Eftersom jag idag såg att lysrören i min arbetsbelysning med nätsladd börjat svartna något lite i nederändarna, skruvade jag av "lyktglaset" för att anteckna data om dem och vid tillfälle köpa reservrör. Då upptäckte jag att lysrören var seriekopplade och saknade märkning om volt, vilket jag tyckte var skumt.
Och när jag mätte växelspänningen över ett av de lysande rören i taget, visade instrumentet bara drygt 70 volt och inte halva nätspänningen som jag hade förväntat mig. Vad beror detta på?
Finns det sådana där lysrör för olika spänningar?

• Pro-Light arbetsbelysning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören är även seriekopplade med en drossel ("reaktor") eller annan typ av drivdon, lysrör kopplas aldrig direkt på nätspänningen eftersom de i princip är mer eller mindre "kortslutningar" när de är tända..strömmen måste begränsas...

Men visst har de väl ngn form av märkning, längst ner där vid sockeln tycker jag mig se ngn text även om dem inte går att läsa på bilden..

PST skrev:
Rören är även seriekopplade med en drossel ("reaktor") eller annan typ av drivdon, lysrör kopplas aldrig direkt på nätspänningen eftersom de i princip är mer eller mindre "kortslutningar" när de är tända..strömmen måste begränsas...

Men visst har de väl ngn form av märkning, längst ner där vid sockeln tycker jag mig se ngn text även om dem inte går att läsa på bilden..
Kanske är märkningen läsbar nedan:

• PL-lysrör.jpg
Det är ju ett vanligt compact-lysrör av PL-typ. Kan dock inte se hur många watt det är på. Vilken siffra står det före W?

Immobil skrev:
Det är ju ett vanligt compact-lysrör av PL-typ. Kan dock inte se hur många watt det är på. Vilken siffra står det före W?
Försöker med ett mindre bildutsnitt:

• PL-lysrör.jpg
    Skapa konto
Göran.W
På jobb har vi något liknade där rören är serie kopplade.
Rören är hör och häpna märkta med 110 volt.
Misstänker fallet är det samma här.

Mikael_L
Ja det är ju på 9W och 4200K i färgtemperatur.

Göran.W skrev:
På jobb har vi något liknade där rören är serie kopplade.
Rören är hör och häpna märkta med 110 volt.
Misstänker fallet är det samma här.
Jag har också en större arbetsbelysning, en med 4 st 9-wattare i bredd. På den syns rörens märkning utefrån och när jag för ett par år sedan upptäckte att det på den står "110V" framför wattangivelserna befarade jag att Jula sålt en udda importgrej som det kanske inte skulle gå att få fram några nya lysrör till.
Förekommer det sådana där lysrör avsedda för olika spänningar?

Posia skrev:
Jag har också en större arbetsbelysning, en med 4 st 9-wattare i bredd. På den syns rörens märkning utefrån och när jag för ett par år sedan upptäckte att det på den står "110V" framför wattangivelserna befarade jag att Jula sålt en udda importgrej som det kanske inte skulle gå att få fram några nya lysrör till.
Förekommer det sådana där lysrör avsedda för olika spänningar?
Idag har jag har fotograferat två rör på plats genom sina resp skyddsglas:
En bild är på ett av rören i arbetsbelysningen med 4 st 9-wattare i bredd jag nämnde ovan. Den andra är på märkningen på det enda PL-röret i en rak sladdlampa.

Det synes mig som man måste se till att få för rätt spänning när man köper PL-rör...?
Men som jag inledde tråden med, tycks det även finnas icke spänningsmärkta rör...

• PL, 9watt, 110volt.jpg
    Skapa konto
  • PL, 11watt, 230volt.jpg
    Skapa konto
Normalt behöver du inte bry dig om spänningen, alla vanliga PL-lampor sitter i armaturer som matas med 230 Volt.
Dom som INTE ska ha 230 volt är "udda" och är säkert märkt med den spänning som dom ska ha.

Idag slocknade en rak lysrörssladdlampa. Eftersom den inte använts särskilt mycket och röret knappast mörknat något alls, misstänkte jag att det blott var sladden som vickats av eller loss där den går in i sladdlampan, så jag tog ur innanmätet. Sedan mätte jag växelspänning med ett visarinstrument:
först på kopplingsplinten in, där visade det som det borde ca 230 volt
och sedan på den plinten där själva 8-wattslysröret är inkopplat, där visade instrumentet till min häpnad långt över nätspänningen! Är detta normalt?

Och varför är endast ett stift i vardera änden av lysröret inkopplat - röret har ju två stift i var ände?

• 8wattsladdlampselektronik.jpg
Av komponenterna att döma kan det där kretskortet vara en spännings-tripplare (Sök på google voltage tripler så ser du hur en sådan är gjord).

Det är nog inget vanligt lysrör, utan någon form av "neonrör" eller liknande som matas med högspänning...

PST skrev:
Av komponenterna att döma kan det där kretskortet vara en spännings-tripplare (Sök på google voltage tripler så ser du hur en sådan är gjord).

Det är nog inget vanligt lysrör, utan någon form av "neonrör" eller liknande som matas med högspänning...
Det är visst totalt sex dioder på det här kretskortet.

Och på själva lysrörsglaset står det 8 watt Tungsram Weiss, men någon märkning för spänning kan jag inte upptäcka på det.

C
Spänningen är faktiskt inte särskilt relevant eftersom drosseln begränsar strömmen. Om jag inte missminner mig så är extremfallet i nån applikation i flygbranchen uppåt 10 kV och 400 kHz frekvens ut på röret, trots att det bara lämnar typ 5W. Detta för att göra komponenterna så små och lätta som möjligt.

Ett lysrör (liksom alla urladdningslampor) har högre tändspänning än driftspänning. Röret kan tändas antingen genom att skapa en tillräcklig hög spänning över dess ändar -vanligen mer än 230V - eller genom att glödga ändarna vid start. I det senare fallet sänks tändspänningen till under 230V genom att elektroderna blir varma. Såfort röret har tänt slutar man att glödga ändarna - detta är glimtändarens funktion. Det är för att glödga elektroderna som man har två stift i varje ände. Om man istället väljer den första metoden med högre spänning så behövs ingen glödgning och därför behöver man bara ansluta ett stift i vardera ände.

Observera att när röret väl har tänt så är dess karakteristik sådan att det själv "bestämmer" sin driftspänning. Varje försök att höja spänningen leder i princip till kortslutning som redan nämnts. En drossel (reaktor), kondensator eller annan anordning i serie med röret ser till att röret får lagom ström medan det själv kan "välja" sin spänning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.