3
305: Kanske OT, men märkligt att kraven då en ledning ska gå över en järnväg, är lägre för ledningar med högre spänning... Orsak? Induktionsskäl?
4 svar · 5,3k läst
3
305: [citat] Nu vill jag inte komma med något förslag, innan jag vet, vad som gäller idag... Det kanske redan finns vissa marginaler i regelverken, som gör detta ofarligt... Dock vore detta intressant att få reda på...
6 svar · 3,8k läst
3
305: [citat] Kapslingen går att få för knappt 50 SEK. Säkringarna för några kronor till. Och har man sedan en JFB i matande ände, så krävs ingen central alls i friggeboden. Eftersom det blir en hängande kabel i bärlina, så blir denna ganska enkel att byta ut, om någon i framtiden, mot all förmodan, skylle behöva ha en starkare matning till friggeboden i framtiden. Jag skulle, helt
33 svar · 17,3k läst
snaggletooth
snaggletooth: Uttaget till din nya DM bör dras från centralen direkt, ej från spisuttaget. Och absolut inte "låna" något från andra trådar. Låter definitivt som att du ska ta dit en elektriker.
2 svar · 10,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: Om det är 230V så ska du parallellkoppla, alltså du behöver bara gå ut med en ny kabel från valfri spot, lämpligen från den sista då det förenklar inkopplingen. OBS! det är viktigt att du utför de nya spotarna med skyddskåpor och värmetålig kabel som de gamla för det är armaturen som bestämmer omständigheterna, inte ljuskällan.
5 svar · 1,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, precis. Röret kommer ju ut i taket. Sätt borren bredvid rörutloppet och borra rakt upp till vinden. Först med en 6 mm borr kanske. //Patrik
17 svar · 6,1k läst
·
D
Daniel78: När det händer mig så brukar jag skruva fast en hålplatta som jag kapat till för att passa till dosan, och sedan skruvar jag armaturens upphängningsanordning i hålplattan med självborrande skruv. Jag har monterat 7-8 armaturer på det sättet och det går snabbt och smidigt, man bör dock inte hänga några kristallkronor i dom självborrande skruven, men några kg är inga problem alls.
15 svar · 7,8k läst
·
jeffan
jeffan: Det beror på vad det är för kabel. Kulo (EKRK) får inte döljas eller läggas i rör. Undantaget är väl om man går igenom en vägg eller in till ett infällt uttag.
1 svar · 1,6k läst
Y
yxis: [citat] Jag kan minnas fel men tror att jag har sett kabelkanaler där man förutom det långa vita locket dessutom har nån slags små "stag" som man monterar med några decimeters mellanrum, som bland annat håller kvar kablarna så att de inte trillar ur när man tar av locket... Appropå det här med höjd över golv, jämför t.ex. sånadär skenor som används i butikslokaler där
19 svar · 15,6k läst
·
N
Nähädu: TS: Jag hoppas du är medveten om att du försätter dig och din familj i akut livsfara om du kopplar fel? Skillnaden mellan elinstallationer och i princip allt annat hantverk är att människor mycket snabbt kan omkomma. Därför kan det vara värt det extra besväret att anlita en elinstallatör.
14 svar · 2,5k läst
N
Nähädu: Innehavaransvaret grundar sig på både äganderätt och nyttjanderätt. Så det kan mycket väl vara så att bostadsrättsinnehavaren är anläggningsinnehavare enligt ellagstiftningen.
37 svar · 17,4k läst
S
Slugge: Henrik: Kanske fuskas en del med detta men ja, det krävs behörighet även för att lägga markkabel eller tomrör för starkström. Då ska den behörige kontrollera att det är förlagt på korrekt sätt, antingen elfirman annars är det inte ovanligt att grävfirman har egen: http://www.teknologiskinstitut.se/k4116, blir alltmer vanligt idag. Att det inte är farligt med elkablar i mark
7 svar · 3,3k läst
thewolf
thewolf: Den vänstra N har en bygel till den imitten... Den högra har ingen kabel ansluten - behöver inte byglas används inte...
15 svar · 6,0k läst
·
P
PokAB: Hej igen, härligt att det finns många hjälpsamma människor som skriver snabbt. Tyvärr har jag nog hittat ett resultat själv....... jag meggade med en riktig megger men glömde bort mig i skalorna, så: mellan lindningarna 200ohm, 200ohm, 50ohm sedan mot nollan blir det 100ohm, 0ohm, 50ohm Det var ju betydligt dystrare siffror för mig. Det är förövrigt en vedkap/klyv den driver, och blir
13 svar · 57,1k läst
E
el_richard: [citat] Precis, men det vet din elektriker.... Annars kan E.on vägra dra in kabeln... RING en elektriker....
