Jag har direktverkande elvärme i huset. På sikt ska vi sätta in luft-luftvärmepump, men behöver innan dess byta ut ett par radiatorer. Det är troligtvis rimligt att öka effekten på de nya radiatorerna, med hänsyn tagen till normen ca 75 W per kvm.

I husets elcentral finns det en undercentral som hela husets elradiatorer försörjs av. Undercentralen består av tre grupper à 3x10 A. Framdraget till varje radiator är två faser + en skyddsjord, dvs 2-fas 400 V.

Nu till frågan: Hur många watt kan jag belasta varje grupp med?

Redigerat:
Om det jag hört stämmer är det 2.3Kw per fas, totalt 6.9Kw

tjaboo skrev:
Om det jag hört stämmer är det 2.3Kw per fas, totalt 6.9Kw
Är det verkligen så enkelt? Jag menar; inom det elektriska brukar ju alla räknesätt tillämpas...FÖRUTOM ADDITION... ;). 230 V + 230 V blir ju inte 460 V. Jag vet att det inte går att jämföra så, men det bevisar ju bara att jag har mycket kvar att lära. :cool:

Du får fram hur mycket du kan belasta en säkring i watt genom att ta V x A. I ditt fall 230V x 10A = 2300W. Sen om det ska kopplas med tre faser så har du då 6900W fördelat på tre faser/10A säkringar.

Marcus J skrev:
Är det verkligen så enkelt? Jag menar; inom det elektriska brukar ju alla räknesätt tillämpas...FÖRUTOM ADDITION...
Hahaha tydligen är det så enkelt ;)

Tack för era snabba svar i höstnatten! Jag ber om ursäkt att jag misstrodde, men som sagt så var det tydligen så enkelt.:)

Det beror på... Det handlar antagligen om en trefasgrupp här (tre säkringar) som fördelas på radiatorerna. Radiatorerna är då "D-kopplad"e på den gruppen. Så, varje enskild säkring matar två "grenar": L1 - radiator1 - L2, L2 - radiator2 - L3, L3 - radiator3 - L1.
I detta fall räknar man max belastning som √3 * 400V * 10A = 6.9 kW som råkar vara lika med den "enklare" formeln 3 * 230V * 10A.

Men skulle det vara så att varje radiatorgrupp har sina egna två säkringar (så brukar det inte vara) - då räknar man 400V * 10A = 4 kW per grupp.

I båda fallen brukar det vara huvudsäkringarna som begränsar det totalt möjliga effektuttaget.

För att ytterligare röra till det:

Om radiatorerna är D-kopplade på en trefasgrupp så kan man lasta hårdare än 2300W mellan två av faserna om lasten på de andra två paren av faser ligger en bit lägre än 2300W. Matten för att räkna på sånthär ligger väl på nivån teknisk/natur-gymnasium...

I praktiken så lägger man nog aldrig lasterna ojämnt med flit. Det skulle vara om man just ska skaffa en värmepump som matas med enfas och man därför vill ha så stor del som möjligt av resten av värmen på de andra två faserna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.