjort, men vet inte hur orolig jag ska vara. Kan man gå ner i källaren nu några timmar senare? Vi har tvättstuga där nere. Jag har nu några timmar efter sprayat ytorna med vatten, men antar att det kan ha landat lite varstans I hela källaren.
Jag använde iaf P3 halvmask så det är väl alltid någonting. Se bilderna nedan.
Särskilt bilden med böjen på.
Observera att jag inte kan något om hus eller rör för den delen, så osäker på om rören är från när huset byggdes.
Idag så sågade jag ner ett par gamla rör som VVSaren sagt åt mig att jag kunde ta ner. Körde med tigersåg och det dammade något fruktansvärt. Först efter insåg jag att jag kanske gjort något väldigt dumt. Jag började läsa på byggahus om asbest I rör och särskilt vid rörböjar.
Gjort är ju gjort, men vet inte hur orolig jag ska vara. Kan man gå ner i källaren nu några timmar senare? Vi har tvättstuga där nere. Jag har nu några timmar efter sprayat ytorna med vatten, men antar att det kan ha landat lite varstans I hela källaren.
Jag använde iaf P3 halvmask så det är väl alltid någonting. Se bilderna nedan.
Särskilt bilden med böjen på.
Observera att jag inte kan något om hus eller rör för den delen, så osäker på om rören är från när huset byggdes.
Administrator
· Skåne
· 8 644 inlägg
Jag tror det kan vara asbest, men vi har gjort precis samma misstag och det ser ut precis som vårt gjorde. Det är bara att få bort dammet så fort du kan. Du har ju gjort rätt som har använt mask och sprayat med vatten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 791 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 791 inlägg
Böjarna är med största säkerhet asbest, det var så man gjorde. Var glad att du använde P3-masken, den har skyddat dina lungor om den höll tätt runt ansiktet som den skulle.
Våttorka överallt och tvätta dina kläder så snart du kan.
Våttorka överallt och tvätta dina kläder så snart du kan.
Klicka här för att svara