Hej,

Vi ska ta in en firma som sanerar vår asbest i rörkrökarna, för min sinnesfrids skull (jag vet att vi kan måla in rören osv). Det rör sig om att sanera strax över 20 krökar samt ta ner all övrig rörisolering i en källare, med rör i pannrum, tvättstuga, korridor och förråd. Båda firmor har beskrivit samma arbetssätt och gett ett bra intryck.

Offert 1: största nationella firman, fast pris 20 000 kr. De etablerar, sanerar och städar dag 1, låter luftrenare stå över natten och avetablerar dagen efter.

Offert 2: lokal firma som samarbetar med många försäkringsbolag, verkar pålitliga. Räknar med 32 h arbete, alltså två man i två dagar, med luftrenare i minst fyra timmar inkluderat dag 2. Om vi vi vill kan de låta luftrenaren stå över natten och avetablera dagen efter. Minst 5 000 kr dyrare.

Vad låter rimligt i arbetstid för detta arbete?
 
  • Gilla
Frans Tyft
  • Laddar…
Jag vet vad du skrev men att riva ut fullständigt fungerande isolering och betala för det är helt orimligt oberoende av pris för hur mycket de än tejpar, plastar in och står i kommer det att öka asbestmängden i ditt hus. Dvs. Du betalar för att öka mängden av det som förstör sinnesfriden. Det är inte klokt. Klokt däremot, är att ta en pensel och måla över eventuella skador.
Dessutom sparar du in pengarna det skulle kosta att ersätta den gamla isoleringen med en ny.
 
  • Gilla
Grod4n och 11 till
  • Laddar…
lärjungen
Jag ser ingen anledning att ta den dyrare offerten, såvida du inte ser ett värde i att stötta den lokala firman. På den första offerten har du ett fast pris, klappat och klart med samma förmåner som på andra. Dessutom kommer du undan billigare.

Dock håller jag med föregående talare: egentligen helt onödigt att göra ingreppet överhuvudtaget. Som du säkert vet är asbest ofarligt så länge det förblir intakt. Men det är naturligtvis ditt hus och ditt beslut och om sinnesfriden blir bättre så kör på.
 
  • Gilla
anders.Nordsvahn och 4 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Anledningen till att jag är fundersam är skillnaden i arbetstimmar som angetts i offerterna. Är fler timmar = noggrannare arbete? Eller är färre timmar = mer strukturerad arbetsgång av erfaren firma? Men en dags aktivt arbete är kanske rimligt för detta jobb.
 
Det går inte att säga att någon som är dyrare är noggrannare. Man följer ett arbetssätt bara och ingen kan efteråt stå och garantera att man absolut inte kommer att finna ett spår av asbest.......det går inte. Man gör vad man kan. Med rätt mätmetoder så kan man påvisa spår av asbest i vanlig luft också........Så på det viset så spelar bara dyrare aktörer på känslor och psyket. Dyra specialfilter låter såklart bra men jag tror inte man skulle kunna påvisa nå skillnader. Annat än att det är väldigt bra städat då.
 
I snitt andas vi in tio asbestfibrer i minuten. I detta fall skulle varje ansvarsfull firma som varit på plats, sagt: -"vi åtar oss inte detta jobb eftersom varje åverkan på isoleringen kommer att sprida asbest. Det allra mesta tar vi hand om men det går inte att garantera att vi samlar in alla. Däremot. Om du målar på den skadade ytan lite försiktigt med en pensel och mycket färg blir den eventuella spridningen mycket mindre eller obefintlig!".
Men de såg istället ett enkelt sätt att tjäna goda pengar på ett helt onödigt arbete.
Snabba stålar.
 
  • Gilla
NL12345 och 2 till
  • Laddar…
TS har även startat trådar om mögel och om en planteringslåda med tryckt virke så jag gissar att det är omöjligt att resonera med hen.

Gissar även att det snart kommer en tråd om el-allergi.
 
  • Gilla
NL12345 och 8 till
  • Laddar…
Den lokala firman räknar med två gubbar. Det är troligen inte effektivt. Jag tror inte att man effektivt kan sysselsätta två man på ett sådant jobb. Och det finns knappast något moment där man måste vara två.

Men som sagt det låter som både onöpdigt och kontraproduktivt, troligen får du mer asbestfiber i huset efter denna "sanering".

