Termostaten för golvvärmen slår av och på med ca 10 sekunders mellanrum. Mkt jobbigt att lyssna på, särskilt när man ska sova q(;^;)p

Är det bara till att köpa en ny? Funderar på att köpa en Renova Golvvärmetermostat

Antar att det är ganska lätt att byta men får man göra jobbet själv? (har kopplat lite innan med gott resultat d^_^b)
 
  • IMG_1704.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad för fabrikat är det på termostaten?

Kallas den elektronisk i marknadsföringen?

Prova att klaga hos återförsäljaren, importören och/eller tillverkaren.

Jag hakar på ämnet:
Jag köpte en "elektronisk termostat" på Clas Ohlson för ungefär ett år sen, och upptäckte den hårda vägen att den klickar... Den har alltså elektronisk styrning av ett relä. Jag fick såklart samma problem som du, att det är störande med klickljud när man försöker sova. (Dessutom får den termostaten en överkorsad ratt i betyg för att den dessutom var batteridriven, jag antar att om batteriet tar slut så blir det kallt).

Clas Ohlson har öppet köp så det var inga problem att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Jag framförde min kritik på vad jag hoppas var ett sakligt vis. Nu kollade jag i deras sortiment och den termostaten finns inte längre med d^_^b

(För min del slutade det med att jag hittade en mekanisk termostat i bra-att-ha-lådan, den klickar också, men strax efteråt skaffade jag också en luftvärmepump som också hörs lite, så jag sover med öronproppar istället)...
 
yxis skrev:
Vad för fabrikat är det på termostaten?

Kallas den elektronisk i marknadsföringen?

Prova att klaga hos återförsäljaren, importören och/eller tillverkaren.
Den satt i huset när vi köpte det för 2 år sedan så reklamera går nog inte.

Vet inget om termostaten men jag tror att detta är samma märke fast nyare modell:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136860640
 
Ni andra som har termostater på golvvärme. Klickar det i era också och i så fall hur ofta?

Någon som vet om denna klickar?: Renova Golvvärmetermostat
 
Kan man bara byta som man gör med vilken strömbrytare som helst?
 
Nej,
En golvärmetermostat har även en golvgivare som säkerställer att temperaturen i golvet inte blir för hög.

Jag har inte ngn jättebred kunskap om dem. Men den jag mekat med som hörde till ett kit från Ebeco tror jag funkar som de flesta. Den har golvgivare och man kan programmera om den att antingen bara använda golvgivaren eller att mäta och reglera temperaturen i rummet, och bara använda golvgivaren till att begränsa temperaturen i golvet. Om golvet blir för varmt så riskerar man att fogar och plattor i golvet spricker, plus att det kan bli obehagligt att gå på.

Golvgivaren sitter som namnet antyder nere i golvet, och det går en kabel från den upp till termostaten i ett rör inne i väggen. Om givaren är korrekt installerad så skall den sitta löst i röret som är ingjutet i golvet. Då kan man dra ut den, men det kan vara knepigt att skjuta in en ny förbi kröken vid golvet.

Annars så har termostaten 3 trådar in och 3 ut till värmekabeln. Dvs fas, nolla och skyddsjord in, och styrd fas, nolla och jord ut till kabeln, och så som sagt golvgivaren.

Om du byter termostat till nytt fabrikat så bör du också byta golvgivaren, man kan inte veta om den befintliga givaren fungerar med den nya termostaten.
 
Nej,
En golvärmetermostat har även en golvgivare som säkerställer att temperaturen i golvet inte blir för hög.

Jag har inte ngn jättebred kunskap om dem. Men den jag mekat med som hörde till ett kit från Ebeco tror jag funkar som de flesta. Den har golvgivare och man kan programmera om den att antingen bara använda golvgivaren eller att mäta och reglera temperaturen i rummet, och bara använda golvgivaren till att begränsa temperaturen i golvet. Om golvet blir för varmt så riskerar man att fogar och plattor i golvet spricker, plus att det kan bli obehagligt att gå på.

Golvgivaren sitter som namnet antyder nere i golvet, och det går en kabel från den upp till termostaten i ett rör inne i väggen. Om givaren är korrekt installerad så skall den sitta löst i röret som är ingjutet i golvet. Då kan man dra ut den, men det kan vara knepigt att skjuta in en ny förbi kröken vid golvet.

Annars så har termostaten 3 trådar in och 3 ut till värmekabeln. Dvs fas, nolla och skyddsjord in, och styrd fas, nolla och jord ut till kabeln, och så som sagt golvgivaren.

Om du byter termostat till nytt fabrikat så bör du också byta golvgivaren, man kan inte veta om den befintliga givaren fungerar med den nya termostaten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.