Mikael_L
p = phase.

Dvs strömbrytarens "ingång".

• Gilla
Daniel_p
  • Laddar…
stort jättetack för den snabba förklarningen men är det vanligt att fasen styr?alltså att man använder faskabeln-jag trodde att man använde nollan??

Redigerat:
vedklyven skrev:
stort jättetack för den snabba förlkarningen men är det vanligt att fasen styr?jag trodde att det va nollan??!
Nä, nollan går obruten oftast från central, undantagen är när det är tvåpoliga brytningar men det är inte ofta i jämförelse med allt annat man har i hemmet. Om du tänker till så förstår du nog för att fasen för ju med sig strömmen, det är ju alltså den man vill bryta fram till lasten. Det finns i vissa gammla 50-tals byggen installationer med brutna nollor för på den tiden var det inte reglerat lika som nu så geografiska varianter är vanliga både i färger och vilken som bryts.....på gamla anläggningar alltså.

aha...det förklarar en del...bor i gammal kåk.. tack för svaren!

Glufsglufs skrev:
På brytare kan det stå P eller L och det betyder att fasen ska in där och på "pil ut" så sätter man tändtråden som sen går till lampan. Det är knappen som styr strömen, inte tvärtom. Just den brytare som visas i den här tråden är en kronbrytare, dvs den har två knappar till två olika ljuskällor tex en kristallkrona eller liknande, därav trådar på båda "pil ut". Fasen kommer alltså i den bruna tråden.
Där det står B betyder blind, dom skruvarna kan användas som skarvpunkter eller bara ett slutmål för en tråd och dom har inget med brytarens funktion att göra.
"6"=trappkastare...:rolleyes:

Fotografen skrev:
"6"=trappkastare...:rolleyes:
Ja, det har du alldeles rätt i...my bad :blushing:

Kan alla elektriker strömställarnas siffrors betydelse? Jag har aldrig lärt mig dem.
Kollar jämt på kopplingsschemat, hur många vippor det är m.m. för att se vad för typ det är.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Kan alla elektriker strömställarnas siffrors betydelse? Jag har aldrig lärt mig dem.
Kollar jämt på kopplingsschemat, hur många vippor det är m.m. för att se vad för typ det är.

//Patrik
Det gör jag med i regel och antog bara så där att det var en kron, fast jag har ju i bakhuvudet siffrorna......ibland :blushing:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.