Köpte en infravärmare på clasohlsson. Men kabeln är ungefär 20 - 30 cm för kort. Funderar därför på att skarva den. Men har aldrig gjort något sådant förut. Är det lättare att byta ut hela kabeln inkl. stickpropp tror ni? Eller vad rekommenderas till en nybörjare (som iofs gärna vill lära mig nytt, men helst inte vill anlita en elektriker för ett jobb som förmodligen är ganska enkelt...).
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154200653
"1000 W. Hölje av vitlackerad plåt och reflektor i högglanspolerad aluminium. Rostbeständigt värmerör. Fästen för tak- eller väggmontage. 230 V. IP24. Med 1 m kabel med stickpropp. Storlek: 1150x100x75 mm inkl. fästen."
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154200653
"1000 W. Hölje av vitlackerad plåt och reflektor i högglanspolerad aluminium. Rostbeständigt värmerör. Fästen för tak- eller väggmontage. 230 V. IP24. Med 1 m kabel med stickpropp. Storlek: 1150x100x75 mm inkl. fästen."
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Skarva låter inte som någon bra lösning. Om det går att öppna den så är det troligen ganska enkelt att byta kabeln.
Om du kan öppna värmaren och demontera/koppla bort kabel utan att skada anslutningen, gör det. Skriv upp hur den är kopplat. Tag sen kabeln till el handlaren och köp en likadan eller motsvarande dock längre. Montera.
Hur är det med garantier, CE-märkning å sånt om man byter kabeln? När det ändå är kabel med stickpropp så är det väl bara att använda en skarvsladd, men se till att den inte är för klen. (1000W borde iofs funka även med de klenare 1mm2-skarvkablarna).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag kanske hade satt en 0-1brytare eller en dosa bredvid infravärmaren och kopplat in den fast med dragavlastning. Alltså knipsa stickproppen.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-eljo-u56-ip56?category_id=1966kia2 skrev:
Kunde inte hitta länk till dragavlastning, som är ett måste.
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det där med att klippa kontakten är väl en typisk sak som många gör i praktiken, men som formellt är fel eftersom det kräver ny CE-märkning plus att produktansvaret för tillverkaren ryker. Det finns ju en lösning som ser ut så här:

En "kaffetimer" har dessutom den fördelen att man inte riskerar överraskningar när elräkningen kommer.
En "kaffetimer" har dessutom den fördelen att man inte riskerar överraskningar när elräkningen kommer.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Och hur snyggt är det att sätta en sån där kloss uppe vid taket?Bo.Siltberg skrev:Det där med att klippa kontakten är väl en typisk sak som många gör i praktiken, men som formellt är fel eftersom det kräver ny CE-märkning plus att produktansvaret för tillverkaren ryker. Det finns ju en lösning som ser ut så här:
[bild][bild]
Vill man ha timer på den så kan man ju sätta ett vanligt uttag där som ligger över en timer placerad på annat ställe.
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Jag tycker dom är snygga!
Är dom godkända för utomhusmontering?Bo.Siltberg skrev:Det där med att klippa kontakten är väl en typisk sak som många gör i praktiken, men som formellt är fel eftersom det kräver ny CE-märkning plus att produktansvaret för tillverkaren ryker. Det finns ju en lösning som ser ut så här:
[bild][bild]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Nä, bilden till höger visar Eljo Trend E18 978 67. Det finns även Eljo Aqua E18 978 79 som håller IP44.
Och det finns ju fler fabrikat med kanske mer tilltalande former och färg.
Och som Patrik föreslår behöver heller inte timern och uttaget sitta på samma ställe.
Och det finns ju fler fabrikat med kanske mer tilltalande former och färg.
Och som Patrik föreslår behöver heller inte timern och uttaget sitta på samma ställe.
Tack för alla svar.
Funderar på skarvsladd - det verkar ju ändå enklast. Men jag ser genast två nya problem. Kortaste skarvsladden som jag hittat (har iofs bara tittat på clas ohlsson) är 3 meter. Jag behöver en som är ca 20 - 30 cm.. Vill inte att det skall hänga en massa sladd i taket. Det andra "problemet" är att det nog inte ser så snyggt ut att ha ett eljack i taket...
Men om jag vill att det skall se snyggt ut så kanske skarvsladd inte är bästa lösningen ändå. Så dragavlastning och kopplingsdosa ligger ändå bra till här. Att klippa sladden känns ok - även om det bryter garanti. Det enda problemet är att jag inte gjort detta förut - men det kanske finns instruktioner någonstans på hur man kopplar dessa?
Sedan skall jag fixa en kaffetimer också. Man vill ju inte glömma infran påslagen. Tackar för det tipset!
Till sist kan jag bara nämna att detta är en inglasad balkong. Räknas väl då som inomhus, eller? (med tanke på huruvida IP44 är nödvändigt)
Funderar på skarvsladd - det verkar ju ändå enklast. Men jag ser genast två nya problem. Kortaste skarvsladden som jag hittat (har iofs bara tittat på clas ohlsson) är 3 meter. Jag behöver en som är ca 20 - 30 cm.. Vill inte att det skall hänga en massa sladd i taket. Det andra "problemet" är att det nog inte ser så snyggt ut att ha ett eljack i taket...
Men om jag vill att det skall se snyggt ut så kanske skarvsladd inte är bästa lösningen ändå. Så dragavlastning och kopplingsdosa ligger ändå bra till här. Att klippa sladden känns ok - även om det bryter garanti. Det enda problemet är att jag inte gjort detta förut - men det kanske finns instruktioner någonstans på hur man kopplar dessa?
Sedan skall jag fixa en kaffetimer också. Man vill ju inte glömma infran påslagen. Tackar för det tipset!
Till sist kan jag bara nämna att detta är en inglasad balkong. Räknas väl då som inomhus, eller? (med tanke på huruvida IP44 är nödvändigt)