El
Floppman: Spik99 menar att blanda lös kabel i vägg med rörinstallation i vägg, vilket jag också läst är olämpligt. Tycker f.ö. att lös kabel i vägg är olämpligt bara det. Kabel utanpåliggande och rör i vägg får givetvis blandas.
Alfredo: [citat] Alla normala "elprylplaster" borde väl tåla kylan. Annars kan man väl inte ha dem i exempelvis en sommarstuga som kan vara djupfrusen under vintern. Möjligen att plasten kan bli extra spröd om man hanterar den när det är som kallast.
stigdaniel: vet ej, men apparatdosorna kan hantera rör upp till 2cm
Grop: Vanligt glödljus har jag för avsikt att dimra. Nu står det ju i beskrivningen att denna dimmer klarar både glödljus och halogen, så det var inte min fråga. Frågan rörde snarare om den styr 2 ljuskällor, 1 dimrad och en odimrad. Orsaken till att jag vill ha det så är att jag har en (glöd)belysning och en LED-belysning somidag har en vanlig kronströmbrytare. 1 dosa som sitter i teglad
snaggletooth: En 5kW elmotor ligger snarare runt 11A. Den angivna märkeffekten på 3-fasmotorer är nästan undantagslöst = uteffekten, så man måste räkna med en verkningsgrad på ca 80% och en effektfaktor på ca 0,8 (dessa siffror varierar beroende på energiklass, storlek, poltal, tillverkare o.s.v.)
elmont: Gör ett hål i väggen vid golvet och ett i dosan och pilla ner givaren, sedan kan du laga väggen. Har du kaklat öppnar du väggen på utsidan eller pilla bort dörrfodret ta ett hål till dosan lägg givarledningen i mellan karm och regel. Tillbaka med fodret och allt är som nytt. Du kan även lägga givarkabeln i en minikanal som ligger mot dörrfodret. Behövs det kan man plocka bort en
Grandma: Ajdå :( ..satt och letade svar för nån vecka sen utan att hitta något därför slängde jag ut en fråga den här gången utan att söka.
krien: Elektrikern som jag använde sa att det finns inget som säger att man måste ha dragavlastning för den första lysrörsarmaturen Angående den andra så drog han bara ut FK från takdosan mha tre ubåtar och kopplade in armaturen. Jag antar att han drog dem genom ett lufthål, och gjorde det försiktigt, det är ju inte så att armaturen flyttar runt och skaver på kabeln direkt... Tack för
BigGitt: Vi har nyligen gått genom processen / bygglov. Huset ska förbruka max 55 kWh /kvm och FLVP ska ha en sep mätare antingen i centralen eller inbyggt i pumpen. Annars vägras bygglov. Punkt. Jag skummade inget. Pratade med dessa trevliga personer som varit inblandade i forordningen! Inga gissningar från min sida!
andersw: jo, jag antar att jag kan dra dit en obruten fas, det blir lite trångt i röret bara, 6 trådar...
elmont: Använder man "rätt" matr.och gör rätt så får man IP 44 och då är det är ju helt ok med infäla dosor och apparater utomhus. Inte vanligt men inre hellre sällsynt och oftare i gjutna väggar än i träväggar.
mexitegel: Hmm, summalarmet har jag faktiskt inte tänkt på :blushing: Men det jag tänkte på var lite mer avancerad övervakning av pumpen, du har fina möjligheter med tillbehör till 1135:an men motsvarande finns inte till 1145:an :(
Rrrrr: Vissa markkablar är ej godkända att förlägga inomhus pga att de ger farlig rök vid brand. Men annars är det inga problem.
Bo.Siltberg: Mät på 2 Mohm-området. Ger det utslag så kan det vara ett fel som ger betydigt lägre resistans i 230V.
Raceman: [citat] Möjligt att det är så på vissa orter. I stockholm har dessa två grossister nada på lager, på förfrågan vet de inte ens vilken produkten är.
Patrik_Hed: Den som har gjort den gamla trådningen till lampan tänkte kanske att det skulle vara både en varsin tändtråd och varsin nolla från kopplingsdosan. Lite händit i alla fall. //Patrik
Elinfo: [citat] den dimrar under 60min från 100% ljus sedan släcker den, har du ner dimrat till 50% ljus är tiden 30min.
Zebba: Hehe sådana måste ju köpas in.klockrent. Om du inte har någon möjlighet att dra en kabel från den övriga tändningen i köket så kanske ett sätta den i bak kant av skåpet. Då syns den minst men man får sträcka sig lite. Eller om du skulle sätta den där skivan inne i skåpet. Så kan man ju såga ur i skåpet in till den skivan då försvinner iaf lite av ramen. Utgår ifrån att du
Divvi: Vi fick en JFB installerad nyligen i en gammal central, vilket gick på ca 1000 kr. En halvtimmes jobb plus restid. Var helt okej tycker jag och med ROT-avdrag blev det under 700 kr.
vedklyven: japp-skulle tro att det va på slutet på 40talet som elen gjordes på övre våning.....ja...vissa e bytta till nyare... (inte jag dock som pillat)
Divvi: Jo, det var mest en hypotetisk fråga... det skulle nog praktiskt bli samma jobb som att byta till 2,5 mm2 överallt och dessutom inte bli så snyggt med förlängningskablar överallt... =) Tack för svar iaf.
elmont: Ja, EKRK har tunnare plastmantel än EKK och EKLK. Samt att olika fabrikat använder lite olika plastblandningar, EKRK brukar ha en lite mattare yta än EKK o EKLK så det är olika blandningar som säkert har olika egenskaper.
Patrik_Hed: Hehe Jo, den är underbar. Den har vissa nackdelar, men fördelarna vägar över. Speciellt när det handlar om att skala in en massa kablar i en stor central. Nu när den funnit ett tag så är man inte lika fascinerade längre, men tidigare så var man helt till sig varje gång man skalade den. :) Några nackdelar: Inte lika tålig som EKLK. Slint med skruvmejseln och det är en djup reva i
P_H: Vi monterar astronomiska tidur i många hyreshus, och fördelen är att man inte behöver någon kännare utomhus. Visst är dom dyra, men det spar arbetstid. Brukar använda Thebens SEL 170 Top2. http://www.elmaterial.se/group.htm?category_id=15156
elmont: Naturligtvis använder man, PM BOX 16 2x1,5 RHH, E1416668. Med lite förhandlingsförmåga köper man nog den färdigdragna slangen för ca 20:-/m av en elinstallatör.
Bo.Siltberg: Funktionsmässigt spelar det ju ingen roll, men brytaren kanske också kan användas för att bryta strömmen för underhållsarbete på pannan, även om den typen av strömbrytare är långt ifrån en frånskiljare eller säkerhetsbrytare. Din panna kanske också är gjord för t.ex den Norska marknaden som inte har någon nolla utan 230V huvudspänning, dvs två faser till pannan. Då är det
AXS: Tänk på att det kan låta en del, så bra om man antingen kan "låsa" den eller ta ner den. Har du några bilder?