El
Bo.Siltberg: Längst bort, eller så kan du mäta i centralen och beräkna Ik längst bort i varje gruppledning.
sam820921: Det räcker med att säga att det ersätts. :D Vid eventuell ersättningsskyldighet pungar jag ut 250 SEK då. Har ändå lagt ner tok för mycket pengar på all renovering. :S Undantag all belysning då, kom faktiskt väldigt bra undan. Mina andra alternativ va: 1. Sänka tak, spots i hela lägenheten --> dyrt och mycket jobb. 2. Skensystem i hela lägenheten. --> dyrtdyrt men stilrent och
fredrik95: Jag kan inte uttala mig om eventuell förhöjd brandrisk, men det jag märkte när jag råkade korsa primär och sekundärledningarna vid en temporär installation var att radion som stod i rummet började brusa som sjutton. Det blev radiostörningar modell större.
yxis: Jag håller med, gasolkylskåp och 12V-system för lampor (LED och lysrör). Komplettera med ett elverk för att driva till exempel tvättmaskin, och när elverket är igång så laddar du 12V-batterisystemet från elverket. Diskmaskin och tvättmaskin körs ju inte så många timmar per vecka... Några enstaka modeller av tvätt/diskmaskiner i Sverige har separat ingång för varmvatten och
yxis: [citat] Dessutom brukar man väl ha 30mA jordfelsbrytare på 32A-uttag och 300mA på 63A-uttag (då man har JFB)? Det finns väl i princip inte "övergångar" (=byggcentraler) som går från 63A till något mindre att få tag på utan JFB? 32A-gränsen går säkert där den går för att det blir allt vanligare med 3*25A huvudsäkringar. Förr var det väl rätt ovanligt med mer än 3*16A...
yxis: Man ser ju på schemat att det faktiskt är fyra ledare till termostaten för frysen (K56, den fjärde sitter hemligt nog i andra ändan av kortet). K57 lär vara termostaten för kylen. Jag gissar att reläet styrs av processorn & co för att sköta snabbinfrysning å sånt, typ timerstyrning för att infrysningen ska stängas av vid rätt läge. (På gamla frysar fick man ju komma ihåg att
yxis: Bonusfråga: varför är det såpass ovanligt att ha driftindikatorer i vanlig hushålls-el? "Elektroniskt sett" är det ju bara frågan om att ha motstånd och lysdioder vid elcentralen, fast i praktiken tillkommer såklart en del kapslingskrav å sånt. Eftersom JFB (och personskyddsautomater) ändå måste ha nolla framdraget så kan man tycka att det inte är för mycket begärt med lysdioder
yxis: Det skulle kunna vara så enhelt att nån slags jordstrumpa vid huvudcentralen av nån dum anledning inte är ansluten? Varifrån kommer den där ledaren med gulgrön plast överdragen? Sitter det jordfelsbrytare i huvudcentralen?
Retardo: [citat] Även kvalitetsfabrikat kan ha sina måndagsexemplar. Men det behöver ju inte vara så, fast det är ju kanske en möjlighet :S
Glufsglufs: [citat] Det är SEK vi pratar om.......det säger väl allt ibland :wow:
Rikard Ågren: Är det en Hager Gamma så har jag nån plint liggande om du är intresserad
PST: Andra alternativ är ju att sätta en termostat på torken och få exakt den värme man vill ha, till från termostater duger säkerligen, ännu bättre är om den är elektronisk med nollgenomgångstill/frånslag.
johanneberg: Tack för alla kommentarer. Ja jag vet att jag slarvade från början med dokumentation & trodde /utgick ifrån att det var helt kört men de kommentarer som jag nu har fått har gett mig lite hopp.....Ska ta diskussionen med några elektriker & se om det går att lösa för rimliga pengar
nsiak: Jag har ett liknande problem, jag skulle kolla kolvglappet i min crossmotor men nu får jag inte ihop den. Någon som vet hur delarna skall sitta? [bild] Flåt, kunde inte låta bli ;) Tack för ett gott skratt, varför plockade du isär den? Mitt tips är att köpa en ny brytare.
hempularen: Jag hoppas att du inte menar att jord kommer från en säkring, utan från elcentralen. Jord får aldrig kunna bytas vare sig av en säkring eller med en strömbrytare. Om du skall koppla in ett spisuttag (Perilex uttag) då måste du ha en nolla framdragen till uttaget. Det är det korta svaret. De allra flesta spisar som säljs idag har ellementspänning 230V även om de kopplas in på 2 eller
mabraham: NS säljer denna trafo som dimbar så jag antar att den går att dimma på något vis? http://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/%22Dimbar%20Led-transformator%22
Bo.Siltberg: Det måste finnas en beskrivning över flera alternativ för inkopplingen av karet, och märkeffekt för dom olika alternativen. Den bild du visar tolkar jag som ett alternativ när man bara har 1 fas till förfogande i matningen till karet. Och i det fallet skulle alltså L2+L3 kopplas till fas och N2+N3 till nollan. Men nu valde elektrikern att koppla in L1 och N1. Vad grundade han det på?
Bo.Siltberg: Sedan finns den här nedgrävningsbara dosan från Jula, men för 250 kronor styck bör spottarna vara placerade så att flera kan matas från samma dosa.
steve5432: [citat] Japp det finns arbetsbrytare, så den som monterade det hela verkar ha koll... /Steve
magnusj: Jag kommer att koppla om så att det blir rätt. Dessutom finns en brytare innan tyristorn, så vill man ha 0V så är det den man ska använda sig av.
el_richard: en gång hade vi en 5 stegs trafo som var trasig, men den drog ca 7 A i ren värme mm. Den var riktigt varm
lordi: [citat] Tack för svaren. :) Det var mjukstartsreläet som hade fått stryk. Jag kopplade bort det och körde utan mjukstart. Då fungerar det som det ska. Så det blev till att ringa Nibe och beställa ett nytt. Som tur är verkar ingen mer elektronik ha tagit skada
BigGitt: [citat] Hmm. Folk orkar inte läsa genom hela trådarna. :S
Bo.Siltberg: Det är troligen så som beskrivs ovan, men blå kan lika gärna vara en tändtråd. Det går inte att avgöra utan du paularasmusson måste mäta eller kontrollera i dosorna hur det är kopplat. Du borde redan ha en del ledtrådar utifrån hur den gamla brytaren var kopplad, för du rev väl inte bort den utan att kolla detta?
Glufsglufs: Om nu ändå den där grejen var i behov av att flyttas så hade ju en skarvning eller byte av fibern ändå behövts göras så du kanske kan komma undan med det ändå?
Fotografen: [citat] Antagligen förberett för diskmaskin, ett rör med dragtråd till maskinen, ett till centralen och dosan tänkt för en brytare.