Hej!

Nån som vet hur man kopplar om en sån här Lysrörsarmatur som på bilden, så bara ett av rören lyser?

Som den är kopplad som standard, så om ett rör går sönder, så slocknar båda.

Bättre då att hela tiden ha ett avstängt, och därmed ett i reserv.
Dessutom vet man ju inte vilket av rören som är paj, eller om det kanske är Glimtändaren som gått, NÄR ett av rören väl pajat.

/Ankan!

• Lysrörsarmaturen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en armatur med 18 W lysrör så går det inte att koppla bort ena röret då drosseln är gjord för dubbla rör.

Protte

anderswillhelmsson skrev:
Hej!
Dessutom vet man ju inte vilket av rören som är paj, eller om det kanske är Glimtändaren som gått, NÄR ett av rören väl pajat.

/Ankan!
Just det är ju inga problem, man byter ju ALLTID båda rören och glimtändarna.

Om man nu är dumsnål och inte gör så, ja då är det väl bara att testa sig fram, om man nu tycker det böket lönar sig.

Ta en vanlig summer och mät på stiften. Det rör som inte har kontakt mellan stiften på någon av sidorna är paj.

Rikard Ågren skrev:
Ta en vanlig summer och mät på stiften. Det rör som inte har kontakt mellan stiften på någon av sidorna är paj.
Eller göra som nsiak sa och byta båda rören och båda tändarna om det sitter sånna så har man allt ok och inte en blandad livslängd i armaturen sen ;)

TS ville ju snåla :)

Alternativen är att byta armatur till en med enkelt rör eller byta reaktorn till två för enkla rör (blir 2 armaturer i samma låda).

Protte

Det ser ut som om skyddsjorden inte är ansluten! En överkorsad ratt i betyg för det! q(;^;)pq(;^;)pq(;^;)pq(;^;)p :@:@:@

För övrigt så tror jag inte på det där med summern... eftersom lysrören ofta står och blinkar ett bra tag när de pajat så är det inte avbrott i glödtråden och då går det inte att mäta med summer... Om de däremot stått och blinkat riktigt länge så brinner förhoppningsvis glödtråden av innan reaktorn blivit så varm att huset börjat brinna...

Lysrör som är igång obevakat bör ha säkerhetständare (som slår av efter att ha blinkat en stund) och/eller monteras på brandsäker plats. Jag kanske har dålig koll på dagens armaturer, har de kanske överhettningsskydd på reaktorn också?

Ett antal personer dog vid en brand vid Luxors lokaler i Motala på 70-talet. Branden startade av en lysrörsarmatur med trasiga rör/glimtändare där reaktorn blev så varm att det droppade het plast ned på några kartonger som i sin tur började brinna...

Varför har man sånadär snålarmaturer över huvud taget? (Jag är också skyldig, jag har två i stugan och en i lägenheten, men jag skyller på att "det var så när jag kom" gällande två av dem och den tredje har jag fått/hittat nånstans, jag har alltså inte betalat för att köpa sådana armaturer separat)...
Om man vill ha en riktigt stark "otäcklampa" i köket för att se när man jobbar eller när man ska städa upp splitter efter att man tappat ett glas o.s.v. så är väl 2*36W lika bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.