El
Bjurran: tack GK100, det var ungefär vad jag räknade med. eftersom jag har de kondingar som följde med de nya fläktarna borde jag kunna installera dessa istället för de som redan sitter. Ska dock granska elschemat och se vilka andra komponenter strömmarna passerar igenom. Det är ju ändå högre strömmar så jag vill se om jag kan hitta data på de komponenter som påverkas...
Elinfo: [citat] Nej det är jag inte.. är elektriker och anställd på Prenad i Skåne. Har använt mig av Eltakos produkter i flera år..
Patrik_Hed: Och så ska det självklart också informeras om att det är ett behörighetskrävande arbetsmoment. (Även om TS förmodligen redan känner till det.) //Patrik
Bo.Siltberg: Om man betraktar förrådet som en brandcell så krävs en kabel med brandspridningsklass F2 enligt reglerna. Det är då också viktigt att täta genomföringarna med något icke eldfängt. Är det t.ex en EKKJ du har så uppfyller den F2 - t.ex Drakas är t.o.m F3. Likaså N1XV, ACEFLEX duger.
ipppe: va bra... skönt när det är så enkelt som man tänkt sig ibland ;)
fredand44: Hej! Tackar för hjälpen och jag måste säga att du hade helt rätt! Elektriken prövade att mata på med kabeln i slangen och efter ett tag så hade han fått i mycket, men nu gick det så trögt att det inte gick att få i mer. Ännu hade den inte kommit fram i andra änden. Jag hade ca 2 meters överlängd på pem-slangen i andra änden. Då elektriken kapade den så tiittade kabeln fram 2
patrikjepp: okej snabbanslutning är det bara att skala upp fk och trycka in den i hållet så sitter kabeln:)
RoTe: Jag hade samma problem med nexas självkodande prylar, alltså dom man petar på en knapp i strömbrytaren och sedan trycker på fjärrkontrollen. Trodde det skulle vara failsafe men tydligen inte.
pbengtsson: Kör på LED http://www.byggahus.se/forum/belysning/152044-kolla-led-i-trapp-wow.html
Mikael_L: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152366046 exempelvis
Slugge: [citat] Har inte bott i England men om jag fick välja mellan 20 A trefas eller 125 A enfas skulle det lätt bli det första valet. Enfas finns mest i äldre lägenheter i Sverige, vid stambyte brukar det uppgraderas till trefas. Områden där standarden kan vara sämre är gamla koloniområden som byggs ut till bostadshus, där kan hela området vara underdimenaionerat från början.
-MH-: Behöver man JFB för att sätta in uttag på toalett då? Eller vänta, det är ju nyinstallation..
qrz: Osäker på brandsäkerhetskraven men huset är från 78 och jag vet att väggen idag är helt tom... Pumpen föregås av brytare, först ville han sätta brytaren där motoruttaget satt men det tyckte jag inte var så lämpligt eftersom utrymmet skulle bli blockerat efter möblering... Så han satte en dosa där och en brytare på ett bättre ställe... Men kärnan i det hela nu är ju att det
Akzid: Jo det är ett alternativ.. men hade tänkt mig en färdig produkt.. trodde det fanns för till vanliga schuko förgreninskontakter finns det...
tomlan: Hej, Eljo har en timer med tidsinställning 5-120min i trend serien den i kombiram med uttag jag har sett den i trend serien men finns kanske i annan design finns hos t.ex bauhaus eller valfri elgrossist
elmont: allpolig brytare är en brytare som bryter alla faser, tex. en normal säkerhetsbrytare är trepolig, nolla och jord kopplar man på en plint vid sidan av brytaren. Vill man ha låsbart kan man sätta låsbara "proppar" om man har gänsäkringar, och automatsäkringar är också låsbara. Mindre pumpar har ju inga rörliga delar som kan skada den som arbetar med den, och ska man jobba med det
snaggletooth: [citat] Lustigt sammanträffande! Jag bytte också min T140 häromveckan där isoleringen också har spruckit vid ingången, men som sagt den hade också brukats och misshandlats i c:a 2,5 år. Och det blev en likadan igen.
hempularen: Ett (stort) varningens ord. Felkopplingar med jordfelsbrytare kan bli väldigt farliga. Det är inte läge att laborera. Om vi tänker oss att du hade kopplat en nolla från pannan (alltså inte över jfb) på en nollplint som går igenom jordfelsbrytaren istället, då kommer jfb att lösa ut, men den bryter ju bara nollan från pannan inte faserna, du får överspänning (400V istället för
Elinfo: [citat] Glöckner Moeller är det, säljs via www.gycom.se (säljer endast via grossist/elektriker)
Bjurran: Tänkte bara tala om att de flesta av de enklare ur som jag monterat är av växlande typ så om jag förstår situationen rätt är det väl bara att sätta en liten kapsling med uret och dra t.ex. en 5-ledare den biten som behövs fram till en kopplingsdosa där man sedan skiljer trådarna till respektive uttag.
Bo.Siltberg: [citat] Var tvungen att plocka isär min uttagsprovare från Kjell, och visst kan jag bekräfta att den är felkonstruerad exakt så som du Hasse kommit fram till genom att studera en bild. Jag bugar mig. Jag tror jag har använt den en gång och då löste den JFBn. När jag testar igen så har den faktiskt en liten fördröjning, dvs JFBn löser inte blixtsnabbt första gången man provar. Men
myrstack: Fick en rapport nu över telefon vad som hade hänt och ni båda hade rätt. En 4:e FK var framdragen så nu går blå, gul/grön, brun (dimmad) och svart (nydragen). Tydligen hade det varit djupa veck i pannan på elektrikern när han öppnade rampen (vet fortfarande inte tillverkare) då det var en gemensam sockerbit för både spots samt uttag. Verkade som rampen inte var gjord att köras med
prototypen: Tänk så många PEN ledare vi har i detta landet, det är ju ännu värre. Protte