Nu skall vi vara lite försiktiga här. I nuläget gäller detta en 2 polig jorfelsbrytare inkopplad på en grupp. I det läget så skall man inte pilla på några bleck mellan jordskena och nollskena överhuvudtaget. Tar man bort det blecket utan att veta exakt vad man gör så bränner man ned huset. Du får slumpartat 0-400V i husets alla vägguttag.

Så glöm alla råd om att ta bort byglingar mellan nolla och jord i centralen. Om man har en korrekt inkopplad jorfelsbrytare som täcker hela centralen så skall byglingen bort, men även då kan det bli farligt om man har några grupper som skall kopplas utan jorfelsbrytare. Ger man sig då på en sådan koppling utan att ha totalkoll på vad man gör så finns risken att jorfelsbrytaren löser direkt och de prylar som är kopplade förbi jordfelsbrytaren får 400V och börjar brinna (sådant har hänt även när elfirmor skickat ut alltför oerfarna montörer). Det finns betydligt fler möjliga felkopplingar som i bästa fall bara inte funkar, men även några fler som ger brand.

Ska man verkligen "lösa ut" jordfelsbrytare manuellt? Jag kanske har fått det om bakfoten men visst är det vanligt att jordfelsbrytare tycker illa om att man fäller ner brytaren för hand? D.v.s. man ska alltid lösa ut den med testknappen (och om inte det går acceptera att den är på).

P.S. istället för en jordfelsbrytartestare så skulle jag köpt en såndär spänningsprovare med en trave lysdioder märkta typ 6, 12, 24, 50, 110, 230 och 400V, de brukar dra såpass mycket ström att de löser ut jordfelsbrytaren och då får du ju en spänningsprovare på köpet...

Idag ringde han som jag var och installerade brytaren hos. Döm om min förvåning när han säger att testknappen fungerar! Han var nere i friggeboden och kom på att han kanske bara skulle testa den och vips så bröt den. Under tiden vi pratade så testade han några gånger, alla utom en gång bröt den! Rutab kvalite :@.

Jag har iallafall införskaffat mig en testare bara för att se att den verkligen fungerar som den ska göra. Blir nån dag i veckan. Därefter funderar vi på att byta ut den till en riktig jordfelsbrytare.

Vad kan hända om man löser ut den manuellt? Jag ville bara se att den verkligen bryter. Jag använde mig av en sån spänningsprovare som yxis tipsar om men jordfelsbrytaren bröt (hmm...bröt? heter det så? :)) inte.

Den lär väl bara slitas om det finns nån last att tala om anslutet. Om alla maskiner, lampor o.s.v. är avstängda så borde man kunna testa den hur många gånger som helst...

Man ska kanske inte lita på att en såndär spänningsprovare löser ut jordfelsbrytaren, speciellt om de som tillverkat spänningsprovaren tänkt på att just försöka undvika att lösa ut jordfelsbrytare... Det är nog dessutom svårt att mäta hur mycket ström spänningsprovaren drar eftersom åtminstone den jag har verkar lysa lite starkare just när den "startar" på 230V jämfört när den varit ansluten kanske en halv sekund.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.