Normalt så saneras asbesthaltig rörisolering i samband med att man byter rören, av annan anledning än att ta bort asbest. Då tar man inte bort isoleringen från rören, utan kapar rören med så få kapningar som möjligt. Man sanerar då bara asbest på ett pac cm på varje sida av kapningen, ofta på raka sträckor, asbest finns framförallt i krökarna..
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag vet vad du skrev men att riva ut fullständigt fungerande isolering och betala för det är helt orimligt oberoende av pris för hur mycket de än tejpar, plastar in och står i kommer det att öka asbestmängden i ditt hus. Dvs. Du betalar för att öka mängden av det som förstör sinnesfriden. Det är inte klokt. Klokt däremot, är att ta en pensel och måla över eventuella skador.
Dessutom sparar du in pengarna det skulle kosta att ersätta den gamla isoleringen med en ny.
Och så får han en vattenläcka eller behöver byta ut nåt rör eller dra om rör någon gång i framtiden o så måste han ändå ha dit en asbestsanerare. Jobbig sits att hamna i om det blir en vattenläcka och rörmokarn inte kan göra något för han måste vänta på asbestsaneraren som inte kan komma direkt för de har en anmälningsplikt på två dagar. Vilket innebär att de måste anmäla till arbetsmiljöverket när de får jobbet och kan inte börja arbetet förrens 2 dagar efter anmälan. Ne har man möjlighet och råd så bort med asbestböjar. De är bra där de sitter men kan skapa en ordentlig olägenhet.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Och så får han en vattenläcka eller behöver byta ut nåt rör eller dra om rör någon gång i framtiden o så måste han ändå ha dit en asbestsanerare.
Det var väldigt mycket vaga om och men om en ännu vagare avlägsen framtid.
Tazken92 Tazken92 skrev:
Jobbig sits att hamna i om det blir en vattenläcka och rörmokarn inte kan göra något för han måste vänta på asbestsaneraren som inte kan komma direkt för de har en anmälningsplikt på två dagar. Vilket innebär att de måste anmäla till arbetsmiljöverket när de får jobbet och kan inte börja arbetet förrens 2 dagar efter anmälan. Ne har man möjlighet och råd så bort med asbestböjar. De är bra där de sitter men kan skapa en ordentlig olägenhet.
Skall man gadera sig till den milda grad har man varken pengar eller tid över till så mycket annat.

Nej. Att riva bort fullt fungerande isolering för att ersätta den med annan fullt fungerande isolering är helt enkelt oklokt och kontraproduktivt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
lärjungen
Tazken92 Tazken92 skrev:
Och så får han en vattenläcka eller behöver byta ut nåt rör eller dra om rör någon gång i framtiden o så måste han ändå ha dit en asbestsanerare. Jobbig sits att hamna i om det blir en vattenläcka och rörmokarn inte kan göra något för han måste vänta på asbestsaneraren som inte kan komma direkt för de har en anmälningsplikt på två dagar. Vilket innebär att de måste anmäla till arbetsmiljöverket när de får jobbet och kan inte börja arbetet förrens 2 dagar efter anmälan. Ne har man möjlighet och råd så bort med asbestböjar. De är bra där de sitter men kan skapa en ordentlig olägenhet.
Beror nog lite på vilken rörfirma man tar in. Min rörmokare rev hejvilt i asbestböjarna. Jag upptäckte det först när jobbet var klart. Vet ej om han inte visste att det var asbest eller om han inte brydde sig. Eller insåg att kostnaden skulle varit fullkomligt orimlig om man skulle sanera innan han kopplade på sitt rör (jag hade rivit loss det själv om han vägrat).
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
L Lillsnigel skrev:
Hej,

Vi ska ta in en firma som sanerar vår asbest i rörkrökarna, för min sinnesfrids skull (jag vet att vi kan måla in rören osv). Det rör sig om att sanera strax över 20 krökar samt ta ner all övrig rörisolering i en källare, med rör i pannrum, tvättstuga, korridor och förråd. Båda firmor har beskrivit samma arbetssätt och gett ett bra intryck.

Offert 1: största nationella firman, fast pris 20 000 kr. De etablerar, sanerar och städar dag 1, låter luftrenare stå över natten och avetablerar dagen efter.

Offert 2: lokal firma som samarbetar med många försäkringsbolag, verkar pålitliga. Räknar med 32 h arbete, alltså två man i två dagar, med luftrenare i minst fyra timmar inkluderat dag 2. Om vi vi vill kan de låta luftrenaren stå över natten och avetablera dagen efter. Minst 5 000 kr dyrare.

