Slog mig att jag aldrig sett självdöda möss tidigare. I denna sork/ hanta tid var det ingen bra ide att googla... Städade bort en när jag kom till huset 1/5, ff minusgrader på vinden då, låg rakt fram på golvet, inte i något skrymsle, ingen fläck på golvet under...kikade direkt runt med lampa o var tacksam för att inte hitta fler då.
Idag kontrollerade jag lilla kallvinden, där jag tyvärr hittat totalt 3 döda småfåglar i maj på 10 år. Där låg en död mus till framme på golvet, nu är det ca 5 -10 C där uppe, fläck på trägolvet efter denna. Handskar, munskydd, ättika , tjärolja har använts. Haft mitt gamla hus i norr i 11 vintrar nu, städade fint på vinden ganska omgående för att just ha koll på mössen, varit så mallig över musfri vind i flera år efter att ha mörklagt den o tolkat det som att fladdermössen flyttat in/ lagt pressening vid gaveln där deras spillning samlats o hållit mössen borta...men, har sett spår av möss i höst o tänkt att kanske nya grannarnas nya utelampor/ tända hela natten, kanske stört "mina" fladdermöss...? Hur som helst gillar jag inte att de självdött där uppe, visserligen var det -30 i en månad i vintras men det har det ju varit tidigare, och där de kommit in har de kunnat ta sig ut också, förstår mer att småfåglarna haft svårt att hitta ut..Vad är er erfarenhet av självdöda möss?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.