Hej!

Håller på att renovera en gammal sommarstuga.
Där har det läckt in från ett fönster på övervåningen. Bakom masonit och isolering finns ändra spontat virke. När jag river ser fuktskadan ut såhär. Är det allvarligt, eller kan jag bara åtgärda läckaget, riva bort allt ruttet virke och sätta igen väggen? Ett sovrum för barn.

Väldigt tacksam för synpunkter och svar

• 20260514_191514.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260515_173005.jpg
    Skapa konto
  • 20260515_173656.jpg
    Skapa konto
  • 20260515_181758.jpg
    Skapa konto
  • 20260515_181811.jpg
    Skapa konto
Det ser ut som brunröta och kommer att stanna av i tillväxt så fort det hålls torrt igen - det är inte som äkta vit hussvamp som kan skaffa fuktighet från luften genom att vara själv hygroskopisk och mycel som kan leta och finna vattenkälla långt iväg.

Med andra ord rensa bort virke som är skadat och tappat bärighet (och har typiska mönstret som träkol djupt in i träet), det som bara är ytligt kan du förmodligen lämna kvar (som bild 4) eventuellt att skura av ytan.

Sporer fins överallt oavsett, så man behöver inte ägna stor nit åt att få bort precis allt, för det går inte. Sporer gror när miljö passar för den oavsett, så det viktiga är att inte skapa den miljön igen med tex. att det inte längre läcker in vatten.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Som jag uppskattar ditt svar.
Och det gör det hela enklare såklart.
AI vill gärna få det till stor sannolikhet för äkta hussvamp. Men av det jag se verkar det inte vara så illa.

Jag är enormt tacksam för ett fint svar på en fredagskväll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.