15 svar · 9,3k läst
btg308
btg308: [citat] Jodå, gott om dem. Jag byter ut och drar om eftersom jag hittar dem. Den gamla elen var blandat med jord eller utan och i spännande färger, vad sägs om t.ex. att hitta en vit 1,5mm2 FK med röd tejp som nolla i samma uttag som vit var fas och gulgrön var jord? I en kopplingsdosa var en röd, svart och blå kabel ihopkopplade i en och samma toppklämma (
6 svar · 1,8k läst
M
MatsTyresö: [citat] Hehe, jag vet precis vem du syftar på men nej, jag är inte han. Tyresö har runt 43.000 invånare, så det kan nog finnas fler av oss här på Byggahus.
32 svar · 30,4k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Jaha, dosan är vriden ett kvarts varv åt höger. Då är ju N etc på rätt plats. Ber om ursäkt :blushing:
16 svar · 5,7k läst
·
P
Pierre1981: [citat] 400GL hette en. Tror inte den finns kvar i RS-serien längre.Tror den finns i PLUS-serien nu dock.
20 svar · 5,2k läst
E
elmont: Är det för trångt på plinten (under luckan) kan du sätta en kopplingsdosa utanför skåpet och förgrena där. Det borde dock gå att använda den typ av plint som Bo Siltberg visade dom brukar ta betydligt mindre plats än "orginalplintarna"
15 svar · 6,3k läst
·
Glufsglufs
Glufsglufs: Hur menar du? Kör med en markkabel så behöver du inte greja med slang och sånt när du går ner i backen....om nu inte svart stör dig på fasaden vill säga.
5 svar · 2,1k läst
W
Wille554: Okej tack för svaren tror också det är bäst att anlita elektriker så det blir jordat i centralen.
3 svar · 1,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Lycka till! //Patrik
15 svar · 5,2k läst
·
vojma
vojma: [citat] Jag har nu kollat och det står uttryckligen, både i text och illustrerat, att trafon ska sitta inomhus. Men gambler som man är så satte jag den ändå utomhus. dock så är den väl skyddad i underspikningen.
3 svar · 4,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är svårt att ge råd när man inte vet exakt hur det ser ut! Till att börja med är det belastningen som styr dimensioneringen. Central i ett uthus - vad kan den tänkas komma att användas till nu och i framtiden? Du räknar med att 10 A ska räcka i nuläget, men hur säkert är det att det räcker även i framtiden? Det går visserligen att ta ut drygt 11 kW på en 2.5 mm²
13 svar · 5,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja precis, den kom nog tillsammans med ett MacDonalds Happy meal antar jag. :D
76 svar · 21,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Tack för svaren, nu har jag beställt och fått ... [citat] Ja ... hehe :) Jag mailade elbutik och frågade om ifall det man beställer ser ut som på bilden, dvs med röda linjer. "Jajamen, precis som på bilen ser dom ut" garanterades det. Så jag beställde och fick ... Ja just det, vita . :x ;) Jag beställde 14-modulers för övrigt.
3 svar · 1,4k läst
A
Avemo: Jag blev en gång satt att felsöka varför en såg ibland löste säkringen när den startades. Det hade ramlat ned en skruv i motorn som av vibrationer nött hål på isoleringen så att den kortslöt några varv av en motorlindning. Det var uppenbart att skruven och lindningarna i dess omedelbara närhet varit varma. Lösningen på det problemet blev att köpa en ny såg. Jag tror att motorn
6 svar · 3,8k läst
M
mtboy: Men tycker att det borde finnas nån liten 12v trafo som får plats i en dosa. Ingen som vet vart man kan hitta?
8 svar · 4,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nu vet vi inte hur permanent denna pump är. Är det till ett pumphus så borde helt klart en jordkabel läggas ned. Är det tillfälligt så går det med en gummikabel. Dessa har visserligen inte samma livslängd som PVC/PEX, men 30 år ska den väl hålla? Inspekterade precis min 20 år gamla skarv på en gummisladdställ (H07RN-F) som används ute, och som flitigt dragits fram o tillbaka på
11 svar · 18,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.