38 087 läst ·
40 svar
38k läst
40 svar
2-polig Jordfelsbrytare inkoppling
Kollade snabbt på norm-ritningen, men förstod inte riktigt vad du hade gjort. Vad händer vid de röda fläckarna? Som jag tolkade det ser det ut som om du möjliggör att ta ut 30 ampere på gruppen, men jag antar att jag missuppfattat..Glufsglufs skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Alltså, principen HB -> JFB -> Säkringar är densamma för 4-polig och 2-polig JFB.
finns det någon ritning som någon bifogat i det här ämnet..vilka röda fläckar pratar ni om?ybu skrev:
jo men hur bra är det och sätta ne dosa från 2polig jfb och sen ut till grupperna? det blir bara en massa kablar upp hit och dit. då sätter jag en 4polig jfb istället så blir det riktigt gjort. sätter 3-4 säkringar efter 4-polig jfb så är det uppdelade på faserna också.. det ska ju hålla helstGlufsglufs skrev:Bo menar som så att det kommer tre faser till centralen, på dessa tre faser ligger det ett antal säkringar. Om man ska låta säkringar/grupper gå över JFB då dom ligger på olika av dom tre inkommande faserna så ska du ha en 4-polig. Ligger dom säkringar som du ska ha på samma inkommande fas så kan du använda en 2-polig.
Precis som om centralen vore en enfas central alltså.
Nu kan ju saken vara den också att det inte tillåts att gå in med fler än en ledning i JFB så dessa tre ledare som sen ska vidare ut i gruppen måste skarvas ihop i en dosa med en matning från din JFB.
Ja, det blir en del kopplande fram och tillbaka om man ska styra fler än en grupp via en tvåpolig JFB. Men om du ändå ska sätta en 4-polig och bara styra 3 grupper så måste du hålla koll på hur du gör, varför inte sätta hela centralen över din JFB?Ciki skrev:
jag har för många grupper på den stora centralen och just nu är det bara nybygget som ska fixas så när han är färdig med nybygget ska det bytas ut till automatsäkringar och jfb på hela huset.. det kan bli problem när vi sätter jfb på hela huset och det hinner vi inte leta efter nu eftersom det e bråttom med nybygget..Glufsglufs skrev:
det är bara och göra som vanligt ta från huvudbrytaren in till jfb och ut i den nya anl..
en kabel från PE skenan till jfb och ut till N skenan och en kabel direkt från PE till Jordskenan på det nya delade skenor.. inga konstigheter..
Klicka här för att svara