Jag var på väg att byta ett par strömställare tills jag öppnade upp den gamla och fick se att det ser ut såhär...

elko.jpg

Varför har man dragit ner jord och nolla till brytaren.. och vad står "B" för?

B är en blindplint, den gör inget i brytaren utan är till för att skarva vidare på. Jord och nolla har ingen funktion utan är framdragna tex för att kunna gå vidare till ett uttag, eller så var det slut på kabel med färre ledare den dagen.

Aha! Tack för det snabba svaret! =)

Bara ett förtydligande. Som jord och nolla sitter på brytaren nu så är det inte ihopkopplade. Där finns 2 olika B "plintar". Om du tittar från sidan så kan de se att där finns ett ledigt hål bredvid resp. tråd- Om man vill koppla ex-. nollan vidare så sätter man alltså den nya tråden i hålet bredvid nollan.

Och se till att behålla jord och noll när du byter brytare :)

D.v.s. cut cut, no no.

//Patrik

Hmm, jag hoppas att du menar att jag inte ska klippa för att jag kanske kommer behöva tåtarna i framtiden?!?

Jag har nämligen redan klippt dom. Men det är en utanpåliggande installation, med ganska korta kablar från kopplingsdosa räknat, så om jag senare vill ha ett uttag under brytaren så kan jag alltid byta ut den kabeln. =)

bece skrev:
Hmm, jag hoppas att du menar att jag inte ska klippa för att jag kanske kommer behöva tåtarna i framtiden?!?
Precis.

De har inget med denna installation att göra.

Om du klippt dem så se till att de korta resterna inte kan gå emot varandra... i så fall blir du tvungen att klippa i dosan också, och då kommer behörighetskravet...

yxis skrev:
Om du klippt dem så se till att de korta resterna inte kan gå emot varandra... i så fall blir du tvungen att klippa i dosan också, och då kommer behörighetskravet...
Det är väl lika behörighetskrävande att koppla med den, utanpåliggande, strömställaren?

//Patrik

nej, att byta ut den får man göra.

OM man äger nödig kännedom, det har ju inte alla

vad betyder p på brytaren??

är det bara den svarta kablen (fasen?) som styr i denna knapp?? har jag fattat rätt??

På brytare kan det stå P eller L och det betyder att fasen ska in där och på "pil ut" så sätter man tändtråden som sen går till lampan. Det är knappen som styr strömen, inte tvärtom. Just den brytare som visas i den här tråden är en kronbrytare, dvs den har två knappar till två olika ljuskällor tex en kristallkrona eller liknande, därav trådar på båda "pil ut". Fasen kommer alltså i den bruna tråden.
Där det står B betyder blind, dom skruvarna kan användas som skarvpunkter eller bara ett slutmål för en tråd och dom har inget med brytarens funktion att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.