I samband med reparation av vattenskada i duschrummet installerades elgolvvärme i utrymmet, som är c:a 3 kvm, där finns även en vattenburen radiator. Innan effekten av golvvärmeinstallationen på elförbrukningen hann uppmätas, havererade den 20 år gamla frånluftvärmepumpen(aquaES), och byttes då ut mot en modern "effektivare" snarlik modell från IVT, varefter förväntades en något minskad årsförbrukning. Men det blev en ökning på nästan 2500 kWh, från 12600 till 14916 kWh/år, och jag misstänker golvvärmen trots dess ebetydliga yta. Hur gör man för att mäta förbrukningen i golvvärmekretsen separat? Vid installationen gjordes en ny separat avsäkring, och jag skulle önska en sk energimätare som gick att skruva in i säkrings hållaren (liknande de billiga som passar direkt i vanliga vägguttag) för att kuna se om komfortvärmen för bara fötter är värd sitt pris.

En variant är att köpa en begagnad elmätare (t.ex. på blocket) och låta installera. För enfaslaster räcker de billigaste enfas-elmätarna.

(Sen är det inte säkert att en gammal elmätare "mäter" likadant som den nya när det gäller "svåra" laster, men golvvärmen är väl i princip att betrakta som ett motstånd så där borde det bli rätt).

Om centralen sitter synligt så är den här lösningen kanske inte direkt snygg...

Clas olsson säljer en mätare med strömspolar som egentligen är avsedd för att övervaka förbrukningen i hela huset 3fas. Men den borde gå att koppla in med bara en spole på just den här kretsen. Du klämmer bara spolen runt ledaren till golvärmen. Obs bara en tråd ex. fastråden.

Jag har letat något liknande för att just mäta förbrukningen över en säkring (diazed skruvpropp)
Jag hittade ett säkringslock med utstickande mätslinga någonstans (minns ej var) som man kunde mäta på med tångamperemeter. C-O's mätare borde väl gå att applicera på en sådan mätslinga?

Nån som vet var man kan köpa lock med mätslinga?

Jag skulle tro att tångamperemeter eller att mäta med sånadär mätspolar som man trär matningsledare genom ger lite för dålig exakthet för att verkligen svara på vad trådstartaren vill veta. (Jag kan å andra sidan ha fel...).

Det kan inte vara så enkelt att den ökade förbrukningen beror på att det var en mycket kallare vinter senast, än det har varit på flera år?

Nej, så enkelt är det inte, det är uppmätt på 2 år i rad, och förrförra vintern var väl normal?, Förbrukningen för 2010 är inte uträknad ännu, och som 41:a skulle jag kalla även den för normal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.