Vad låter rimligt i arbetstid för detta arbete?
Har du fått någon information från båda aktörerna hur de ska gå tillväga med saneringen? Det finns ju några sätt att sanera rörböjar på och det är ju helt upp till dig om rören ska vara kvar eller inte.
20 rörböjar tar en man lätt på en dag om det ska kapas till exempelt. Då plastar man in rörböjen o tejpar tätt o så kapar man ca 10 centimeter ifrån på vardera sida. Förutsatt att vattnet är avstängt då vill säga. Behövs ingen luftrenare.
Eller så sanerar man böjarna i så kallade glovebag. Då sätter man upp en påse med inbyggda handskar, kopplar in en dammsugare i påsen som skapar ett undertryck (samma princip som i en asbestsanering i ett rum), sen tar man väck isoleringen, borstar och tvättar rent röret, påsen och verktygen och sen sluter man påsen tätt med tex buntband innan man tar väck dammsugarslangen och skär ned påsen i en sopsäck som man oxå försluter. Behövs inte heller en luftrenare till. Arbetstiden där beror helt på hur nära varandra rörböjarna sitter. Ju närmare desto fler rörböjar få rum i en o samma påse och därmed går det åt färre påsar. Sitter dom utspritt behöver man sätta upp fler påsar och beroende på hur jävligt det är att sätta upp påsarna o få det tätt kan det oxå ta längre tid. Minimum så är det räknat minst ca 8 påsar om dan för en gubbe. Men sitter böjarna två och två lär man ju ta det på 10 påsar.
Sista alternativet är ju att man skapar ett undertryck i hela utrymmet genom att plasta igen alla öppningar och all ventilation där man sätter sluss och luftrenare och sen skära ned all isolering med kniv eller tigersåg. Vilket innebär skitigare jobb, som i sin tur innebär mer städning som tar mer tid, mer jobb och mer utrustning.
Prismässigt sätt så tycker jag att 20 000 låter rimligt.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Beror nog lite på vilken rörfirma man tar in. Min rörmokare rev hejvilt i asbestböjarna. Jag upptäckte det först när jobbet var klart. Vet ej om han inte visste att det var asbest eller om han inte brydde sig. Eller insåg att kostnaden skulle varit fullkomligt orimlig om man skulle sanera innan han kopplade på sitt rör (jag hade rivit loss det själv om han vägrat).
Det är då du skulle prutat på fakturan. En bekant till mig hade en vvs-firma till att byta värmesystem. Han visste att det var asbestböjar på rören till värmepumpen. När arbetet var klart var det borta, saneringen stod inte med på fakturan och priset var orimligt högt så han gick in på firman och frågade hur de hade gjort med asbestsaneringen. Rörmokarn svarade dylikt med att ”nää men de var la ingen asbest där”.
O min bekante sa att ”jodu, det satt si o så många asbestböjar där, jag vet för jag driver ett saneringsföretag. Så ta du och räkna om och skicka en ny faktura”
 
lärjungen
Tazken92 Tazken92 skrev:
Det är då du skulle prutat på fakturan. En bekant till mig hade en vvs-firma till att byta värmesystem. Han visste att det var asbestböjar på rören till värmepumpen. När arbetet var klart var det borta, saneringen stod inte med på fakturan och priset var orimligt högt så han gick in på firman och frågade hur de hade gjort med asbestsaneringen. Rörmokarn svarade dylikt med att ”nää men de var la ingen asbest där”.
O min bekante sa att ”jodu, det satt si o så många asbestböjar där, jag vet för jag driver ett saneringsföretag. Så ta du och räkna om och skicka en ny faktura”
Klurigt 😅 Jovars, hade jag varit missnöjd med arbetet på något sätt hade jag kanske påpekat det. Men denna rörmokare var mycket duktig och gjorde ett strålande arbete. Rörböjen var bara en liten del av ett ganska stort projekt med installation av vårt värmesystem, så jag förstår att det kan ha gått av bara farten. Jag var dessutom rätt angelägen att få igång värmen eftersom det var -25° ute och vi hade typ 12 grader varmt inomhus nattetid. Så nä, jag var i ärlighetens namn rätt tacksam att han inte började dra igång nån långdragen process.
 
Tazken92 Tazken92 skrev:
Det är då du skulle prutat på fakturan. En bekant till mig hade en vvs-firma till att byta värmesystem. Han visste att det var asbestböjar på rören till värmepumpen. När arbetet var klart var det borta, saneringen stod inte med på fakturan och priset var orimligt högt så han gick in på firman och frågade hur de hade gjort med asbestsaneringen. Rörmokarn svarade dylikt med att ”nää men de var la ingen asbest där”.
O min bekante sa att ”jodu, det satt si o så många asbestböjar där, jag vet för jag driver ett saneringsföretag. Så ta du och räkna om och skicka en ny faktura”
Fick han en ny faktura där asbestsaneringen ingick?
 
  • Haha
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.